Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur stora segel kör ni

• getwet

Medlem
    29 mars, 2005 vid 17:21

Funderade en liten stund på i vilka vindar man använder seglen egentligen, det var ett tag nu sedan man stod på plankan så jag fick tänka till lite…

Men här kommer GetWet:s bidrag: Observera att det är FULLRACE segelriggar. Sedan har brädval och fena MYCKET stor betydelse samt hur vattnet ser ut, slalomkittet på Torö eller i Gotlandsvatten kräver mindre rigg…….Fituna bara braka på med STORT. Men jag försöker här nedan redovisa iaf vad JAG tycker är maxgräns för slalom och formula i bra vattenförhållande. Vet att de riktiga formula boysen är bra mycket tuffare i de stora storlekarna…..(minns när Danskarna körde på Haga med 11.0 i vindar mellan 13-15ms cool.gif)

11.0 5-8ms
    9.0 6-9
    8.1 8-12
    6.6 11-16
    5.9 13-18
    4.7 Har det blåst så mycket….?

Har även ett vågkitt från 6.2 och lite emellan ned till 3.7. Men det är STOR skillnad på dessa och raceprylarna.

• dr-masse

Medlem
    29 mars, 2005 vid 18:28

Ja, 6.6 med tryck i räjsgrejor är ju något helt annat än fisåkning med 6.2 vågsegel.

Ahhh, plötsligt slår saknaden av en fullcamberrigg till ordenligt… Mina fina Gaastra Total Flow F1 (före konstiga toppen)…

Skulle inte förvåna mig ett dugg om jag står där med fullcämbrat i näven igen och undrar hur det gick till!

Mörsa På!

• smurff

Medlem
    29 mars, 2005 vid 22:10

Blir just nu ganska nyfiken på om jag kan hålla mitt Arrows T-force 1 8.0 i 10m/s. eftersom det är att betrakta som ett “litet” formula. beror väl klart på om man har mycket chop och sånt. och bräda och fena men e ändå nyfiken… har bara använt det i 5m/s+ grin.gif

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur stora segel kör ni

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.