Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hur tight fit på boots (closed toe)?
-
Annars gör du såhär. Köp ett par som passar med en neopren sock. När du inte kör med det tar du och läggar en extra sula under original sulan. På det sätt gör du bindingen mindre. Detta gör msn också på skidpjäxor för att få dom att sitta bättre.
Kom gärna förbi Nocomply i gbg. Så skall jag se till att du får nått som funkar. -
Hah, det var helt klart det bästa förslaget jabobb ;).
Ahhh, att jag inte tänkte på det Nicolai, tack. Har ju själv formgjutma sulor i mina pjuk som gör de avsevärt mkt tightare, ibland kommer man inte på det självklara.
Hade jag inte beställt från KiteKalle hade jag lätt kommit förbi er på NoComply. -
viktor77
Gäst28 februari, 2012 vid 16:53De lär gå sönder, om nu inte bootsen sitter grymt tight. Strapless på vågbräda är helt klart varmast. Har varit ute i 3-4 timmar i sträck på vågisen nu under kylan.
Jag har beställt ett par sealskinz nu och får återkomma med hur bra de funkade i bootsen.
/Viktor
Lima-ko;682465 wrote:Det är Mystic Metallite jag tänkt köpa OM jag nu ska köra med strumpa i, eller bara hålla mig till vågis/alt. twin med pads när det år så pass kallt.Låter som du är aningen kallare än mig dock, jag körde 4:e januari (innan den arktiska kylan kom) och nu i lördags här i Halmstad med 5 mm skor och kunde köra en lagom session för årstiden (1-1,5 h) utan att frysa nämnvärt. Kör Mystic 5/4 och när det är som kallast en kite windstopperjacka utanpå.
-
viktor77
Gäst28 februari, 2012 vid 19:22Sömmarna brast, men det gick rätt lätt att laga. Sen slets sockans undersida väldigt snabbt på insidan. Orsaken är förmodligen för hög friktion. Sockan funkar utmärkt för vad den är designad för, dvs som förstärkning i ett par våtskor. I boots krävs nått som tål mer, exempelvis ett par neoprensockor.
-
Lima-ko;682417 wrote:Så 2,5 storlek större boots än vad dina fötter/vanliga skor mäter, är de inte alldeles för stora?
12 minus 10.5 = 1.5 storlek större =) Nej, dom är inte alls för stora för mig, jag har faktiskt inte mycket space kvar från mina tår till främre insidan av skon. Måste dock påpeka att det gäller att prova dom innan, som man alltid borde göra innan man köper boots eller pjäxor eftersom det beror en hel del på hur din egna fot är formad (bredd, längd, osv).
-
Inte för att säga att du har fel. men en storlek 12 när du har 10,5 i skor låter tok för stort, om inte du har en väldigt bred fot. Jag har smala fötter och 10,5 och har antingen 8-9 eller 9-10.
Bindingar skall sitta tight. är dom för stora glider man runt, har dålig kontroll och slår i tårna. -
ghOst: Jag översatte de till EUR och tänkte då att 10,5 var 43,5, men det kanske är 44, därav min lustiga subtraktion ;).
Jag vet mycket väl att man alltid ska pröva boots/pjäxor personligen innan man köper (jag svär själv över folk som försöker köpa pjäxor, dels modell men även storlek, i trådar på skidforumet Freeride.se). Jag vill dock mena att min fråga är annorlunda, och ber om ursäkt om det inte framgått tydligt.
Jag har stor erfarenhet av Intuitionliners från skidor/snowboard, delvis därför valde jag Ronix/NKB Frank, och jag var framförallt intresserad av folks jämförelser med hur tight de kör sina CT wakeboots mot skidpjäxor och snowboardskor.Nicolai: Exakt, kör du t.ex. dina wakeboots (med naken fot) lika tight som dina skidpjäxor/snowboardboots (om du nu även åker skidor/snowboard dvs.)?
-
Jag kör så tight som det går utan att man får kramp. Skidpjäxor har jag 27,5 och min fot är typ 28, 3 med Intuitionliners. Har pressat tådelen av skalet för att få plats. Sen beror det ju på sulan. den kan byggas så man ”lyftar” upp foten lite vilket gör at tåarna dras bak lite. Har också sett mycket snack från kidsen om ”vilken pjäxa är tuffast” Ta den som passar bäst och bygg om så den passar. Skidpjäxor är dock en del mera krävande att få till att sitta perfekt.
på wake har jag varit van med dom gamla gummi bindingerna på 90 talet där man sitter stenhårt, så hade svårt att vänja mig vid bindinger med snörning som inte var i gummi. Dom har dock blivit så sjukt mycket bättre nu.
Det är väl lite anarlunda om man kommer från straps. Då känns en boot ju mycket mer stabil även om den är lite stor. Sen beror allt ju som sagt om fotens form.
Har även funderat på com’formable suler i wake bindinger för att få bättre kännsla och minska kramp. Är en binding för stor känner jag mig inte tryg och man måste spänna mer i foten för att hålla den på plats. Detta gör att man snabbare blir trött och det kan även ge kramp. Båda Ronix och LF bindingerna formar sig efter foten. Mitt råd är att dom skall sitta väldigt tight från början, annars kommer dom snabbt kännas slappa. Försöker altid att få kunden att tasta en storlek mindre än va dom först tyckar är skönt och perfekt.
Dom nya 2012 bindingerna från LF är lite kortare i storleken så då blir det nog en extra sula. (har väldigt smal fot själv)
Frågan om noepren sockar i bindingerna har jag funderat en del på men än så länge har jag inget bättre förslag än extra sula när man inte har dom.
Nu blir det mycket boot nörding här. -
Så du kör rätt tight med andra ord. Har du 27,5 på dina wakeboots också?
Ja, sulan gör rätt mkt skillnad, kanske framförallt om man har en rejäl hålfot.
Exakt, jag har hittat ett par pjäxor, Full Tilt, som passar min fot riktigt bra, och jag kommer aldrig gå ifrån de.
Det med sulorna lät intressant att pröva, det ska jag utforska.Din princip med att få kunden att testa en mindre storlek än vad de från början tänkt känns exakt som vid val av storlek på pjäxor. Sitter de bekvämt i butiken är risken överhängande att de kommer bli för stora efter 1-2 veckors användning.
Jag lutar mer och mer åt att strunta i neoprensockan och istället satsa på att få en riktigt bra fit med naken fot. Och när det blir för kallt med naken fot istället köra vågbräda eller pads.
Status nu är att jag beställde ett par Ronix/NKB Frank i både 42 och 43 och helt enkelt tar den som sitter bäst, jag kan återkomma med hur det går.
-
Innerskor töjer sig alltid, även på skidpjäxor, köp så tight boot/pjäxa som möjligt.
Sula hade jag aldrig lagt i (inte ovanpå befintlig varjefall) försämrar hälgreppet.
-
viktor77
Gäst4 mars, 2012 vid 21:24Provade med vattentäta sealskinz strumpor idag. Funkade skitbra, ja tills det började läcka in vatten. Fick ta och byta till neoprenstrumpa. När jag kör för tight, pga för tjock strumpa, brukar foten krampa eller ja det gör ont i hålfoten. Samma sak kan jag få i ett par skridskor eller pjäxor.
Märkte idag att jag kört med mina boots allt för löst åtdragna. Hur hårt drar ni åt era boots? Blir ju väldigt mycket varmare ifall de är ordentligt åtdragna… inte helt märkligt :).
-
Jag skrev att man skall lägga sulan under den befintliga sulan. Nej det kommer inte försämre helgreppet med mindre det byggar såhögt att heel kidneyn hamnar bakom hälen och inte över.
-
Vilken boot passa bäst då? Står och väger mellan Ronix One uk 8, stl 42 alt uk 9, stl 43 och jag har normalt stl 42.
-
Jag har 42,5 och kör Ronix One 42. Nemas problemas. 43 hade varit för stora på mig.
Logga in för att svara.