Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur stor foil inför vintern?

• hengo

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 12:40

mycket bridlelinor överallt är ett helvette, det vet vi alla som kört foil…
    verkar dock som FLysuerfer har löst det rätt bra med bara några få stycken på sin nya kite, voodooooo, kolla bilderna nedan så ser ni smile.gif
    här e en film också, http://movies.kiteboardgallery.net/voodoochile.zip

110.jpg
    119.jpg
    052.jpg

ska bli intressant å testa

• cortex

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 12:50

Jepp, Voodoo’n blir nog grym. En sak bara… troligtvis blir det lite fler bridle-linor på den än på bilderna ovan. Den är ju inte klar ännu och så vitt jag vet pysslar man en hel del med att hitta den optimala bridle’ingen just nu. Men visst blir det garanterat en halvering av antalet bridles (bra, framförallt med tanke på luftmotståndet) i förhållande till nuvarande kites.
    Vad det gäller bridles i största allmännhet så är det ju bra ju färre linor det är, däremot har jag aldrig upptäckt att de ska vara ”ett helvete”. Som jag skrev tidigare så handlar det mest om att vara lite diciplinerad när man packar ihop kiten.
    Om inte annat så lär man ju få diciplinen efter att man slarvat ordentligt en gång och sedan står där och svär när man ska packa upp den. smile.gif

/Kaj

• stebe

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 12:54

Jag tycker poblemen med bridlelinor är lite överdrivet.
    Jag följer alltid samma procedur vid riggning och ihoppackning och har nästan aldrig problem med några trassel.
    Jag har inte testat så många foils men jag har kört Peter Lynns Arc som helt saknar bridlelinor.. jag tyckte den var mycket ostabilare kollapsa ibland i ojämn vind och krånglade ofta vi relaunchning

• hengo

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 12:56

haha, de är fan ett rent helvette när man ska stå där i -20C utan handskar å försöka trassla tillbaka så att allt ligger på sin platts!
    fast sant som du säger, packar man ihopa den fint å försiktigt efter varje tur och lägger iordning allt så man vet var de är så går de bra! laugh.gif

• stebe

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 13:12

Jo du har en poäng har man väl skaffat sig ett trassal är det oftast mycket jävligare att få upp en på en vanlig fyrlinors.
    Men tar man loss ”huvud linorna” från bridlelinorna är det bara att lägga rätt grejorna och montera ihop det igen.. men visst det är lite mer pyssel.
    Men fördelen gentemot en tube-kite är att man slipper stå med en pump och pilla med ventiler med stela fingrar.

• hengo

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 13:16

Precis, sen slibber man den enorma och tunga bagen som tar hur mkt plats som hällst också ;D

• anonym-anvandare

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 13:16

Nr 1. För att GARCén skall åka i backen krävs en jÄ*la manöver miss. Var ute med 10án för en vecka sen i 3-4 meters bryt på Torö och fick några j*la underåkningar när draken ej hängde med i vågridningen. (Pålandsvidn och rejäl surf gör det svårt att köra draken lika snabbt som amn surfar). Men draken e helt otrolig på att just stanna där den skall vara, i luften. Jag vet att flysurfers också är otroligt stabila men faktiskt så är GARC’en grym på att bara flyta tillbaka. Du kan tabba dig rejält….

Om man nu har ner den på leading edge så släpper du bara ut ena sid och styrlinan så pass långt så att kiten lägger sig ner på rygg. (Samma sak som sker då man släpper leashen så släpp lechen för att ej dra av fingrarna etc..) Sen så är det bara att side launcha.

Håller med om att flysurfer är lättare att relauncha men ärligt hur ofta gör du en board of eller raily to blind eller slimchanse kite loop på snö…. Dvs man tappar ej ner draken bara så där.

Köp vad du vill å visst jag e väl lite snedvriden på GARC’s men jag tror att de som sett den rippa vet att kiten har grymma egenskaper vilket passar mig å de flesta andra perfekt. Å billig är den också 🙂

Ride on

Freddan

• anonym-anvandare

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 13:29

Kaj, är inte du i Sundsvall idag?

Vi såg ju fram emot att äntligen få se en Titan in action.

Nåja det är ju ingen vind här idag så det hade ju inte blivit nått iaf.

/Urban.

PS. Freddan har rätt, G-arcen är riktigt trivsam att köra. Men den väger lite mer, och tar mer plats i ryggan än foilar med bridle Ds.

• stebe

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 13:33

Jag vet inget om GARCen det är säkert en bra drake. Men tänk på att det är en nybörjare som ställer frågan och då gör man ofta ”jÄ*la manöver miss”:ar

• anonym-anvandare

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 14:24

Jodå Stebe det har du rätt i. Men jag tror inte det har så stor betydelse om det ex. är en flysurfer eller en G-arc när man ska testa köra för första gången. Oavsett så bör/ska man ha en erfaren person med sig så man får känna sig för hur man styr draken och hur den reagerar på styrningen. Det som är bra att tänka på när man är rookie är att den kite man använder är stabil i luften så den inte ”luffar” dvs (trasslar ihop sig i luften när den flyger ut ur vindfönstret). Det gör inte en G-arc (jag har då inte lyckats med detta ännu och jag är väl inte så väldigt erfaren med den ännu). Jag hade tidigare en Aeros Virus, som hade bra drag men den var lätt att luffa om man inte passade sig. Det gjorde att det blev mycket tid att reda ut trassel, speciellt i byig vind.

En kompis till mig testade min g-arc i sitt första försök att flyga kite och det tog ca 20 min så körda han den som om det var den naturligaste sak i världen. Den är mao väldigt enkel att köra. När det gäller re-launch efter krasch så ska man studera manualen NOGA och då är det inget större problem, bara det finns vind.

En annan sak man bör tänka på är att inte försöka köra när det är för lite vind (det blir lätt så eftersom man är så sugen att köra). När det är lite vind är det svårt att veta om det är en själv, eller den svaga vinden det beror på när kiten inte gör som man tänkt sig (detta har jag mycket erfarenhet av).

När det gäller den ursprungliga frågan som snowmo ställer om storleken håller jag med övriga att 6-9 m^2 är rätt så bra, (motsvarar G-arc 10 eller G-arc 13).

Orsaken till att jag valde en G-arc var flera. Dels priset som är betydligt bättre. Bra prestanda och användarvänlig. En annan orsak är att klimatet här i Sundsvall gör att snön hela tiden förändras och efter ett snöfall blir det ofta varmt och snön smälter en aning och när det sen blir minusgrader fryser det till och den delvis smälta snön blir som en kardborre. Bridle linorna fastnar otroligt lätt i denna kardborre och kiten kan inte lyfta utan ofta vänder den sig och det strular. Dessutom sliter detta väldigt mycket på bridle linorna. Dock kanske ”Kardborreffekten” är extra tydlig just i vårt kustklimat. Jag ska väl tillägga att det är extra tydligt när det är väldigt lite vind.

/Urban.

• virre_bu

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 14:28

problemet jag har haft med min G-arc är att den vänder sej på nåt konstigt sett när jag relanuchar den och den flyger upp och ser ut som en BH, eller proppellerblad.. går inte så bra att styra den.. har nån anna fått samma problem?
    att den ”twinnar” sej mitt på draken…

• stebe

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 14:32

Det låter vettigt, skulle vara kul att testa G-arc någon gång.
    Kardborre effekten har jag dock aldrig haft något besvär med fast jag har å andra sidan bara kört i fjällen.

• danielsan

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 16:15

Har en polare som kör ARC, den har oxå blivit en propeller några gånger, med då enbart för felaktik launchning… Annars e de hur stabila som helst!

• kitejoa

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 16:41

Grabben väger ju nästan 80 pannor! Snälla skaffa inte en för liten foil, det är sååå trist när du måste sina den uppåner som en dåre (fast på is kan det räcka med 1-2kvm)
    Jag som bor i närheten av Stockholm träffade Kaj på http://www.kajtech.nu förra året å fick testa hans foilar. Köper du en NY foil så har dom supereffektiva depowers mao, kan du pröva 12 – 15 kvm . I Skåne har du Kitepower.se
    DU FÖRESTEN, GÖR SÅHÄR: När det är snöläge, skriv ett inlägg å fråga om nån nära dig vill demonstrera å sälja en foil!! Hälsn Joa

• zebulon

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 18:09

En gammal men jvlgt skön snowkiting film, mestadels filmad i Norge (några sekvenser La Grave i Frankrike) finns på min hemsida http://www.kiteskiing.se (längs ner på sidan; ”Offroad i Norge”). Annars har du så du klarar dig tills i vår på kite.no

Kollar varje kväll innan jag somnar…

Ska du ha en ren vinterkite finns det idag väldigt bra ’open-cell’ som är grymt mycket smidigare. I övrigt kräver snowboard lite mer kite-drag än skidor…

/Jonas
    http://www.airborn.se

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur stor foil inför vintern?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.