Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur tätt i segelstorlek ?

• Hur tätt i segelstorlek ?

Publicerad av anonym-anvandare på 11 april, 2002 vid 21:02

Skulle behöva en upsättning nya segel. Eftersom mina är ca 8 år gamla har så kan man ju köpa myvket glesare mellan storlekarna idag, frågan är hur glest. Funderar på Naish Edge i dom mindre storlekarna och kanske sprint i de större.
    Edge 4,8 5,6 sprint 6,6 8,0. Synpunkter eller segelrekommendationer?
    Henryk

anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 april, 2002 vid 06:18

En bra femsegelslinje för svenska förhållande är 4.1, 4.7, 5.4, 6.2 ,7.2

• anonym-anvandare

Medlem
    12 april, 2002 vid 06:39

jag tänker i år prova 4,2 5,0 6,0 7,5 på 130 & 85 liter

• anonym-anvandare

Medlem
    12 april, 2002 vid 06:53

4,2 5,0 5,7 samt mellan 6,3 och 6,7 beroende på bräda tycker jag är optimalt. Hade man haft obegränsade resurser hade man haft 4,0 och 4,5 istället för 4,2. Jag väger strax under 80 och har en våg på 85 liter samt en freeride på 100 liter till detta.

• oscar

Medlem
    12 april, 2002 vid 06:55

Vad kör du för brädor, volym? Vikt och kunskapsnivå?

• mexi_

Medlem
    12 april, 2002 vid 07:29

Jag kör 6.5, 5.5, 5.0, 4.5 på en gecko 265/88l. Det fungerar hyfsta, men det måste blåsa ganska bra så jag funderar på att skaffa en 8.0 till min större bräda 280/130l. Hoppen i de större seglen är inga problem då de går att hålla mycket längre.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 april, 2002 vid 11:32

Tillsvidare tänkte jag nöja mig med 4,2 5,0 5,7 och 2 bräden
    freestyle 95 och wave 78… (väger 66kg)

• anonym-anvandare

Medlem
    12 april, 2002 vid 15:03

Storlekarna ligger helt rätt om du ska ha 4 segel och få ut så mycke som möjlig. Angående seglen är det bra att ha två olika segeltyper i linjen så som du har tänkt. Hade själv Naish Edge förra året som jag dock inte var riktigt nöjd med, har inte seglat Sprint seglet. Har till i år bytt ut Edge seglen mot Trixx (Arrows) som har en betydligt mer harmonisk känsla och ett bättre vindregister. Min uppfattning är att det finns betydligt mycke bättre segel på marknaden och dessutom till bättre prisere än Naish. Om man ser vilken typ av bräda som passar den linjen skulle en freestyle bräda på runt 90 Liter och en större på ca 130 Liter Freeride. Om du ska ha en bräda skulle jag gå på någon runt 120 L freeride för att kunna utnyttja 8,0an och sammtidigt ha någorlunda kontroll med 4,8an.

Hoppas detta hjälpte dig lite på traven
    Jesper

• anonym-anvandare

Medlem
    13 april, 2002 vid 05:29

Läste test i Windsurf, där dom lovordar Edge som bara den.
    Sprint fick bra i test i SURF som freeride segel. Priset är lite lägre än Niel pryde som ju alltid verkar vara bra i kvalite (utförande)…
    Henryk

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur tätt i segelstorlek ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.