Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hur stora segel kör ni
-
Bra att du nämner skillnaden vid låg och hög luftdensitet Masse. Vid +6 grader kan man köra upp mot 1 m2 mindre segel jmf med +26 grader Celsius.
Fokuserar man på kryss och djupa slörar som i formula och speed, kan man köra minst en kvadrat större än den som ligger på halvvind. Finian Maynard körde mer än 5 m2 i vindar över 25 m/s i samband med att han tog världsrekordet (46,82 knop)-En liten kille eller tjej skulle ha svårt att hålla 3,2 m2 i samma vindstyrka.
Jag (86 kg) har inga problem att hålla race/slalom 8,3 m2 i 10 m/s. På formulabrädorna har jag inga problem att hålla 9,0 i 12 m/s. Race/slalom 7,8 tycker jag är skönt i 8-11 m/s på brädor runt 60 cm bredd. Race/slalom 6,8 kör jag i 10-13 m/s på 56-58 cm brädor. Jag älskar de få dagar jag får köra race/sl 6,0 i 11-15 m/s med min custom D/W- slalombräda 52 cm bred. Ett par gånger per säsong kör jag min större speedbräda ( 45 cm smal) med 6,0 eller 5,9 i 13-16 m/s, 5,4 i 14-17 m/s, 4,9 i 15-18 m/s. Med 4,9 i 16-19 m/s, 4,4/4,3 i 17-20 händer det allt för sällan, att jag får köra med min lilla speedbräda (38 cm smal).
( Finian kör 36,5 cm smal trots att han väger mycket mer än jag).
Alla mina segel är rel. stabila ( pallar byiga vindar utan större profilvandring) utom mitt lilla vågsegel på 3,4 m2 som jag mest använder till isseglingen.Senast jag körde wave i Pozo G.C. körde jag 5,0 i vindar upp mot 35 knop.
Jag har en surfkompis som bara väger drygt 60 kg, och kör klart mindre segel än jag. 10 kg viktskilland motsvarar ofta opp mot 1 m2 skillnad i segelstorlek.
Allt är relativt, och variablerna är många.
Somliga gillar att segla sakta, underriggat. Andra gillar fart och power med stabil rigg.
Om du ska nöta spocks, finns det ingen anledning att susa fram i 35 knops fart med full kontroll.
Har du så tur att du oftast har jämn vind runt 8-9 m/s och ej behöver profilstabilitet, kan du istället för fart, satsa på ett freestylesegel på 6,7 m2. -Tyvärr har jag slldeles för ofta sett folk segla långsam slalom på freestyleprylar, utan en enda ansats till att försöka köra in några freestyletrix.
Bestäm dej för vilken segling du ska köra, inte vilken typ av segling du tror att du kommer att köra.. och köp utrustnig efter ditt eget tänk!
Viktiga variabler:
Verlig vindstyrka, vindkvalitet och vågförhållande på dina hemmavatten, de dagar/kvällar du är ledig från jobb/studier och andra ansvarsuppdrag.
Kolla kompisarnas prylar!
Om dom har småprylar som är 8 år gamla men ser ut som nya, medan deras stora prylar bara har 3 år på nacken och är helt nednötta, kan du dra slutsatser..
Inget är så skönt (obs jag snackar vindsurfing, inget annat) som att ha perfekt kit för den segling man kör på sina hemmavatten.God Jul!
Ulf -
Mycket bra inlägg Ulf !
Är lite trög, förstår inte vad du menar med
“Om dom har småprylar som är 8 år gamla men ser ut som nya, medan deras stora prylar bara har 3 år på nacken och är helt nednötta, kan du dra slutsatser.. “Kan du utveckla please
-
Kör alltid med min 6.7m2.. Funkar mellan 8 – 20 m/s.. plockar bara ut olika många monofilmrutor beroende på hur det blåser!
-
Här plockas inga rutor ut. Men här på Görväln är vinden såpass byig att det sällan känns lönt att ta nåt annat än 9.7. Hade jag större segel än så och en bräda som kunde ta det, hade jag tagit det.
Jag har inte seglat med nåt annat än 9,7 en enda gång på hela hösten, jag har bara nytt bog. Är det så att jag bara planar med nöd och näppe så seglar jag halvvind, ökar vinden så mycket att fenan ideligen trycks upp ur vattnet på halvvind så börjar jag växla mellan kryss och slör. Ett segel som känns alldeles lagom på halvvind kan ofta kännas totalt dött på brant slör eller när man försöker höjda.
-
Svar: Om folk aldrig får använda sina småprylar, utan ständigt kör stort för konstant planing på dina hemmavatten ( tex på en byig sjö) börja då inte med att köpa småprylar..
-Risken är stor att småprylarna är näst intill oanvända (ser ut som nya) efter 8 år.
Köp nå´t som funkar där du seglar.
Mvh Ulf -
Seglar mest på Mälaren och har North Disco 6.4 och Superstar 5.3 4.5 och 4.0 men det viktigaste är dock brädorna för att göra serien 100%-ig, 2 st Proof FreestyleLine 105/245/64 och 90/242/59 då jag skiftar bräda innnan jag riggar annat segel
Har nu inte hunnit testa denna kombination då den är rätt ny
-
Går väl själv in under kategorin “Fullspettarigg med cambers, slalombräda” och kör enl. följande:
(inom parentes anges övre gräns-med mindre fena, om det tutar i eller man inte har fått med rärr grejer för dagen)
8,4 race= 5 – 10 (12) sekundmeter
6.8 race= 8 – 13 (15)sek
5.7 race= 12 – 20 sek
4.0 wave= jättemassvis och merOm det är kanonplatt vatten kan man hålla mer, är det stora brytande vågor blir det mindre (för hälsans skull).
Att köra lejjet med 5,7 camber när alla andra kör 4-4,5wave
är spännande , men det är svårt att välja när man skall flyga ..Brukar anklagas för att rigga stort och har börjat ta åt mig kritiken (pga dyra kastfall med skador på kropp & kitt)
-
aj fan blrukar man inte ha större än 5.8 i 10m/s så har jag grova teknik problem för jag körde mitt simmer twist 6.0 i 12m/s och planade dåligt på min supercross 94l och jag väger bara 62kg
-
Tror nog att du drar rätt slutsats där. Med den kombon borde du flugit som en mås över vattnet. Men det kan bli för bra oxå, större segel innebär inte automatiskt snabbare planing utan det kan även innebära större kontroll problem när vinden ökar dvs det blir svårare att skota in, hänga ner på bommen och få ner kraften i brädan så att du får fart framåt och kommer upp i planing. Ett större segel tål ju oxå mindre vind innan buken börjar vandra bakåt så att draget i seglet försvinner. I din det förhållandet som du beskriver hade jag (85kg) nog valt ett 5.3 du skulle nog tom klara dig på 5.0-4.7 och plana ändå med dina 63kg.
Det måste ju nämnas i denna i denna tråd att det är stor skillnad på segel som det är tänkt att man skall kunna segla överriggad på (race/vissa vågsegel)och segel som är tänkt att ge max drag e relativt svaga vindar (tex en del freestyle segel). Har ett Loft Lip 6.0 som nästan trivs lika bra i 12m/s som mitt Simmer crossover 5.3 tex
-
Som sagt, det är verkligen skillnad på olika segels vindtålighet. Vill man skryta om hur stora segel man kan hålla, föreslår jag att man skaffar ett “litet” formulasegel. Formulasegel på 10 kvadrat eller mindre brukar vara tänkta för riktigt mycket vind, något många upptäckt när de kommit över en billig begagnad 10:a att ha som lättvindssegel. Min 9,7:a är t.ex. inget större problem att hålla i 8-9 m/s.
Det är inte optimalt i såna vindar, men eftersom jag seglar på mälaren tycker jag att det har sina fördelar eftersom vinden där brukar vara grymt byig, att man har lite kontrollproblem i de värsta byarna tycker jag uppvägs av att man har fullt drag i vindhålen.
Förreten, om det är byigt, brukar ni rigga så seglet är lagom i byarna eller i vindhålen? Jag riggar som sagt för vindhålen, jag hatar att hålla på och tappa planingen stup i kvarten bara för att vinden är byig.
-
Jag riggar för byarna, särskilt i lättvind… Således nöjer jag mig med 6.7 som största segel numera, annars gör jag annat.
I hårdvind kör jag ofta tvärtom, riggar för att hålla i. Tryck är kul.
Gläds åt byarna, snurrar segel däremellan. Trivs med det, men lär som så ofta förr ändra strategi framöver, ah!
Men för mycket segling (dvs planing) i stora delar av Sverige så krävs ju 9 kvadrat och mer om man vill ha fart.
Segla På!
Logga in för att svara.