Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stor skillnad på 1 kvm??

• Hur stor skillnad på 1 kvm??

Publicerad av anonym-anvandare på 15 mars, 2004 vid 13:14

Kör just nu med en Bic Techno på 152 liter och ett NP Soul på 6,6 kvm. Vill ha större segel men som det ser ut nu så får jag anpassa behoven efter plånboken och då räcker pengarna till ett nytt segel. Eftersom det verkar som om 7.5 kvm är den storleken jag får på, som störst, på min befintliga 460 mast så undrar jag om det blir så stor skillnad med den lilla diffen i segelstorlek?

levieux svarade 20 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    15 mars, 2004 vid 13:33

Skillnaden är rätt så stor enligt mig. Den extra kvardraten spelar rätt så stor roll när det gäller större segel. Man behöver oftast inte så tätt mellan storlekarna i större segel men medans man i mindre segel behöver betydligt tätare för att så ofta som möjligt ha den optimala segelstorleken.

Markus

• lars_k

Medlem
    15 mars, 2004 vid 13:33

Du planar kanske redan vid 6 m/s istället för vid 8 m/s. Kan ju ge stor skillnad i tid-på-vattnet där du bor…

• teabag

Medlem
    15 mars, 2004 vid 20:33

Kolla även tråden vad lyfter fenan.
    Men på en av lektionerna fick jag rådet att satsa pengar på fenor enligt följande devis.
    Att köpa bättre fart genom att gå upp i segelstorlek är idiotiskt om du inte samtidgit kollar av dina fenor.
    Har du till din bräda t.ex ett 60 cm spjut eller typ 54 åtminnstånne ?
    Enligt min lärare är segel från de senaste tre åren helt likvärdiga. Att köpa ny / byta fena ger dig mycket större effekt.
    Men har man 4000 kan man förstås både köpa ett större beggat segel och en ny fena och dessutom få en slant över.

• anderssvensso7

Medlem
    15 mars, 2004 vid 20:58

6,6-7,5 är helt ok. De ger bara en skillnad på 13% i segelstorlek. Om man går upp med 13% från ett 4,5 blir det 5,1 vilket de flesta tycker är helt ok.

• levieux

Medlem
    15 mars, 2004 vid 21:03

Jag går från 6.6 till 8.2 utan problem på samma brädda som du. Mitt råd är att köpa så stort som möjligt för din 460.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stor skillnad på 1 kvm??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.