Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur stort segel ?
-
Dessutom slipper du rigga ett fullcambrat segel som du ändå inte kan utnyttja hela potentialen i om du inte har en snabb bräda.
Det är idag väldigt enkelt att rigga ett fullcambrat segel, eftersom du inte trärmasten i cambrarna, utan trycker på dom när du dragit 80% av nedhalet. Dock är det en fördel att ha en vev för att inte pajja ryggen.
Nedriggning är tom enklare än ett vågesegel då masten inte “fastnar” i den smala mastfickan.
Men antagligen så passar ett freerace segel bättre till Z-Riden, helt klart. Ville bara döda myten att fullcambrat är svår-riggat… 😀
-
@Jester 357654 wrote:
Vet inte om tr1 är hårdvinds formula eller lättvinds slalom, det får maui sails experterna svara på.
Har för mig att det är lite mittemellan. Tror Barry hävdade att seglet var ett hårdvindsformula med ändå användbart som lättvindsslalom.
Sen ska sägas att i princip kan alla brädor ta stora segel. Det går segla med ett 12,5-kvadrats segel (givetvis behövs en rejäl fena också) på en 70-liters vågis eller en 43 centimeter bred speedbräda. Problemet är väl mera det att man antagligen inte planar ett dugg tidigare än om man hade haft en femnolla på brädan, och när det är dags att gippa eller slå blir allting sjukt komplicerat och i princip får man bara alla nackdelar med det stora seglet utan att få en enda av fördelarna. Den verkliga gränsen för vad som är vettigt handlar om när ett större segel inte ger tidigare planing.
Och förresten, det där med 12,5:a på en småbräda, det får nån annan än jag testa. 😀
-
Jag tycker det beror lite på vad du väger.
Själv väger jag ca:70 och har 8.3 som största segel på en rrd advantglide på 125L.
Större segel än så känns menlöst för mig. Jag planar väldigt tidigt med det seglet. Det är ju lite jobbigare att vattenstarta och dra rigg med ett stort segel också. Steget mellan 7 till 8.5 el 9 är hlt ok tycker jag.
Du kommer att märka en markant skillnad att du planar tidigare med 8.5 el 9 än 7. Jag tycker också att du ska satsa på en lätt mast med hög kolhalt annars blir det jäkligt tungt och segt med ett “stort segel”. -
@Solman 358031 wrote:
Jag tycker det beror lite på vad du väger.
Själv väger jag ca:70 och har 8.3 som största segel på en rrd advantglide på 125L.
Större segel än så känns menlöst för mig. Jag planar väldigt tidigt med det seglet. Det är ju lite jobbigare att vattenstarta och dra rigg med ett stort segel också. Steget mellan 7 till 8.5 el 9 är hlt ok tycker jag.
Du kommer att märka en markant skillnad att du planar tidigare med 8.5 el 9 än 7. Jag tycker också att du ska satsa på en lätt mast med hög kolhalt annars blir det jäkligt tungt och segt med ett “stort segel”.Jag väger ca 80 och som det är nu planar jag när det precis börjar bli några “gäss” på vattnet. Efter dom svaren som jag har fått så lutar det år något freeride/freerace segel på 8,5 till 9 så att man kommer igång ännu tidigare 🙂 Tack för hjälpen
//Björn
-
En riktigt stor fena gör också mycket nytta i lätt vind. Den ger dig nåt som håller emot när du pumpar och hjälper till både att plana upp tidigt och att behålla planingen genom vindhål. Du kan dessutom ta höjd ordentligt i lättare vind. Till ett 9,0 segel kan du gott ha en fena på uppåt 55 cm. Var inte allför rädd för att använda en fena som är längre än OFO på brädan (brukar ju oftast var max rekomenderat) eftersom det är lättvind och tidig planing du är ute efter så kommer det inte att vara nåt problem med att brädan vill “fenplana” och välta förrän det blåser mer och då kanske du får byta fena.
/Håkan
-
Håller med helt. Jag kör med 62 cm fena på min Bic Techno2 och det är nästan aldrig några problem ihop med 9.7:an. Jag planar tidigt och har kört med den i rejält med vind, det är jag och inte grejorna som begränsar i hårdare vindar.
Logga in för att svara.