Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hur stor skillnad på 9,8 – 11,0
Taggad: racing
-
Hur stor skillnad på 9,8 – 11,0
kalle_windy svarade 19 år, 4 månader sedan 13 Medlemmar · 30 Svar
-
Har du provat den? Det ser ju riktigt smidigt ut. Det är nog många som svär över de sissta centimetrarna på Formula seglen.
-
Jodå många elaka ord har det blivit när man försöker få ner den sista cm
Har tyvär inte provat någon av lösningarna.
En sak som gör livet lite enklare är att spraya masten med silicon spray. Det gör att masten blir lite halare så att man enklare kan dra ner seglet, det man INTE skall göra är att spraya masten där bommen skall sitta då kommer bomman att glida ner.
-
Jag har haft en, med betoning på haft…….Själva veven är i aluminium, bra! Resten är gjord i plast och tyvärr så ger plasten med sig efter ett tag om det behövs mycket i nedhal…..och det var väl det som var meningen? Plasten ger alltså med sig runt hålen där veven löper.
Om hela konstruktionen var i alu så är det klockrent, för den fungerar riktigt bra och det går att trimma med millimeter passning. -
är den här också i plast? finns på SU.
[bild]http://www.vindsurfing.se/images/3ZUB_Trimmkurbel.jpeg[/bild] -
Power XT anses ha för dålig utväxling för segel som kräver riktigt mycket nedhal. Tror även North själva inte rekommenderar den till formula-riggar och liknande. Det blir för trögt helt enkelt.
För freeride, mindre räjs och våg funkar den säkerligen fin-fint.
Trimma På!
-
Men de har ju nya XTR med mer utväxling. Ett ex finns i Linköping för utvärdering….
-
Japp. Om “mastdelen” varit i exempelvis alu istället så vore det hur bra som helst.
-
Den där borde gå att utveckla… Är veven kullagerupphängd? Man borde kunna göra ganska mycket med lite plåt glasfiber och epoxy.
Är det hålen som blir ovala eller ger sig hela konstruktionen? -
Ja visst är det förj%#”$@*! med tröga nedhal. Men det behöver faktiskt inte vara så svårt och jobbigt.
För att det skall gå lätt att dra nedhalet (med eller utan vev) så MÅSTE man minska friktionen i nedhalet till minimum annars går veven eller ryggen eller tampen (även om det är spectra) sönder förr eller senare untan att man lyckats få tillräckligt med nedhal.
Jag använder mig av NP standard förlängare med stora block vilket funkar ok förutsatt att man drar tampen RÄTT (så att tampen inte skaver mot sig själv och inte får någon konstig vinkel in i blocken, se NPs guide) och smörjer blocken med 5.56 eller liknande då de ej är kullagrade, både på seglet och på förlängaren. Billigare förlängare typ LocalSpirit med mindre block fungerar inte dels för att friktionen bli större med små block och dels för att tampen inte får rätt vinkel i en sådan förlängare vilket gör att den skaver mot plasten osv, alltså de duger inte på ett race-segel.
Klart bäst är de kullagrade förlängarna typ Streamlined och KelaPro för att nämna några. Vill man göra det extremt lätt för sig byter man även ut blocken i seglet till kullagrade diton.Vev är absolut inget måste (personligen tycker jag bara att det tar längre tid och ytterligare en pryl att tappa bort) men man kan ju garanterat inte dra fel så att man pajjar ryggen om man har en vev vilket ju är en klar fördel. Har du ingen vev så skall du vara extremt noggrann med att INTE dra med ryggen, använd benen när du ska dra ner ett race-segel, dvs ligg på rygg med raka armar och tryck i från med benet, har man hyfsat låg friktion i blocken och dragit tampen rätt så är det inte tyngre än att resa sig på ett ben, gissningsvis ca 75kg men att lyfta 75 pannor med ryggen kan bli förödande!!! Alternativt kan man sätta på sig sitt-selen och fästa tampen i kroken (pålstek är kanon för detta) för att sedan trycka ifrån med benen, det senare funkar också kanon på vattnet, då det är jobbigt att ha med sig veven.
//JIMMY
-
Ja att dra tampen rätt är tok viktigt!!
Drar man den lite hur som helst så kan man glömma att lyckas dra ner nedhalet ordentligt! -
Fördelen med en 9.8 är ju att du även kan ha den till en slalombräda av den moderna kalibern, typ Fanatic Falcon Slalom eller Starboard Hypersonic. Köpte själv ett beggat NP RS Racing 9.8 förra året + en Fanatic Falcon Slalom 110, funkar klockrent och är hur kul som helst!
Skulle vara jäkligt kul att testa seglet med en Formula bräda i och för sig. Fins det nå’nstans i Sverige där man kan testa Formula brädor?Irie Man
-
vist talat jona 🙂 jag tycker nog 11kvm verkar klokare för att slippa behöva hålla på och krångla med ett mindre segelför att hålla planing osv. uppe, det tär mer på ryggen
Logga in för att svara.