Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur stor foil inför vintern?

• sportentusiast

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 18:20

Vill bara poängtera, som fler gjort tidigare, att om du kör i Stockholmstrakten (exv Erstaviken är superb) så ska du inte ha för liten foil (ej mindre än 9). Ser man till förra vintern var det inte speciellt mkt vind och vill man ha kitedagar är det ofta i den inre skärgården man är, naturligtvis beroende på is- och snöläge.

Lycka till

Bengt-Erik

• dmp

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 18:21

hehe scnögg kille som sitter o håller linorna på den däringa woodoon wink.gif kaj.. det blir nog inga mer linor alls det.. anledningen att vi va i amsterdam va att alla skulle ha sin åsikt om hur draken skulle kännas att flyga.. o den här setupen va det alla gillade.. voodon kommer att i färdigt utförande komma så man kan göra två setuper på den.. en som ser ut så och gör att draken känns presis som en inflato (mycket tryck i bommen o lite längre svängar med drag.. och en setup som gör att den känns typ som en klassisk inflato typ titan.. (inte mycket tryck i bommen o mer runt sin egen axel sväng utan nått vidare tryck..

//Jake
    http://www.kitepower.se
    Team Rööhööl

• dmp

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 18:24

hmm lite flummigt förklarat men jag hoppas ni fattar… poängen e att woodon kommer att kännas som en inflato o knappt ha mer linor än en inflato..

//Jake

• cortex

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 20:46

Ok, ok… vi fattar ändå. 🙂

Urban: Jodå, jag var i Sundsvall idag (shysst maraton-körning på 64 mil för att öppna en dörr :-)). Hade med mig Titan 15.5, Stubbie och Pyro. Bara ett litet problem: det blåser mer i mitt vardagsrum när jag har köksfläkten på. Alltså allvarligt, tror knappt jag sett något så vindstilla innan. Skorstensrök steg ju 100 meter upp helt spikrakt. Jeez.

Joa: Håller med dig angående storlek på kite i Stockholmstrakten. Det jag körde mest på i vintras var utan tvekan en Psycho 12.5. Så i år blir det nog mycket Titan 15.5. smile.gif
    Testade iofs en gång att köra Psycho 12,5 och hockeyrör i ca 4 m/s. Det funkade inte alls… jag var tok-överriggad. Så ska man köra med skrillor så är det helt klart mindre kite som gäller.

Men som sagt, Stockholmstrakten är ju värsta vaccum-hålet verkar det ju som (förutom Sundsvall idag då smile.gif).

Freddan: Aha, då fattar jag hur du startar om G-ARC’en också. Det var som sagt inget påhopp, var bara nyfiken. Och jag håller med om att G-ARC’en är fantastiskt stabil! Den verkar ju nästan vara fylld med vätgas. smile.gif

/Kaj(Tech)

• anonym-anvandare

Medlem
    3 oktober, 2003 vid 05:59

Snart har flysurfer inga bridle på sina kitar och då har de uppfunnit en foil utan bridle linor med formen av en LEI. Men få se nu, det gjorde ju Peter Lynn redan på 90-talet cool.gif G-aaaaarrrrrcccc

Snowmo;
    Skämt åsido, jag är helt säker på att man inte ska gå över 7-9 m^2 om man ska köra på snö. Oftast när man kör skidor på snö är det på hårt underlag och förhållandena blir rätt lika som när man kör på skridskor. Väldigt sällan har man djupsnö då man kan hantera större kitar och det är därför jag inte tror på större saker än 9 m. Speciellt om man bara ska ha 1 kite (Garc 10 el 13, Titan 9,5, Diablo 8,5 osv). Funderar man på att köra enbart på snö finns ju fler alternativ än de vi just räknat upp. Exempelvis Advance offroad depower en 5m:s och en 10m:s kite tar hand om nästan alla vindar du kan påträffa och du rymmer bägge i ryggsäcken utan problem tillsammans med fika, extrakläder osv på fjällturen. Ozone frenzy är ett annat alternativ. Enligt vad jag läst här på nätet kommer det fler opencell kitar med de-power denna säsong ex från Wipika och North.

Jonas; Hur funkar de-power på Advance offroad depo? Är det genom bromsarna eller är det som på diablon?

/Urban.

• hengo

Medlem
    3 oktober, 2003 vid 06:10

varför så litet? crazy.gif förstår inte detta med liten kite på vintern crazy.gif mer än om man vill gå på tur och ha med den i ryggsäcken crazy.gif confused.gif grin.gif

• dmp

Medlem
    3 oktober, 2003 vid 08:47

Peter lynn har även uppfunnit peterlynn kiteboat.. säger väll en del om han.. den gammle lsd räven.. wink.gif

//Jake
    http://www.kitepower.se
    Team Rööhööl

• snowmo

Medlem
    3 oktober, 2003 vid 10:27

Jodå nästan 80 pannor Snowmo bor Stocklahoma och kommer främst att snökita i hemtrakterna. Hoppas att det blir några svängar till Åre oxå (nån som häckar där i vinter?).
    Härlig spin-off-effekt på min fråga förresten.
    Är det någon av er som sitter och trycker på en beggad foil i lämplig size (allt är relativt) till snuskigt bra pris? Jag kommer att slänga in en annons under köpes oxå.
    Micke, official sponsored by CSN

• kitelife

Medlem
    3 oktober, 2003 vid 12:15

ring och kolla med kitepower, dom har en bunt äldre FS drakar som ligger och skräpar : ) kanske kan va nått?

• wipeout

Medlem
    3 oktober, 2003 vid 12:46

Åre.. ja på Kallsjön då eller?

Prova i Sälen, högfjällshotellets back funkar utmärkt. Provade det i vintras…. närmare än åre.

• zebulon

Medlem
    3 oktober, 2003 vid 12:48

Tja Urban! Håller med om att det é grymt smidigt med ’open cell’ om man bara ska köra på fast underlag.

Depowern på Offroad är ett liknande system som på Diablon men med lintrissor istället (detaljerad info på http://www.airborn.se). Alltså, en kombination av broms och front-line styrning. Det unika med Offroad är att man kan skifta mellan DP-bom och handtags-styrning på 3 minuter. Handtag tycker jag är överlägset med t.ex. skridskor! Däremot är Offroad mer en ”touring kite” som medvetet ger nolldrag i Zenit. Många som köper den är duktiga skidåkare som använder den för att ta sig till t.ex. orörd offpist…(bl.a. journalist på Åka Skidor smirk.gif Vi kommer att göra en del kite-skiing reportage, dels för egna siten men även skidtidningar, så om någon har förslag på riktigt bra spots i Fjällen…)

/Jonas
    http://www.kiteskiing.se

Ps. De storlekar som används i filmen är 3(!) – 10 m2.

• snowmo

Medlem
    3 oktober, 2003 vid 17:51

Sälen är aldrig fel men jag brukar hamna i Åre eftersom jag har en massa polare där.
    Och Kallsjön, varför inte? Sen finns det ju ytor så att det räcker och blir över om man tar sig upp på fjället med skoter cool.gifMicke

• anonym-anvandare

Medlem
    6 oktober, 2003 vid 05:30

Jag har kollat på bilderna och kan inte se hur det kan va de-power med det systemet. Om det enbart ser ut som på bilderna så är det ju samma sak som på gamla rhea I. Och det enda som skiljer är att frontlinan löper genom trissan för att man även ska få styrning med hjälp av frontarna när man har en vanlig styrbom. Det är nått lurt med detta.

/Urban.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 oktober, 2003 vid 19:04

Måste faktiskt ge dig helt rätt Urban! shocked.gif Offroad har inte samma linjära profiländring som Diablo utan A,B,C kontra bromslinorna. Skillnaden är dock att linfästena medvetet placerats (A,B,C betydligt längre fram mot leading edge) så att bromsarna ändrar hela profilen till skillnad från Rhea I. Offroad har också en betydligt lägre attackvinkel än vad Rhean hade med släckta bromslinor. Det resulterar uppskattningsvis 30% skillnad i drag mellan fullt hemskotat resp. utskotat.

Dessutom var ju barsystemet på Rhea I svårarbetat medan en vanlig push/pull depowerbar ger en mycket enklare hantering med Offroad!

/Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 05:53

Hmmm, ok då förstår jag tanken. Principen blir ungefär som Flysurfers system som man har på Warrior och Maniac (fast de är ju konkurrenter med Advance så det vill du nog inte hålla med om wink.gif. Fan, spider-bomen borde ju funka perfekt på offroaden. Den var ju ett jättelyft till min gamla kite som ju hade stora likheter med Rhea I.

Lite förvånad är jag att man inte gått in på samma system som på Diablon eller är det så att man har för ”dåliga” erfarenheter från Rhea de-power varianten och vill göra det lite enkelt för sig till dess man kommer ut med en helt ny land-kite med ”riktig” de-power.

Det jag tycker det är väldigt intressant med just offroaden är att den är verker va riktad till en lite annorlunda kundkrets. Kunderna blir nog mer sånna som vill ha en lugn och trygg kite som transportmedel på fjället, till och från toppturen, eller i skärgård osv. Tävlingsegenskaperna är nog inte dess främsta egenskap.

Hare så bra.

/Urban.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur stor foil inför vintern?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.