Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hur ska man göra?
-
Baklinorna ska kortas. dras bakdelen ner och mer vind ”fastnar” i draken, vilket håller den i fönstret och undviker att den ramlar ”mot” vinden, alltså bakom dig. En annan grej är den att hela tien komma ihåg att det inte är snabbast upp på brädan som gäller utan ta er tid och var säkra på vad ni håller på med. Det är livsfarliga risker ni tar annars. Lär er hur vindarna fungerar och hur draken fungerar. Speciellt att kunna relauncha och kunna känna av vilken storlek på kiten som man ska ha i vilken vind. Lär ni er hur allt detta fungerar så tar det inte lång tid innan ni står på brädan när ni tar med er den ut i vattnet.
KOM IHÅG HÅLL ER FRÅN LAND, 95% AV ALLA OLYCKOR SKER PÅ LAND!!
Happy kiting
Kicki
kicki@takoon.se
http://www.takoon.se -
alltså nu är du fel på det eller så menar vi ollika saker?
om draken faller ner och gör en volt rakt ovanför dig har den accelererat ur sitt vindfönster och ramlar ner pga av det, då ska du korta baklinorna (styrlinorna) för att draken ”sitta” längre ner i fönstret…Läs mitt tidigare inlägg eller kikkis det är det som gäller…
Om draken fladdrar och gör andra konstiga grejor så är det nått annat, måste se för att förstå vad du menar. Det kan bla. bros på tex sliten drake där toppduken har töjt sig…
-
Tjena Kråkan! ta det försiktigt bara om du tänker kita i Uddevalla, bättre ställen för nybörjare finns. Jag bor också i Uddevalla men kitar mest på Vänern, där finns det dom bästa stränderna norr om Halmstad.
Andreas
-
Alltså
Vad jag menar är att om man (teoretiskt) bara sitter fast i kitens framlinor så skall den ju stå rakt ovanför skallen, i Zenith. Om man då har ett par långa baklinor uppnår man just detta. Om man deräremot har ett par korta bak/styrlinor så tvingas kiten uppåt (som när man drar bommen åt sig) detta eftersom att det blir mer drag i draken, den relativa segelytan som fångar vind blir ju större. Om det då även blåser mycket så blir det ju svårt att stå still eftersom kiten vill ”flyga ur” fönstret. Det ända sättet den kan göra det är uppåt förbi huvudet. Kiten fungerar ju inte bara som ett vindfång – det är ju en vinge med bärkraft i sig själv åxå
Jag har sett många som backar eftersom kiten är på väg över huvudet. När vi förlängt deras baklinor så har kiten stannat i zenith eftersom då är det inget drag i den.
Detta gäller ju naturligtvis bara i lätta vindar. Då upplever man ju ofta att kiten inte alls får mer drag när man skotar hem bommen. Det är för att draken stallar – och åker baklänges nedåt. Det man gör då är ju att bara hålla i förliket (så långa baklinor som möjligt) och så stiger kiten igen.
När det gäller fladder så pratar jag endast om mycket små antydningar/krusningar i tyget. Inte några vilda vågor
Då är det ju precis som du säger nåt som é fel…
Om kiten voltar framför eller ovanför en vet jag inte vad man skall göra – det har jag aldrig sett eller hört talas om…
-
Citat: ”Om man deräremot har ett par korta bak/styrlinor så tvingas kiten uppåt (som när man drar bommen åt sig) detta eftersom att det blir mer drag i draken, den relativa segelytan som fångar vind blir ju större. Om det då även blåser mycket så blir det ju svårt att stå still eftersom kiten vill ”flyga ur” fönstret. Det ända sättet den kan göra det är uppåt förbi huvudet. Kiten fungerar ju inte bara som ett vindfång – det är ju en vinge med bärkraft i sig själv åxå”
Citat:
”Detta gäller ju naturligtvis bara i lätta vindar. Då upplever man ju ofta att kiten inte alls får mer drag när man skotar hem bommen. Det är för att draken stallar – och åker baklänges nedåt. Det man gör då är ju att bara hålla i förliket (så långa baklinor som möjligt) och så stiger kiten igen.”När draken är nära att stalla förlänger man baklinorna för att få den och stiga. När draken är på väg att flyga ut ur fönstret förläng baklinorna för att få den och falla tillbaka lite och inte flyga ut ur fönstret.
Har jag fattat det rätt, jag förstår inte logiken… -
hahahh snurrigt….. O jag känner att jag kommer snurra till det ännu mer om jag försöker….
-
Innan jag läste här verkade det lite komplicerat, nu verkar det vara mycket mer komplicerat än så. Får väl hålla mig till kiteandet och överlåta justeringarna till proffsen. Får väl snart stopp på snurrandet i skallen.
-
Tjena Kråkan
Det är inte lätt att vattenstarta i början,sedan är det stor skilnad på olika kiter hur svåra de är att starta.Mina X3:or är mycket svåra att vattenstara i lite vind,medan ”Hengos”Sling Shot inte vill något annat än att komma upp.Mitt tips är att du monterar en 5:e lina och lär dig att använda den då du inte bottnar och på snö(om du åker på snö)Om du eller någon annan vill ha en beskrivning på 5:e linan och hur man fäster linorna bak på kites som saknar ”öglor” kan ni maila mig på [email=”.langen@mbox3.swipnet.se”].langen@mbox3.swipnet.se[/email]
Peter -
Droppa 5:e linan, den är bara i vägen, inte svårt att lära sig vattenstarta och det går att starta från snö också utan 5:e lina, så skippa den
Logga in för att svara.