Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stort segel på 260 cm, 80 liter?

• Hur stort segel på 260 cm, 80 liter?

Publicerad av henkenord på 26 juli, 2010 vid 21:20

Hej

Tänkte börja surfa igen efter 10 års uppehåll.

Har en gammal Fanatic Mamba på 80 liter, men är rätt trött på att alltid behöva 10 m/s för att ha kul. Vad tror ni, skulle det gå att få den att plana lite tidigare med en större rigg? Jag tänker mig 7,0-7,5 m2 eller är seglet för stor för den brädan?

/Henke

henkenord svarade 14 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • alexasu

Medlem
    27 juli, 2010 vid 06:32

Bredden på brädan gör mer än längden, men utan att veta den så brukar väl än vågis på 80 liter inte var lön att sätta mer än typ 5.5 på.

• kinetic

Medlem
    27 juli, 2010 vid 06:48

Mamba:n är väl en ca 20 år gammal shape har jag för mig, rätt allround sådan om jag minns rätt dvs ingen ren wave-bräda, bredd kring 57cm har jag för mig. Har du en modern rigg (max 5 år gammal) så kan du nog köra uppemot 7.0 utan problem. Men om dina riggar är från samma tidsera som brädan så tror jag att segel kring max 6.0 är att rekommendera. Visst kan man smälla på ett ännu större gammalt segel men det kommer bara kännas “konstigt”. Med ett modernt 7.0 så lär du plana tidigare men riktigt kul på brädan får du nog ändå inte är min gissning…

• vindsokaren

Medlem
    27 juli, 2010 vid 07:14

Köpte precis en vågis på 84 lit för 700 så så billiga små brädor vimlar det av.
    Men rek segel till din max 6.0.

• rasmus_w

Medlem
    27 juli, 2010 vid 07:36

Ja 7.0 på mamban funkar nog bra när du seglar rakt fram men i gipparna kommer den nog gräva ner sig rejält. Jag har erfarenhet av en liknande kombo antik liten vågbräda, stor modern rigg. Det gick, men så fort jag satte den moderna riggen på en 10-15 liter större modern bräda insåg jag hur kass gamla kombon var.

Jag skulle bara köra 7.0 på mamban i ett övergångsskede tills jag fått tag i en modern freeride på runt 100 liter.

• henkenord

Medlem
    27 juli, 2010 vid 11:17

tack för era synpunkter, det får bli ett sailloft 7,2 i år och en uppgradering på bräda nästa år.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stort segel på 260 cm, 80 liter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.