Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur tänker ni i följande situationer??

• Hur tänker ni i följande situationer??

Publicerad av Knatte på 10 september, 2007 vid 14:02

Jag är bara nyfiken på hur ni tänker reagerar vid följande situationer??:smirk:

Ni står på stranden och riggar eller bara slappar lite. I närheten står några windsurfare och snackar. En kille är nybörjare eller inte så haj på läget. En annan kille är självutnämd “expert” och ger nybörjaren råd, som är helt uppåt väggarna:crazy: Dvs. Han snackar rappakalja rent ut sagt:ooo: :ooo:

Ex. Berättar han att Tiga 260 är en otroligt bra nybörjarbräda och att ett NP MKIII är ett ypperligt vågsegel.
    (Bara påhittade exempel, men en vägledning till hur fel “experten” har.)

Brukar ni lyssna på snacket, men inte ingripa för att styra upp råden??
    Eller känner ni att någon måste ingripa och försöka ge nybörjaren rätt råd, så att det inte blir torsk i slutändan.
    (Det är ju mycket lättare att ge råd till killar som frågar eller verkar behöva detta. Inte självklart att gå in och bryta andras diskussioner bara för att de saknar rätt kunskaper):blush:

Nästa scenario är: En relativ nybörjare har bara en nybörjarutrustning och det blåser lite för mycket… Så han frågar runt bland surfarna, om någon har mindre prylar som han kan få köpa/prova.
    Han får efter en stund napp av en kille som erbjuder sig att sälja gamla 90-tals grejer. Isf skapliga grejer på sin tid, men inte helt up-to-date och prislappen är rätt saltat för grejerna:frown:

Samma fråga igen, påpekar ni att priset är för högt eller att just den brädan kanske inte är så bra för hans kunskap/nivå?? Eller bara säger att han kan få bättre prylar för de pengarna?? Kanske tipsar om Surfzone för tips/köp/sälj
    (Det kan ju lätt bli griniga känslor om någon utomstående påpekar brister/prisbilden i en affär 😉 )

walle_gbg svarade 17 år, 2 månader sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • oscar

Medlem
    10 september, 2007 vid 14:07

Jag går GARANTERAT fram och säger som det är!

• kinetic

Medlem
    10 september, 2007 vid 14:20

Scenario 1: Jag lyssnar först men kommer sedan med “pekpinnar”:…

Scenario 2: Håller mig till en början på avstånd o påpekar sedan för nybörjaren att grejerna på sin höjd e värda 1000kr….

• drakglenn

Medlem
    10 september, 2007 vid 14:57

Brukar alltid lägga mig i med frasen “Det har hänt en hel del sista åren”, på så sätt behövar man inte sänka den själutnämnda experten utan informera att de som kanske gällde när han hade prylarna inte alls stämmer idag, att vara en uppdaterad “bessewiesersmitt” knäcker alla klåpare…:wink:

Om jag hör direkta löngner eller påpackafasoner styr jag upp läget direkt!!!!:mad2:

Glenn

• rasmus_w

Medlem
    10 september, 2007 vid 15:02

Ett: Jag blandar mig i och kommer med åsikter. Visserligen är mina åsikter lika mycket en partsinlaga som “expertens” och risken är att killen mest blir förvirrad, men jag lär ändå blanda mig i. Vad som är “rätt råd” är i och för sig nåt jag tack vare konfen och en del andra källor börjat inse kan vara knivigare än man tror. Det är ganska lätt att påstå att den stadigaste och allra mest lättseglade utrustningen är bäst, men å andra sidan finns det en del nybörjare som helt enkelt inte vill ha det allra mest lättseglade och faktiskt tycks vilja ha frustrationen att stå och dra rigg på alldeles för små grejor. Vilket ju å andra sidan ändå inte betyder att en Bic Allegro eller en 62-liters vågis är den ideala nybörjarbrädan för dem.

2: Eftersom jag relativt nyligen gav bort tre segel, en bom och en sittsele från 80/90-tal och körde med öppna kort (“Det här är gammalt skräp men förhoppningsvis håller grejorna ett tag till”) så tror jag att jag skulle börja babbla om det.

• rillestark

Medlem
    10 september, 2007 vid 15:27

@Knatte 413361 wrote:

Ex. Berättar han att Tiga 260 är en otroligt bra nybörjarbräda och att ett NP MKIII är ett ypperligt vågsegel.
    (Bara påhittade exempel, men en vägledning till hur fel “experten” har.

Låter som säljarna på Top12 på båtmässan i Stockholm på det glada 90-talet. Hörde själv att de rekommenderade nämnda bräda och segel till folk som aldrig hade varit i närheten av en bräda förut. Med kommentaren att du lär dig snabbt och då vill du ändå ha de bästa och snabbaste prylarna, typ. Många nybörjare fick simma istället för att segla…

Frid,

/Richard

• rasmus_w

Medlem
    10 september, 2007 vid 15:45

@Miracle 413400 wrote:

Låter som säljarna på Top12 på båtmässan i Stockholm på det glada 90-talet. Hörde själv att de rekommenderade nämnda bräda och segel till folk som aldrig hade varit i närheten av en bräda förut. Med kommentaren att du lär dig snabbt och då vill du ändå ha de bästa och snabbaste prylarna, typ. Många nybörjare fick simma istället för att segla…

Ja det är nog inget snack om att tidiga 90-talets “Alla vill vara slalomseglare”-tänk troligen var några snäpp mer fel än det “alla vill ha en lättseglad freeride och efterhand bli freestylare”-tänk som rådde ett tag. En bra säljare har TVÅ öron och EN mun, vilket är skälet till att jag aldirg blir bra på att sälja.

• Oregistrerad

Gäst
    10 september, 2007 vid 16:06

1. Eftersom jag är nybörjare själv så går jag glatt in i diskussionen och klankar ner på honom då jag vet bättre 🙂

2. Tipsar om surfzone…

MEN

“Ex. Berättar han att Tiga 260 är en otroligt bra nybörjarbräda”
    Har plan på att ta ut min 260 på roxen nästa gång det blåser hulk 😛 Har en liggandes i garaget med tillsammans med andra gamla grejor som jag ärvt. Tydligen så ska en 260 gå J*vligt bra när man väl kan segla den enligt min far 🙂 Har några filmer där det går foooortttt 😛 Men fick inte gå ut och leka med den själv förut… Då den krävde lite special instruktioner gentemot min energy sa han 😀

Och något som jag anser är felaktigt av många här på surfzone angående nybörjartips. Ni rekommenderar perssoner att skaffa nya grejor, framförallt ny bräda.

Jag har lärt mig segla på grejor från 94, Mistral Energy samt en massa MK2 segel. Det har gått alldeles utmärkt och gjorde min första vattenstart med mk2 6.9 ! Till andra nybörjare ger jag råden att köpa billiga saker från 10 år bakåt i tiden. För att grejorna fungerar bra och är billiga. Vindsurfing är f*n så dyrt ändå…

• rasmus_w

Medlem
    10 september, 2007 vid 16:32

Tiga 260 var väl på sin tid känd för att kunna seglas i “hur mycket vind som helst”, av några olika anledningar. Delvis hade det med shapen att göra men materialet spelade stor roll. 260 var tung och mjuk och hade därmed en hel del stötdämpning som gjorde den lite trögseglad/trögplanad men gav utmärkt kontroll när förhållandena blev rejält håriga. Dessutom var den väldigt hållbar. Har du nån gång försökt bryta av en lovikkavante på mitten så förstår du nog vad den hållbarheten berodde på. 🙂

• calle_b

Medlem
    10 september, 2007 vid 17:54

Jag tar parti de olika experternas alla råd, gör en deal med dem, triggar upp priset en aning, och tjänar en hacka på den blåsta rookien, samt kränger dessutom med en 4 m pråm för “endast 1800:-” och rekomenderar Torö Stenstrand vid sydvästlig kuling som ett extremt bra nybörjarställe…

• danneman

Medlem
    10 september, 2007 vid 20:53

Avbryter givetvis å frågar vad det är för gammal skit han försöker sälja! å säger den där gubben ska du inte lyssna på kolla läget på http://www.surfzone.se.

Senaste nytt

• manno

Medlem
    10 september, 2007 vid 21:13

Jag skriker att alla maste dra fran stranden, locals only!

• challq

Medlem
    10 september, 2007 vid 22:44
    Rasmus_W;413408 wrote:
    En bra säljare har TVÅ öron och EN mun, vilket är skälet till att jag aldirg blir bra på att sälja.

Ojj. :blush:
    Vilket av dom är det du saknar Rasmus? :ooo:

Och till knattes frågor/funderingar:
    Scenario #1:
    Jag hade nog inte haft “the balls” till att gå fram och styra upp situationen om jag aldrig träffat folket innan. Tänker nog för mycket på att det kan vara två psykopat-surfare som står och snackar och att experten kommer att sätta mej på sin, nästa-man-att-strypa-lista.

Scenario #2:
    Här tror jag nog att jag hade försökt få kontakt med köparen och prata med honom så att inte säljaren hör. Men även här hade jag nog varit rädd för att säljaren var en psyko-surfer.

• Knatte

Gäst
    11 september, 2007 vid 05:03

En liknande situation råkade jag ut för i helgen, även om jag har skrivit om scenariot lite 🙂
    Men jag var på väg hem och i skapligt tidsnöd pga andra inbokade saker.
    Men denna gången så lyssnade jag bara och lade mig inte i varken snacket eller den ev. försäljningen… Kände att jag inte hade tid och ork att styra upp grejen, om jag ändå inte hade tid att prata igenom/förklara läget mm. :crazy:

• wisco

Medlem
    11 september, 2007 vid 06:08

@Rasmus_W 413433 wrote:

Tiga 260 var väl på sin tid känd för att kunna seglas i “hur mycket vind som helst”, av några olika anledningar. Delvis hade det med shapen att göra men materialet spelade stor roll. 260 var tung och mjuk och hade därmed en hel del stötdämpning som gjorde den lite trögseglad/trögplanad men gav utmärkt kontroll när förhållandena blev rejält håriga. Dessutom var den väldigt hållbar. Har du nån gång försökt bryta av en lovikkavante på mitten så förstår du nog vad den hållbarheten berodde på. 🙂

Dessutom behøvde man inte spænna fast den nær man la den på takræcket før den gick ændå inte sønder nær man tappa den i kurvorna..

• oaxen

Medlem
    11 september, 2007 vid 06:30

@Oscar 413363 wrote:

Jag går GARANTERAT fram och säger som det är!

Jag kan GARANTERA att Oscar går fram och säger till! : )

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur tänker ni i följande situationer??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.