Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing hur ska jag få speed i min pråm?

• hur ska jag få speed i min pråm?

Publicerad av pure på 17 oktober, 2005 vid 18:08

Så nu vill jag ju åka fort men har lite frågor om
    hur detta skall gå till.

* Hur viktig är utrustningen? Är det svårt att
    nå 30-35 knop med en 148liters freeride bräda?

* Ska man gå ut i vind som man nästan inte klarar?
    vilklen vind för 7.7 (np diablo) (jag=75kg)?

* Finns det andra knep för att nå höga hastigheter?

Tackar..

getwet svarade 19 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • jester

Medlem
    17 oktober, 2005 vid 18:22

Svar till:

* Hur viktig är utrustningen? Är det svårt att
    nå 30-35 knop med en 148liters freeride bräda?

[/ QUOTE ]

Ja. Svårt att komma över 30 knop med en sådan stor bräda. 125-130 liter vet jag klarar 30 knop, men sedan blir dom för stora för dom vindar som krävs för att köra snabbare.

Svar till:

* Ska man gå ut i vind som man nästan inte klarar?
    vilklen vind för 7.7 (np diablo) (jag=75kg)?

[/ QUOTE ]

Desto mer vind, desto snabbare går det. Dock behöver inte ett större segel vara snabbare. Gäller ju att kunna hantera det hela också. Min toppnotering är gjord med en 6.2 RS4 i 17-18 m/s.

Svar till:

* Finns det andra knep för att nå höga hastigheter?

[/ QUOTE ]

Hitta platt och fint vatten med jämn hård vind. Och ring mig sedan när du hittat stället! wink.gif
    Första tipset är att håll bra koll på dina grejor så allt är korrekt intrimmat. Och fall av rejält när du speedar, och trimma brädan så den ligger plant mot underlaget. Och se till att hälar och sådant är ovanför vattnet. Bromsar rejält så fort någon kroppsdel är i vattnet. Osv osv…

• getwet

Medlem
    17 oktober, 2005 vid 18:36

Jag skulle nog vilja påstå att det för oss speedamatörer är i princip omöjligt att nå de farterna med en så stor freeride bräda. Kanske att man skulle kunna nå 30 men bara under en väldigt kort period. Vattnet är förstås oerhört viktigt, vilket blir mer och mer klart för oss som håller på med att åka fort.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing hur ska jag få speed i min pråm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.