Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur ska jag börja egentligen?

• Hur ska jag börja egentligen?

Publicerad av simpor på 18 juni, 2011 vid 16:07

Hallå!

Jag har sedan förra sommaren vindsurfat en hel del i stockholm. Det är sjukt kul, men krånglet med att flytta utrustning dit det blåser dödar frihetskänslan lite. Dessutom så verkar det vara sjukligt kul att kitesurfa, om än svårt.

När jag började surfa (I Stockholm) så fanns det föreningar inom vilka jag kunde låna utrustning för att pröva på och komma igång samt få en del tips från mer erfarna människor.

Jag undrar: Vilka möjligheter finns det egentligen att börja Kite:a i stickholmsområdet? Jag är inte så intresserad av hur bra spotsen är, utan mer om det finns föreningar eller liknande där man kan pröva på utan att behöva hosta upp x antal tusen. Jag har inte lyckats hitta några. Jag har förstått att det i särklass mest förespråkade alternativet är att gå en kurs för att sedan köpa utrustning och köra själv. Även här landar man väl på 7-10 000 innan man kan komma igång och pröva själv.

Jag misstänker att kitesurfing likt de flesta sporter handlar mycket om mängdträning. Därför känns det smått onödigt att gå kurser? (Givetvis måste man lära sig om säkerhet på något sätt innan man ger sig ut!) När jag började med windsurfingen så övervägde jag att gå kurs, vilket jag i efterhand är glad att jag inte gjorde, youtube räckte långt 😉

Vad jag egentligen undrar är alltså om det finns något alternativ till att gå kurs för att sedan köpa egen utrustning? Hela kitesporten verkar vara smått höljd i dimma 😛 det är oklart hur man ska börja.

Tack på förhand! Mvh. Simon

Ps. Finns det någon längre instrukltionsfilm/tutorial man kan kika på? Hittar myc ket sånt kring windsurfing, men väldigt lite för kite.

viktor77 svarade 13 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • Kjello

Gäst
    18 juni, 2011 vid 16:29

Kanske kolla http://www.kitenation.se/kn/ i Stockholm.

• lima-ko

Medlem
    18 juni, 2011 vid 16:36

Det finns väldigt få möjligheter för att lära dig kitesurfa i Sthlmsområdet, framförallt på egen hand, då är nog risken stor att vi är bannade från de få ställen vi har att kajta på där. Sthlm är förmodligen de sämsta stället i världen att lära sig att kitesurfa på, en stor anledning till att de flesta kiteskolorna istället ligger på västkusten mellan Malmö och Varberg samt på Gotland och Öland.

Kolla in http://surfbussen.nu/, de ordnar paketresor från Sthlm dit vinden är bäst just den helgen och allt ingår, transport-sovplats-mat-utrustning och det absolut viktigaste, kitekurs.

Du lärde dig vindsurfa utan kurs, fine, kitesurfing är inte vindsurfing som i stort sett bara kan skada dig själv om något skulle gå fel. Du har 25 linor flygandes i luften som gott och väl kan skära av någon halsen eller åtminstone ge ett rejält snitt, en kite med full kraft i huvudet på någon kan bryta deras nacke, vill du ha det på ditt samvete?

Så gör dig själv (det kommer spara dig både pengar och tid), men kanske framförallt andra kitesurfare och alla andra på stränderna en tjänst. För de FÅR INTE komma till skada, då har vi snabbt restriktioner och/eller förbud mot kitesurfing. Undra om vi andra kitesurfare skulle bli glada då?

Eller så kommer du ner till Halmstadtrakten och kör med oss http://www.kitekalle.nu/ eller någon annan av de tiotalet skolor som ligger efter västkusten, eller Gotland är väl egentligen det som är bäst närmast Sthlm.

• Kjello

Gäst
    18 juni, 2011 vid 17:15
    Quote:
    krånglet med att flytta utrustning dit det blåser dödar frihetskänslan lite

Kite är typ lika farligt som paraglider (man kan droppa ner i huvet på folk mm) som jag bokade kurs för och köpte (såg ut som frihetskänslan nr 1).
    Men så fel jag hade (avbokiade kursen och skickade tillbaks paraglidern) efter jag läst alla regelböcker,
    det ser ut som frihet, men med en massa regler.
    Så jag vindsurfar helt fritt hellre, för gillar kuling/storm ute ensam på vattnet, helt utlämnad åt naturkrafterna,
    ingen vågar sej ut på vattnet, vissa står långt upp i skogen i lä och tittar på galningen MEJ.

köpte kite för jag trodde det va något kul att göra när det blåser för lite, fel igen, om vinden är tveksam och plötslig vindpunka, då ligger man i vattnet och omöjligt att flyga kiten mer.

det andra chitet, kiteutrustningen är precis på gränsen vad man vill kånka på. så har man bil funkar vindsurf lika bra, om inte bättre. då har man friheten att slippa välja spot, alla vatten till land ställen funkar att starta ifrån.

Slutsats; frihet är med ansvar, men är större ansvar mer frihetskänsla ?

• viktor77

Gäst
    18 juni, 2011 vid 17:52

Stockholm suger som vanligt. Liten jämförelse mellan mina hemma spots på Näset och nån spot i Stockholm:

stockholm.jpg

n%C3%A4set.jpg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur ska jag börja egentligen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.