Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hur stor skillnad på 9,8 – 11,0
Taggad: racing
-
Hur stor skillnad på 9,8 – 11,0
Publicerad av anonym-anvandare på 20 mars, 2005 vid 07:47Ni som har erfarenhet,om jag som
vill kompletera min lilla bräda med 6,6
med en formula för vindfattiga dagar.
Räcker 9,8 eller måste jag upp på 11,0
farten är förstås stor skillnad på men
planings tröskeln är det någon större skillnad ?
Då jag har rygg problem vill jag ej lasta för tungt
och kan heller inte tok pumpa, samtidgt vill jag
kunna segla fast 6,6 är för liten.
Tacksam för svar.Per
kalle_windy svarade 19 år, 5 månader sedan 13 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
Hej,
Om du skall segla vindfattiga dagar och inte vill pumpa så är det snarare ett 11,5-12m segel du behöver. Med rätt teknik så behöver man inte belasta ryggen så mycket. största riskmomentet för ryggen är väl då skall dra up seglet ur vattnet.Med en bra uphals lina (ej för kort) och böjda knän istället för rygg så bör inte detta vara något problem.Ett 9.8 segel är lättare att hantera men räcker inte till utan ett intensivt pumpande i lättare vindar.
-
Det som frestar på ryggen värst är väl att bära till och från vattnet om man gör det med allt i ett stycke…
Väl på vattnet så är det väl precis det första när man skall ha upp riggen ur vattnet som kan fresta på men då funkar easy-uphaul kanon!
Finns här; http://easy-uphaul.com/index.htmlTror även att surfbutiken tar in dom om till ungefär samma pris.
-
Riggar du 9.8:an med mindre nedhal an rekommenderat sa tycker jag att det funkar lika bra som ett storre segel. Speciellt om du inte skall tavla och inte behover maximal prestanda pa sloren. Det finns en lank pa Starboardforumet om tungvikaren Woitek som vann manga race med 9.8 nar andra korde 11.0 – 12.5.
-
Skillnaden är lagom stor som intervall vid racing, vilket innebär att det ganska ofta är både 9.8 ute och slåss 11.0 på samma bana. Håller med om att en bra 9.8 på rätt mast och med rätt trim kan fungera nästan lika bra i lättvind som en 11. Största skilnaden är väl hur djupt du kan gå på slören, vilket inte spelar någon roll när man cruisar omkring. Om du byter upp till formulabräda från din nuvarande utrustning kommer du bli helt överrumplad av hur tidigt du kan få igång brädan (kan du inte direkt kan du lära dig – det håller jag på med, mer teknink än styrka).
Jag råkar ha både en finfin beggad 11.0 och en lika finfin 9.8 till salu (Nacka/Stockholm). Du är välkommen att provköra båda innan du bestämmer dig för storlek.
/Jesper B
-
Aaaaah, nu är man farligt ute (igen)…
Formula-konfen representerar ju den del av vindsurfingen som jag har minst koll på, av den ytterst lilla koll jag har. Men, men, jag tycker ändå. Teori är ju fint!
Varför inte spana in ett “enklare” formula segel? Tror att segel som North Daytona, NP V8, Gaastra GTX och liknande ger bra drag och fart runt tio kvadrat på en formula. Lägre pris, billigare mast är ju klara fördelar. Sannolikt även något bättre hållbarhet och livslängd än ett rent formula-segel.
Fördelen med 9.8 är att man nog kan få tag i en fin rigg beggat till bra pris. Det är den storlek som används minst, men för att cruisa runt på en formula i lättvind tror jag det kan vara ett grymt alternativ. Rimligtvis är ju detta de segel som är i bäst skick på beg marknaden. Även här “slipper” du de dyraste formula-komponenterna (längsta masten, längsta bommen). Det främsta skälet till att 9.8 inte används mer av formula-boysen, som jag ser det, är farten på för de flesta rätt extrema höjd- och slörvinklar.
Cruisa På!
-
Ska du ha ett segel och väljer mellan 9.8 och 11.0 så köp ett 11.0+. Är billigt segel viktigt så köp hellre ett fjolårs fullblods race segel än ett nästanracesegelsomenligtbrochyrenärlikasnabbtsomderiktigaraceseglen. Masse skriver mycket riktigt att 9.8:orna är de minst använda seglen, åtminstone stämmer det på min segellinje. (och som en slump har även jag supersegel till salu i alla storlekar) 😉
Med det sagt så har Woitek nyligen ställt till med rabalder i Formulavärlden då han i lättvind gick ut och vann race med 9.8 i Australien. Det är något som tål att tänkas på!
Jona – SWE876
-
En liten fundering, bara…
Han skall ju ha ett segel som komplement till 6.6, inte ett segel för att tävla med formula (då är ju 11+ rättsjälvklart som enda segel).
Undrar om inte en beggad 9.8 kan vara riktigt bra då? Minst bök för att vara formula, mycket för pengarna och fullt tillräckligt jämfört med allt annat, även i lättvind.
De däringa “freeräjs” grejorna tog jag upp som alternativ om han sneglar på nytt. Det är rejäl prisskillnad, frågan är om det är värt de där extra tusingarna för det sista lilla om man inte tävlar?
Cruisa På!
-
Jag förstår hur du tänker, och ärligt talat, så spelar det ingen större roll…
Jag skulle vilja påstå att:
1. Det inte är svårare att segla med 11.0 än 9.8. Det är marginellt tyngre att slänga runt seglet i slag och gippar men att segla lättvind handlar sällan om att träna freestyle trick.
2. Det är svårare att segla lättvind med 9.8 än med 11.0. Det krävs mer teknik att hålla planing, ta höjd och länsa med ett litet segel än med ett stort.
3. Att köpa ett nytt nästanracesegel kan vara ett bra alternativ som även kan hävda sig på kappsegling. Man får dock mycket bra segel för pengarna om man köper ett fjolårsfullblodssegel istället för nytt nästanrace. (talar jag i egen sak..?) Tycker man inte att man har råd med en bra mast och ordentlig bom så är nog antagligen nästanraceseglen mer förlåtande för ej optimerat material skulle jag tro. Jag har ingen egen erfarenhet av den typen av segel utan spekulerar vilt! Utvecklarna satsar dock största delen av sin tid på fullbodsseglen (inklusive wave/freestyel) och det brukar ge resultat. Övriga segel är i många fall (beroende på loft) mest ett resultat av marknadsavdelningens önskemål.Det är väl inte så att Per skall komplettera sin 6.6 utan snarare så att han skall komplettera en Formulabräda med ett passande segel? Ungefär när det börjar bli för stort, svårt och bängligt att segla 11.0 för en normalbegåvad Formulaseglare så kan man lätt hoppa på sin lilla bräda med 6.6 om man vill. (varför man nu skulle vilja det när man har en Formula!!! )
Nu när jag har skrivit allt det här så läser jag det första inlägget igen och ser att Per har ryggproblem…Att segla Formula i lättvind är tungt och slitigt för hela kroppen. Det är INTE bekväm och lat sommarsegling utan kräver konstant arbete. Måhända är en 9.8 det bästa alternativet för dig i alla fall… ?
Jona – SWE876
-
När jag skaffade formula hade jag 9,0 till att börja med som jag hade kört på en F2 Powerglide på 68 cm / 140 liter med 55 cm fena. När jag bytte den mot SB 186 med original 70 cm fena tyckte jag att jag planade upp bra mycket tidigare med formulan och samma segel. Sen blev jag ju rätt snart sugen på att plana ännu tidigare och skaffade en 10,7 m2 som nog är det största som går at köra på 520 mast och det sänkte planingströskeln lite till. Jag körde då också en gammal slalom med 6,6 racerigg och tycker att hoppet mellan 6,6 och slalom till 9,0 och formula var helt OK, det hade säkert funkat att hoppa till 9,8 också, men till 10,7 är jag tveksam. Mitt tips om det handlar om att cruisa är att skaffa formula och 9,8 m2 så kan man ju alltid komplettera med nåt större om man tycker att man vill igång ännu tidigare. Då slipper man att få ett glapp mellan väldigt utmanande (scary) formulasegling och slalom/freeridesegling. Jag tycker att det blir lite väl spännande att köra 10,7 och formula i så hård vind som räcker till 6,6 och freeride, men det hänger väl på hur driven man är antar jag.
Lycka till!
-
Håller med canoya. Som formulaseglare som racar tycker man 11.0 närmat är ett favosegel. Så enkelt att hantera än de större upp till 12.5. Inom svensk formula är väl snarast diskussionen om man behöver 11.6, 12.0 eller 12.5 som sitt största segel. Då pratar vi om formularacenissar som i flera fall inte seglar något annant, varken slalom, free eller våg.
För snart två år sedan seglade jag formula för första gången. Då med ett extremt lätt och lätthanterligt 10.3. Jag tyckte 1) man kunde plana i ingen vind alls och 2) att det var skitjobbigt att hantera seglet, främst på land dock. Ett år sedan hade jag dock gått upp i seglestorlek och bytt märke två gånger. Nu började min 12.5 bli mitt favosegel. Dock: Jag hade aldrig seglat med mitt 9.8 så jag stack ut med det en ganska lätt dag på Baggen (då jag nog hade valt en 11 om jag inte var sugen att prova mitt oanvända 9.8) Hoppla vad jag blev förvånad. Det var inget race, men jag tyckte jag både planade tidigt och gick fort. Faktiskt kom det ut en till formulaseglare (som jag precis brukar ta på racen). Jag gick myccket snabbare och kunde hålla planingen bättre och han körde med 11.
Som sagt: Jag tror canoya kan ha en poäng när han ser att hoppet mellan 6.6 på en mindre bräda och 11 på en formula kan vara lite i största laget. Visst, du planar lite lite tidigare med 11an, men du seglar bekvämare med 9.8an när din 6.6a börjar bli för stort.
Vad du än gör: Se till att fixa en formulautrustning!
Jesper B
-
Tack !!
För hjälpen det känns som 9,8 får räcka då toppfart
och race inte är aktuellt ,tyvärr.
Då mitt största problem är överriggning(för ryggen)
vilket är det jag är rädd för på stora segel.
Jag jagar ej segling i minimal vind utan har tröttnat på
att stå och tveka på stranden när jag kan köra formula
i väntan på vinden.
Varför så lite Formula på köp o sälj ? det som säljs
finns bara i Gbg ,själv bor jag i S SthlmTack för all hjälp !!
Per
Skicka gärna en rad vad ni har för prylar Jona,Jesper
även om jag vet att ni kör på det det senaste super prylarna Per.jonsson@olofssonbil.se
fram mot våren. -
Hepp!
Jag köpte mig en beggad formula utrustning förra året, segellinjen består av 9.8, 11.0 och 12.5. De segel som jag använt mest är 9.8an och 12.5an
Jag är återfalls surfare som är van att kunna segla runt i skärgården i alla vindar så formula kändes helt rätt för mig. Det trickigaste med att segla formula var inte segelstorleken utan att brädan är så j–la bred så det är lite annorlunda teknik att komma igång. När jag seglar så seglar jag för att ha kul och att stå och pumpa som en liten blå är inte vad jag är sugen på. Min melodi för ett lyckatr surf är som följer.
1. Solig sommar dag med en go bris på 5-6m/s. Ta fram 12.5an då slipper du tok pumpa för att komma upp i planing, bara att ställa sig i stropparna och åka!! Nackdelen med denna rigg är att den är betydligt mycket tyngre än 11an och 9.8, men detta är ju bara något man märker när man bär ut riggen i vattnet och i gipparna då momentet i riggen blir större så jag ser inte detta som något problem. Jag har inte upplevt att storleken på seglet är något som avskräcker rent hanterings mässigt!
2. Surfläge PÅ. 7-11m/s. Ta 9.8an. Riggen är liten och lätthanterlig och man pallar att köra i mycket vind och den funkar förvånansvärt bra i mindre vind.
3. Byigga dagar 5-10 m/s. Kör med 11.0, det finns inget vindhål man inte tar sig igenom med detta segel. Helt underbart!!
4. 11- Ta fram en mindre bräda med mindre riggar!
Om man är rädd om ryggen så skall man inte:
1. Ge sig ut i väldigt byiga förhållanden, kan vara skitjobbigt!!
2. Dra nedhallet för hand, detta är det defenetivt jobbigaste med race riggarna. Så är man rädd för att ta i för kung och fosterland så fixa en vev eller något annat hjälpmedel. -
Finns vevar till vanliga NP förlängare med QR och var får jag i så fall tag i en sådan? Pris?
-
Vet inte var man får tag i en vev. Personligen så är jag sugen på en sån här.
http://www.north-sails.com/products/detail.asp?iProductID=686
Logga in för att svara.