Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hur stor?
-
Hur stor?
Publicerad av anonym-anvandare på 2 juli, 2003 vid 22:20Hej ere någon erfaren kiter som vet…
Jag har en 6.5a Wipika 1999 (mätte dom på samma sätt då som nu med att ange projected area?) och en 23.5 Naish ARX 2001 och inser att jag kan behöva nåt däremellan…
VAD… hur stor?Det här nya “RECON” relaunch systemet, vet någon om man kan använda det till ARXen och var man kan köpa det? Liiite svår att vända rätt när man tappat i…
Nic
hengo svarade 21 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
En 14 eller 16 borde väl passa in ganska bra. Annars kan du ju sälja 23:an och köpa en 18 istället. Det lär inte skilja så mkt i undre vindgräns och du kommer få en mycket smidigare drake. Wipika har vad jag vet alltid använt projicerad yta som storleksangivelse på sina kites. 6,5:an ligger väl strax under 9 kvm flat yta och du borde kunna byta direkt från 18 till nio, även om det är ett jättesteg det med. 18 och 12 skulle jag välja om jag skulle ha två drakar.
Det billigaste alternativet till “reversed launch” är att sy dit egna öglor i lämplig förstärking i två lattors bakände. Saknas befintliga förstärkningar kan man använda lite spinnakertejp, men tänk på vikten. Sedan sätter du fast ett v ner till en femte lina. V:t ska vara ungefär så långt att det räcker ner till undre delen av draken när det är sträckt. Kolla på bilden nedan. V:t görs med fördel något snett för att få draken att långsamt svänga över till startbart läge. Systemet fungerar klockrent på min 14kvm. Frågan är bara om det funkar på en så pass stor drake som ARX 23,5. Det får du väl testa.
-
Tackar för svaren.
Verkar vara lite svårsålt me 23.5, synd att en “kitehandlare” (Watski Erstagatan) propsar på att den största draken är det bästa altenativet när jag (newbie hösten 01) funderar på lättvindskite, inte så bra för sporten och min utveckling.
Systememt jag läste om i detta forum är ej beroende av en femte lina (skulle vara skönt att slippa). Du kan ju spana in Cabrinhas 2004-kites som verkar ha detta.Nic
-
Hej Martin !
Vi har 2 stycken kite modeller som har 5:e lina i vårt sortiment.
Det är enormt uppskattat av våra nybörjare som går kurser, men även av mer erfarna som kör med lite mer m2 i luften.
Windtech Rebel pro har en minibridel med 3 infästningar, detta fungerar klart bäst. Linorna ska vara helt symetriska så att man kan backa upp kiten åt valfritt håll !
Man kan faktiskt styra kiten med bommen när man backar upp den !!
OR Bronco levereras med färdigsydda infästningar på kiten i 2 punkter (som du ritat på din bild) vi har längder på V:et för olika kitestorlekar, så hör av er så kan ni få rätt längd.
Vi moddar alla möjliga fabrikat av tubekites med 5:e lina, så ni som vill ha tips eller få en moddning utförd, hör av er (spinnackertejp låter lite klent) !
/Mvh Lars
http://www.dacon.biz -
Och min kite!!! min kite!!! den har också festögglor för 5:e lina! annonsen hittar du under säljes!
3000SEK!
Logga in för att svara.