Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur ska man göra?

• Hur ska man göra?

Publicerad av anonym-anvandare på 2 oktober, 2003 vid 11:00

Hej hej, jag är en nybörjare som undrar hur man kan gå tillväga för att lära sig komma upp på brädan… Är det en fördel om man kan få upp kiten ur vattnet ensam innan man befinner sig på djupt vatten, eller löser det sig när man ligger där och plaskar? Har tänkt kunna kita innan vintern… confused.gif

davids svarade 21 år, 5 månader sedan 13 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • wipeout

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 11:04

Inget löser sig när du ligger och plaskar! Lär dig hantera kiten i vattenbrynet/grund vatten innan du börjar använda brädan. Lär dig framför allt att vattenstarta/relauncha draken. Innan du tar dig ut på midjedjupt vatten.

-Lycka till.

• zoolander

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 11:07

först och främst, om det är grunt (fördel) så gå långt ut ifrån standen. sätt dig ner i vattnet, ta på dig brädan medans du har draken kl 12. sen styr du draken till ca kl 1. därefter kör du den genom kraftzonen ner till ca kl 9 samtidigt som du reser dig upp.. det är lättare om du börjar med att köra några meter med vinden istället för att kanta direkt.. sen är det bara att kanta brädan..

men ta det lite chill.. det är bättre att lära sig hantera draken i lugn och ro utan bräda

• piloten

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 11:10

Har du gått kurs? Om inte, gå kurs! Du får lära dig mycket viktiga säkerhetsaspekter samt att bla vattenstarta kiten och en intro till hur du åker på brädan. Jag skulle vilja säga att det kan vara värt att bara flyga kiten ett tag innan du fokuserar på brädan. Bodydraga lite, öva vattenstart och bara allmänt styra den. Har du inte bra koll på kiten när du drar på dig brädan så blir det lätt jobbigt. Plötsligt ytterligare en grej att hålla koll på… crazy.gif

Om du vet allt detta då är det tipset jag kan ge dig att styra kiten snabbt och högt precis i början, när du vill upp ur vattnet. Styr du ner den till vattenytan innan du fått fart blir det lätt plogande av hela slanten. Har du den däremot högt kanske det inte går ruskigt snabbt i början men du får o andra sidan hjälp av kiten att hålla kroppen uppe ur vattnet.

Mycket svammel här, men det hjälpte mig att komma ur vattnet, de gånger jag har lyckats med det wink.gif grin.gif

• karpen

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 09:30

Tjenixen.

Är också nybörjare…
    Det är lite dåligt med svar tycker ja, är det nån som kan förklara hur man vattenstartar/relaunchar?

Har haft min kite i luften 2 ggr och just nu är detta mitt största problem…

• gugge

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 09:56

Dra mittlinorna mot dig en så där 2 meter släpp och simma mot draken som fan, då vänder den upp och lägger sig i sido läge, drar ut på kanten och Vips! så åker den upp.

Men vad gör den i vattnet från första början?

• cabbe

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 10:59

Jag är också nybörjare som har problem. Kiten sticker lätt över huvudet och tappar all luft när jag har den högt upp. Kan man korta vissa linor för att minska detta problem eller hur ska man göra?

• wipeout

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 11:06

Svar till:

Jag är också nybörjare som har problem. Kiten sticker lätt över huvudet och tappar all luft när jag har den högt upp. Kan man korta vissa linor för att minska detta problem eller hur ska man göra?

[/ QUOTE ]

Förläng baklinorna eller korta framlinorna. Då får du inte detta problemet. Ta inte för mycket. Prova dig fram med någon cemtimeter åt gången.

• kitelife

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 11:33

Det här problemet är drak relaterat, tidiga högprestanda drakar typ ARX AB och några till har en tendens att gå över dig i fönstret speciellt när det är byigt, för att detta inte ska hända ska du snarare korta styrlionorna så att draken får mer kraft hela tiden, då håller du tillbaka den lite men det blir svårare att hantera den.

Ett sätt att undvika detta är att aldrig ha draken kl. 12 utan alltid lägga den lite till ena eller andra sidan (det räcker att bara typ välta över den, behöver inte va mycket) och försöka undvika byig vind…

Om du tycker att detta är jobbigt så byt till en mellanprestanda drake istället, typ SS, north, aero, hydro mm.

• stebe

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 11:37

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

Förläng baklinorna eller korta framlinorna. Då får du inte detta problemet. Ta inte för mycket. Prova dig fram med någon cemtimeter åt gången.

[/ QUOTE ]

Skall man inte göra tvärtom… eller confused.gif

• patrikol

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 11:50

Verkar mest logiskt.

• kitelife

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 12:05

Svar till:

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

[/ QUOTE ]

Skall man inte göra tvärtom… eller confused.gif

[/ QUOTE ]

Hmmm läser ni inte mina inlägg?

• wipeout

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 12:10

Nej. Eftersom om du kortar baklinorna så tvingar vinden fram draken tills den stallar, och tappar bärkraft. Om du förlänger baklinorna så låter du draken hänga mer i powerlinorna som är fästa i din sele. Beroende på hur din kite är sydd så kan styr/bak linorna hänga i en vid båge jämfört med framlinorna som är sträckta.

Du kan titta på drakens tyg i bakkant när du kör den i olika linuppsättningar. Det skall aldrig fladdra i tyget. Inte ens minsta lilla när du drar bommen mot dig/skotar. (Då du ju kortar baklinorna.)

• hengo

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 12:17

korta baklinorna, då faller den inte ner lika lätt.
    blåser det lite, kan dock draken stalla om du kortar baklinorna, men det var väl falla ner när den e i zenith du pratade om så…

• patrikol

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 12:37

Måste testa genast har en naish Aero II 14 kvm och en cabrinha CO2 9 kvm men använder naishbomen till båda, kanske behöver justera cabrinhan så att det inte fladdrar har faktiskt inte tänkt på om den fladdrar speciellt men skall kolla nästa gång tack för tipset. smile.gif

• melker

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 13:06

Nu är jag inte med. Ska folk inte köra med depower, utan full patte när de har bommen långt ifrån sig ? fattar nog vad ni menar men det är rörigt…..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur ska man göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.