Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur startar jag kiten på ett säkert sätt i mycket vind? (utan att flyga åt h*lvete)

• boye

Member
    3 september, 2007 at 18:54

Tack för videon 🙂

Humm jo hittills har jag stukat foten, stukat ett finger, fått rätt stora skrapsår på båda armar och fått allmänt ont här och där. Men om jag ska vara ärlig så tycker jag det är kul och spännande att sporten är lite riskfylld (så länge det bara är riskfyllt för en själv). Men samtidigt kan jag förstå er eftersom det kan drabba andra kitare också om jag skulle krascha sönder.
    Men jag har bestämt mig för att försöka hitta någon kitare runt ängelholm som kan visa mig grunderna 1-2 timmar för några hundra… låter det som en bra plan? Varberg ligger nog lite långt bort med tack i alla fall =)

• gonzo

Member
    3 september, 2007 at 19:28

ja det låter bättre allt är bättre än det du håller på med. lite stukningar kan man väl ta men hon jag känner fick ligga 8 vekor på sjukhuset å det kan hända dig med. så sluta testa dig fram. leta upp en duktig kitare jag lovar att han hjälper till. sen så kommer du tycka det är 100ggr så kul när du kommer igång och med rätt hjälp så går det mycket fortare.

• johanw

Member
    3 september, 2007 at 20:23

@Boye 411306 wrote:

Tack för videon 🙂

Humm jo hittills har jag stukat foten, stukat ett finger, fått rätt stora skrapsår på båda armar och fått allmänt ont här och där. Men om jag ska vara ärlig så tycker jag det är kul och spännande att sporten är lite riskfylld (så länge det bara är riskfyllt för en själv). Men samtidigt kan jag förstå er eftersom det kan drabba andra kitare också om jag skulle krascha sönder.
    Men jag har bestämt mig för att försöka hitta någon kitare runt ängelholm som kan visa mig grunderna 1-2 timmar för några hundra… låter det som en bra plan? Varberg ligger nog lite långt bort med tack i alla fall =)

varför inte bara gå en kurs!!! finns ju kurser du kan gå runt ängelhom… http://www.Kiteboarding.se

• ninoh

Member
    3 september, 2007 at 20:40

haha.. ja gå en kurs, förr eller senare skadar du dig mer än ont om du fortsätter sådaär.. då e det inte lika kul. sen säger du att du försökt lära dig 6 ggr, alla lär sig ju olika snabbt men hade du gått en kurs hade du kunnat starta kiten utan att flyga åt helvete, vetat hur du ska göra när det går åt helvete utan att flyga at helvete och kunnat åka bräda utan problem. utan kurs klart att det tar tid, fan du sätter dig ju inte o kör ett flygplan utan att tagit en kurs? tänk på att händer det dig något så blir det negativ publicitet för sporten. lycka till kite e sjukt kul! 🙂

• boye

Member
    4 september, 2007 at 08:50
    JohanW;411358 wrote:
    varför inte bara gå en kurs!!! finns ju kurser du kan gå runt ängelhom… http://www.Kiteboarding.se

Jag kollade på priserna, 1495 kr för endagskurs. Jag har precis lagt mina sista pengar på att försöka hitta en billigt kite, jag har helt enkelt inte råd att lägga mer om jag ska lyckas betala hyra och mat >.<

• swe22

Member
    4 september, 2007 at 10:41

Åk till något ställe där andra kiteare finns. Be om råd och tips, dom flesta är trevliga och hjälpsamma.

Att kunna launcha och landa kiten på ett säkert sätt är mycket viktigt, dom flesta olyckor sker just då. Fan jag vet flera som ignorerat kurs, launchat mitt i powerzon på en äng, konstigt att inte fler dör, hehe

Några ledtrådar till dig:

1. Se till att linorna är 90 graders vinkel mot vinden, kiten har ingen kraft här. Kompisen ställer upp kiten och det fladdrar lite i tyget.

2. Kompisen tar 2 steg in i powerzone, tyget slutar fladdra och kiten vill framåt. Blåser det väldigt lite så får kompis gå längre in i powerzone.

3. Kontrollera så att linor är rätt kopplade och gör “upp med tummen” tecknet. Kompisen släpper kiten (inte kastar) samtidigt som du styr upp kiten lungt och försiktigt.

Men gör dig själv och alla andra en tjänst och gå inte ut i 10m/s+ med din C 12:a utan nöj dig med 7-9m/s i början, undvik att gå ut om det är byigt. Och som sagt våga fråga om hjälp, trist med dina skador och att dina pengar är slut, det är ju inte bara launch som man lär sig på en kurs….

• patrikol

Member
    10 september, 2007 at 00:18

@Boye 411504 wrote:

Jag kollade på priserna, 1495 kr för endagskurs. Jag har precis lagt mina sista pengar på att försöka hitta en billigt kite, jag har helt enkelt inte råd att lägga mer om jag ska lyckas betala hyra och mat >.<

Där har du en av anledningarna att folk skadar sig och i värsta fall andra!

Finns inga genvägar gå kurs eller låt någon erfaren kitepolare visa dig inte bästa lösningen men mycket bättre för alla oss andra än ingen utbildning alls!

• yasse

Member
    10 september, 2007 at 19:34

Det låter som att du väger för lite i vindar över 10 m/s. Att det står att 12 kvm ska klara 12-14 m/s betyder det inte att alla kan göra det. Det handlar om hur man trimmar draken, vikt och erfarenhet. För att du inte ska lyftas upp så ska du inte ta upp den till kl 12. Håll draken under 70 graders vinkel. Men då ska du ha bra grepp och inte kasa med.
    Du nämde aldrig om du kom upp på brädan och körde. Det är helt annan sak om du kan ta höjd med brädan. Då har du draken vil vindkanten och därmed mindre aktiv yta som utnyttjar vinden vilket resulterar mindre kraft. Ska du ut i sånna förhållanden med den erfareheten du har så verkar det som att du är du trött på livet.
    Jag rekommenderar att du kör några månader under 10 m/s och sedan om du har ätit dig tjock och fått in tekninken och fysiken gå ut i starkare vindar. Eller köp dig en mindre drake.

Lycka till

Yasse
    Lasurf.se

• niiie

Member
    11 september, 2007 at 16:40

var uppe i sthlm i helgen och tänkte för första gången sen jag gick kurs pröva på att kitesurfa igen.
    blev en pissdag.
    inte mycket vind och en av de mindre uppblåsbara grejerna (strutsen?) gick inte att blåsa upp först.
    när vi väl fått kiten klar så skulle jag börja.. fick upp draken ovanför mig , men sen for den in i en jäkla skog.
    sen gick det inte bra ute i vattnet heller.
    nu vet man inte om man ska satsa på att köpa eller inte. som tur var så förstördes inte min brors kite.

det är just det där med launchningen som jag tycker är svårt. blir det nånsin lätt?

• yasse

Member
    11 september, 2007 at 17:30

Träna att starta och landa med en övningsdrake.. När du kan det så kan man börja med en större drake minst 50m från stranden.

Lasurf.se

• niiie

Member
    11 september, 2007 at 19:28

vart kan jag hitta en övningsdrkae och vad kostar de?

• swe22

Member
    12 september, 2007 at 13:10

Surfers Paradise har väl en trainingkite för 799 kr. ca 2,5 kvm

Men att träna launchinig med den är helt fel. Nej träna med den riktiga draken med brorsan din ute på vattnet istället. Välj ett långgrunt ställe..

• niiie

Member
    12 september, 2007 at 16:34

ja, jag har ju lärt mig att inte starta vid träd. 😉

var inne på biltema idag. fick höra att de ska ha billiga. med de såg bara ut som sådana man hade som barn.
    blir nog att öva med jockes eller köpa eget.

tack ändå

• debkausf

Member
    7 oktober, 2007 at 08:33

ha ha ha, som han har drivit med er!

• wisco

Member
    9 oktober, 2007 at 07:04

@debkåusf 420373 wrote:

ha ha ha, som han har drivit med er!

Fan du hann føre.. 😉 tænkte genom hela tråden att nån kanske borde børja undra om han inte bara driver med er

Page 2 of 3

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur startar jag kiten på ett säkert sätt i mycket vind? (utan att flyga åt h*lvete)

You must be logged in to create new discussions.