Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur svänga???

• Hur svänga???

Publicerad av anonym-anvandare på 26 juli, 2003 vid 20:18

Är ny inom windsurfing, har kört med en 80-tals bräda (knappt 4 meter lång) ett tag, och har nu börjat köra mindre bräda ca. 115 liter. Med den gamla brädan gick det bra att svänga med både slag och gipp, inte så snabba svängar, men det gick i alla fall. Med den mindre brädan fungerar inget än så länge, gippen verkar inte helt omöjlig men att slå verkar vara en omöjlighet, brädan sjunker ner i fören och stjälper. Detta leder till svårigheter med kryssen, tappar alltför mycket höjd. Hur ska jag svänga i kryssen för att inte tappa alltför mycket höjd när jag inte kan slå??? Med den gamla stora brädan var det bara att traska runt masten och fortsätta åt andra hållet! tongue.gif

styret svarade 21 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • malun

Medlem
    27 juli, 2003 vid 08:39

Det är lite skillnad att segla på en 115 liters bräda och en 4 meters pråm. När du skall slå så gäller fortfarande ”att traska runt masten och fortsätta åt andra hållet”. Det är bara det att du får ”traska runt” lite snabbare.
    När du lovar upp för att slå så placera den främre foten långt framme vid mastfoten. Nästan framför mastfoten. Precis när du når vindögat så skall du snabbt (så snabbt att inte nosen hinner sjunka ner) ta dig runt masten. Jag nästan hoppar runt masten.
    Men som alltid så är det ju bara timmarna på vattnet som räknas och snart kommer du kunna slå som ingenting. Lycka Till!

/malun

• styret

Medlem
    27 juli, 2003 vid 09:40

Jag tycker det brukar vara lättare att hoppa runt ögonblicket innan man tror mans ka hoppa runt. kommer du upp i vindögat så har nu inget att luta dej emot eller hänga i. får du lite backwind så kan du luta dej emot det och få lite mer stabilitet. sen är det bara att luta riggen framåt, sträcka mastarmen och överskota så du får in ny vind från den nya bogen. Trycka som fan med främre foten så nosen faller av. gärna låta den främre foten stå framför mastfoten.

och som sagt, hoppa runt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur svänga???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.