Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur ska man göra?

• Hur ska man göra?

Publicerad av anonym-anvandare på 2 oktober, 2003 vid 11:00

Hej hej, jag är en nybörjare som undrar hur man kan gå tillväga för att lära sig komma upp på brädan… Är det en fördel om man kan få upp kiten ur vattnet ensam innan man befinner sig på djupt vatten, eller löser det sig när man ligger där och plaskar? Har tänkt kunna kita innan vintern… confused.gif

davids svarade 21 år, 5 månader sedan 13 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • wipeout

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 11:04

Inget löser sig när du ligger och plaskar! Lär dig hantera kiten i vattenbrynet/grund vatten innan du börjar använda brädan. Lär dig framför allt att vattenstarta/relauncha draken. Innan du tar dig ut på midjedjupt vatten.

-Lycka till.

• zoolander

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 11:07

först och främst, om det är grunt (fördel) så gå långt ut ifrån standen. sätt dig ner i vattnet, ta på dig brädan medans du har draken kl 12. sen styr du draken till ca kl 1. därefter kör du den genom kraftzonen ner till ca kl 9 samtidigt som du reser dig upp.. det är lättare om du börjar med att köra några meter med vinden istället för att kanta direkt.. sen är det bara att kanta brädan..

men ta det lite chill.. det är bättre att lära sig hantera draken i lugn och ro utan bräda

• piloten

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 11:10

Har du gått kurs? Om inte, gå kurs! Du får lära dig mycket viktiga säkerhetsaspekter samt att bla vattenstarta kiten och en intro till hur du åker på brädan. Jag skulle vilja säga att det kan vara värt att bara flyga kiten ett tag innan du fokuserar på brädan. Bodydraga lite, öva vattenstart och bara allmänt styra den. Har du inte bra koll på kiten när du drar på dig brädan så blir det lätt jobbigt. Plötsligt ytterligare en grej att hålla koll på… crazy.gif