Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur stora segel kör ni

• sinclair

Medlem
    8 december, 2004 vid 09:38

6,7.(8-10) 6,0.(9-11) 5,3.(10-15 4,5(14-

• anonym-anvandare

Medlem
    8 december, 2004 vid 09:48

7.0 m2 6,5 – 9 m/s
    5,8 m2 9 – 11 m/s
    5,3 m2 10 – 12 m/s
    4,7 m2 12 – 15 m/s

Nu överlappar dom här lite varandra…men detta är ungefär hur jag kör, optimala för varje storlek för mig. Med vinden menar jag medelvind, sen kan det ju vara mera i byarna

• styret

Medlem
    8 december, 2004 vid 11:25

6.2 7-9 meter
    5.4 9-12/13
    just nu har jag hopp från 5.4 till 4.2 och det åkter på vid typ 12-13 meter och sitter på så länge det går.

• dr-masse

Medlem
    8 december, 2004 vid 14:06

Man kan ju komplicera det här rätt mycket…

Typ av segel, typ av bräda, typ av fena, typ av segling och typ av seglare, typ av höjd samt typ av årstid. Typ. (årstid och höjd är väl kanske lite överdrivet, men kallt väder och segling på hög höjd så behövs större segel än sommar och segling på Maui, tex. Det går även att hålla större segel ju plattare vattnet är. Mycket chopp = mindre segel. Ren downtheline segling, kanske lite offshore = mindre segel).

Men vi tar mig. Typ av seglare = duger, klen, 75 kilo.

Typ av bräda – 115 liters freestyle, typ av segling – ganska platt, svänga lite, bada lite.

Inom parentes = maxgräns på ett ungefär.

6.7 = 6 – 10 (11)sekundmeter, 29 fena
    5.7 = 8 – 12 (14) sekunder, 23 fena
    5.0 = 11 – 14 (15) friska vindar, 23 fena

Typ av bräda = 85 liters onshorevågis, mer vågor, svänga å hoppa, bada lite rejälare

5.7 = 8 – 12 (15) sekundmeter, 23 elller 24 fena
    5.0 = 10 – 15 (17) sekundrar, 23 eller 22 fena
    4.2 = 14 – 18 (20) najsnajsnajs vind, 22 fena, gärna mindre

Men om man skulle åka typ räjs å slalom så skulle det ju kunna se ut såhär…

Fullspettarigg med cambers, slalombräda:

7.0 = 7 – 12 sekundmeter
    6.0 = 11 – 16 sek
    5.0 = 15 – 20 sek
    4.5 = jättemassvis och mer

Nåja, inte så vetenskpligt och det varierar ju vad man är ute efter, men kanske något att utgå från.

Segel På!

• surfen

Medlem
    8 december, 2004 vid 14:37

Från ett tidagare inlägg om detta ämne…

Detta gäller mig som väger mellan 75-80kg! Beror på hur mycket jag är på vattnet!?!?!?!

3,7 kvm > 18-23ms Gaastra wave 22fena
    4,2 kvm > 16-20ms North xxx 22fena
    4,7 kvm > 11-18ms NP NR 27fena
    5,4 kvm > 10-16ms North Style 27-30fena
    5.9 kvm > 9-14ms North Volcano 27-34fena
    6.7 kvm > 8-14ms NP Diablo/Spirit 34fena
    6,9 kvm > 6-13ms NP Diablo 34-36fena

som du ser så överlappar vissa segel varandra rätt bra! Det beror på att det är olika karaktär på seglen, dom 2 största är rena Freeride/race segel. Ett med cambers och ett utan, medans dom andra seglen är wave segel utom 5,9 som är ett freestyle segel med ett ruskigt bra botten drag och fart med rätt riggning(North Volcano). Sen varierar även segelstorlek och vindstyrka/chopp med att jag byter till en midre fena innan jag riggar ner dom större seglen. Är det bra grundvind och riktiga pungrökare i byarna så brukar jag köra med en fena som är ett par cm kortare för att inte brädan ska börja vrida sig i vattnet och sätta nosen i väders och att det känns som det vore överriggat. Men som sagt detta gäller mig, brädorna jag använder är
    Mistral MTX105 segel 5,9-6,9m²
    Mistral C Flow266 segel 4,7-6,7m²
    Mistral SwitchV97 segel 4,7-6,7m²
    Mistral SwitchV87 segel 4,2-6,0m²
    AHD Exocet XL segel 3,7-5,4m²

“Flowen används inte längre och får vara en semesterbräda som alltid ligger på taket när man åker iväg med 3st segel (4,2-4,7-5,9m²)2 bommar och 1 mast”

• niklas_s

Medlem
    8 december, 2004 vid 17:33

ofta man håller ett 6.9 i 13 m/s confused.gif de ser ja inte änns speedjanne göra. tror de e svårt å veta vilka segel man hälst använder i vilken vindstyrka då alla har olika uppfattning hur mycke de blåser. min uppfattning är dock att i vindar runt 10 meter så ser man inte många med segel större än 5,7 5,8.

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    8 december, 2004 vid 17:45

han e knubbig han som har det..

vi räkor, eller Rambo-räkan rättare sagt,
    kör efter “DMi-FÄRGEN” wink.gif

60kg o lite muskler, en vågis på 73liter, en freestyle på 88liter.

Dmi’s färger funkar uuuber bra att välja segel till…

Köttfärgat 8-11m/s – riggar ett gyt 6.0 o tar fram Freestyle

Ljuslila 11-14m/s – riggar 5.25 o slänger upp vågis

Mörklila 14-18 – riggar 4.0 o tar fram vågis

Rött 18m/s+ – riggar 4.0 o tar fram vågis, men önska innerligt att man hade ett 3.0-3.5 samt en mindre vågis på 60liter.

Kan iofs hända att Köttfärgat även bjuder upp till 5.3 segling..o att ljuslila bjuder till 4.0 segling.

MENMEN säger jag..smaken e som baken, delad cool.gif

• nickesurf

Medlem
    8 december, 2004 vid 18:06

nåt jag har märkt, som inte hållit på så länge, är att ju mer jag surfar, ju större segel har jag. åkte tex. med 4.5 i ca. 10-12 m/s i början, nu kör jag med 5.7. Och det är kanske inte så konstigt eftersom ju mer man åker, ju mer lär man sig och blir duktigare. hmmm…många “ju” blev det…
    sedan inverkar ju själva seglet oxå, dvs. vilken typ av segel man kör med…och alla andra parametrar då oxå förstås, som nämnts innan.

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    8 december, 2004 vid 18:10

Det e klart, jag stod med ett 3.7m2 segel i 6m/s max när jag lärde mej grin.gif

Mycket beror på förhållandena oxå..vikten på seglarn, vilka prylar man har osv..o lite hur duktig man är spelar ju oxå in.

• surfen

Medlem
    8 december, 2004 vid 18:13

Självklart så gäller det i vindbyarna, blåser det stadigt runt 13m/s så lägger jag också på segel runt 5,9m². wink.gif Jag håller med dig om att det är väldigt svårt att avgöra hur mycket det blåser, oftast så tror man att det är mycket mera vind än det egentligen är! Men nu bor jag i Uppsala och SGU har en bra mätstation här i staden som visar vinden 24 timmar bakåt så det är lätt att se vad man har varit ute i för vindar. SGU

• styret

Medlem
    8 december, 2004 vid 19:03

jag tycker snarare tvärtom, när jag var nybörjare (eller inte hade hållt på så länge iallafall, nybörjare är jag nog fortfarande smile.gif ) körde jag alltid med 6.0 typ. och senare började jag köra neråt 5.3 i såna vindar jag idag kör 4.2 i och tyckte det var bra.
    jag trävar iofs efter att kunna köra så små segel som möjligt och förösker hela tiden träna på att plana tidigare med mindre grejer.

• Johan!!

Gäst
    9 december, 2004 vid 08:38

Ja, det verkar råda stor förvirring när det gäller vindstyrkor. Själv mäter jag alltid vinden och när man sen hör andras gissningar brukar de alltid vara snäppet överdrivna.

Ändå verkar vindsurfare ha bra koll. Andra seglare överdriver betydligt mer, sist var det en snubbe som trodde det blåste storm när det i själva verket blåste 12-13m/s… det e ju ganska mycket det också.
    Varför överdriva?

• jonasp

Medlem
    9 december, 2004 vid 09:18

Svårt att mäta upp bra tycker jag. har en liten vindmätare men det känns ju inte helt ok heller, det blir alltid ett stort spann med viss osäkerhet för hur det är längre ut.
    Kanske finns vissa anledningar till att det går lika bra att mäta i Bft i andra länder.

• Johan!!

Gäst
    9 december, 2004 vid 09:35

Helt sant iof. Det blir ju en bedömning där också.
    Men när jag jämnförde med våran segelbåt som låg ute på boj och dessutom sitter vindmätaren 18 möh så skilde det inte mer än ung 1m/s. Men det e klart att det beror ju helt på hur kusten ser ut m.m.

• styret

Medlem
    9 december, 2004 vid 09:38

seglar man på öland är det inga problem att veta vinden. mätare på södra udden, på haga och på bron så det omrdået går att pricka in rätt bra.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur stora segel kör ni

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.