Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hur stort segel?
-
hur stort segel?
Publicerad av anonym-anvandare på 4 juni, 2002 vid 19:40Hur stort segel kan man ha på en Naish 8,5 utan att det krånglar?
dr-masse svarade 22 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Det beror på din vikt, din seglingsstil och vilka förhållanden du kör samt vad du anser vara acceptabelt. Segelmodellen spelar också roll liksom givetvis fenan. Nör det gäller det senare kan man dock säga att även det avgörs av faktorerna ovan.
Jag har kört mycket stora segel på små brädor och för mig funkar det i allmänhet bra. Utan att ha provat just Naish 8’5″ skulle jag, om jag hade en sådan bräda, våga mig på att prova upp mot 6.0-6.5. Jag väger 67 kilo.
-
Visst beror det på seglarens vikt och alla de andra nämnda faktorerna, men jag skulle nog vilja säga att gränsen går vid 6.0 ändå. Större segel än det ger nog knappt tidigare planing. Jag har en Naish 8,6:a (-00) som jag kör med ett 6.0 Naish Edge på och det funkar bra. Jag skulle troligen kunna köra med större segel ändå på den, men jag tvivlar på att jag skulle plana så mycket tidigare med det. Jag har även en 5,3:a WaveComp och med den planar jag inte så himla mycket senare än med 6.0:an och jag tror att ännu större segel gör ännu mindre skillnad, man har liksom nått minimum nivån för hur mycket vind brädan behöver. Tilläggas bör att jag väger 88kg och en Nasih 8,6 alltså inte har så mycket volym för min vikt.
-
Håller med de som skrivit innan. Mellan 5.5 – 6.0 borde funka utan problem, runt 6.0 och kanske lite över (6.2 – 6.3) kan vara värt att testa.
Det beror ju på en del faktorer, som redan nämnts. Dock tycker jag att det verkar som om lättare personer kan köra större segel på småbrädor? Ola H. verkar ju ha framgång med det (dock misstänker jag starkt att han har väldigt bra teknik…)?
Jag kör med 6.2 på min RRD WaveCult 55a utan problem, en bräda som i storlek väl är skapligt jämförbar med din Naish?
Surfa På!
Logga in för att svara.