Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter hur snabbt ska man köra?

  • hur snabbt ska man köra?

    Publicerad av yngwe på 5 juli, 2006 vid 06:40

    hallooo, jah är ganska ny på det här med wakeing. undrar bara vilken hastighet båten ska hålla på ett ungefär, tack för mig, pusssochej

    hakman svarade 18 år sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • booneewgny

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 07:57

    tja yngwe,

    Du bör ligga mellan 25-35 knop beroende på vad du ska göra mer fart ger högre hopp och är roligare när du blivit lite mer rutinerad. under 25 rekomenderar jag ej eftersom det kan va svårt att åka i får låga hastigheter också. över 35 gör att vattnet blir “hårt” och man slår sig illa om man ramlar

    lycka till

  • yngwe

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 16:51

    Okej, tack då mycket, då är det bara ut och åka nu då! simma lungt!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 17:12
    booneewgny wrote:
    Du bör ligga mellan 25-35 knop

    Kan detta verkligen stämma? Jag har bara provat wake en gång och då hade båten ingen knopmätare, men jag uppskattar att den körde ca 15 knop och att det var standard.

    Har åkt mycket vattenskidor i mina dagar och då körde vi slalom på en skida i drygt 20 knop. Kollade lite på svenska vattenskidförbundets hemsida. De rekommenderar:

    Quote:
    Vattenskidåkning är en idrott där utövaren med hjälp av motorbåt och lina dras på skidor över öppet vatten.
    Åkaren dras så snabbt över vattnet att skidorna fås att plana. Med två skidor behövs en hastighet av minst 28 km/h och med en skida minst 37 km/h.
    Utöver vattenskidor (traditionell åkning) finns diciplinerna barfotaåkning, racing och wakeboard.

    I barfotaåkning tävlar man i slalom, trick och hopp. Som framgår av namnet så använder man vid barfotaåkning inga skidor, vilket i sin tur kräver att båten går lite fortare, ofta över 60 km/h.

    Skall man slå svenskt rekord i slalom på en skida kör man runt 55 km/h (knappt 30 knop).

    Menar du verkligen att ni kör fortare på wake än de rekommenderar som barfotahastighet??? Imponerande i så fall!

  • robbe_j

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 19:51

    Ha ha skulle vilja se någon åka wake i farter över 30knop har du kollat om mätaren stämmer, låter helt otroligt.
    Ca 18 knop beroende på åkarens vikt och åkstil stämmer bättre om jag inte minns fel.
    35 knop då kan du ju åka på fötterna…

  • mr_johan

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 07:48

    hehe. nä några 35 knop kör man ju knappast i, blir inte särskilt kul att åka. runt 20 brukar vi ligga men det beror ju på längden på linan, hur platt vattnet är mm.

  • kurtkomet

    Medlem
    26 juli, 2006 vid 16:18

    Kanske menade 25 – 35 km/h? Jag har sett två vattenskid/wakebåtar med km/h – mätare istället för knopmätare, det blir nog inte så mycket vågor i 35 knop…

  • kaptenpetter

    Medlem
    5 september, 2006 vid 14:32

    När vi åker efter en super air nautique, en s.a.s riktig wakeboardbåt så ligger hastigheten mellan 37 och 39 km/h.. i knop blir det väl c:a 21-23 om jag inte räknat helt fel.

  • hakman

    Medlem
    6 september, 2006 vid 19:20

    När du ska börja snurra och tricka så ska du i alla fall köra så sakta som möjligt, annars gör det sjukt ont. Håll tillräckligt med fart för att waket ska få en bra skärpa, och sen e det bara å ladda…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter hur snabbt ska man köra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.