Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hur trä på Gunsail 8,5 på masten?!
Taggad: racing
-
Hur trä på Gunsail 8,5 på masten?!
Publicerad av anonym-anvandare på 17 april, 2003 vid 19:42Hej!
Jag har precis köpt en Lorch Silver Dolphin med ett Gunsegel på 8.5. Lattorna sitter i en spännanordning som justeras med en insexnyckel och verkar kompicerade att lossa. Men hur trär jag på seglet?
Det finns inga cambers. Går det bra om jag ordnar en tillfällig lång utväxlingstamp och drar på seglet den vägen?
Finns det risk att jag förstör lattfickorna?
Per-Arnegurra1978 svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Kanske gör jag bort mig när jag tror att du är relativt ny i sporten men jag vill gärna hjälpa dig.
Spännanordningen till lattorna bör du kunna låta vara och även om det är hög spänning i lattorna kan du dra i nedhalet. Använd en nedhalstamp som är 1 – 2 meter och använd hela utväxlingen först när du fått ned seglet en bra bit. Detta för att tampen skall räcka till. När man börjar dra i nedhalet kan seglet vara ända upp till en meter ifrån änden på förlängaren. Försök hitta information om rekommenderad “luff”längd för seglet och ställ in förlängaren så att du lägger dig 1-2 cm över lufflängden. Var sedan inte rädd för att dra seglet ända ner. Lägg även ner lite tid på att få nedhalstampen att löpa utan korsning i utväxlingen. Om du tycker att det är tungt så knyt nedhalstampen runt ett cylinderformat metallföremål, exempelvis hängselekroken. Sätt dig ner på baken, en fot på förlängaren och dra med båda händerna. Om seglet ser plant ut och det övre akterliket ser mjukt och fladdrigt ut är du helt rätt på det. Sätt till sist på bommen och ställ även in denna efter den rekommendation som förmodligen står angivet på seglet. I bomuthalet drar du väldigt lite med ena handen (helt olika nedhalet) så att seglet får en snygg vingprofil och sitter stabilt i bommen. Fråga kompisen på stranden hur seglet ser ut. Det är faktist viktigt att seglet riggas på det sätt det är tänkt. Tillverkaren har lagt ner mycket energi på shapen och om man inte gör rätt får man inte ut det man betalt för.Lycka till
Snobbenlarsson -
Tack för tipset SnobbenLarsson! Jag skäms inte över min ringa erfarenhet av Formula-brädor och profilsegel. Jag är stolt och nöjd med mina 23 år som långbrädes-surfare men nu vill jag utveckla min surfing med en lätt snabb och bärig bräda som jag kan njuta på i både 1 och 1o sekundmeter.
Jag köpte mig en 5m tamp som jag använde för att trä på seglet med. Det fungerade bra! Rackarns vad man fick spänna nedhalet hårt! Det var rätt jobbigt att även få ut masten.
FDinns det några bra tips för det?
Per-Arne -
Japp, knyt en tamp mot en stolpe/dragkulan på bilen eller bara en fet skruvmejsel i backen… knyt andra änden av tampen i segeltoppen och dra ut masten bara… häpp!
/Johan (massa ringa erfarenhet av formula)
-
Jag har aldrig provat att anväda bilen till draghjälp. Istället börjar jag nedifrån mastfoten och dra tillbaka seglet. Ungefär som när man drar av ett par tajta jeans på en tjej – där fötterna är masttoppen.
Det skall vara omöjligt att dra av seglet genom att dra i masttoppen.
Jag har märkt att viss gamla glasfiber master från början av 90-talet är tjockare än yngre och då är mitt tips att skaffa yngre mast!!!!
Snobben -
Tjena !
Ett knep som kan underlätta när man ska köra in masten i seglet är att föra i hop ändarna på mastfickan vid bomöppningen.
1. Kör in mansten tills det tar stopp.
2 För i hop ändarna på mastfickan vid bomöppningen och håll
dessa i hop med ena handen medan du fortsätter att trycka in masten med den andra handen. Jobba med mastfickeöppningarna i hop tills masten når ända in i toppen.
3. Dra nedhalet.Om du är ovan att rigga moderna segel kan du kolla in riggningstipsen på Neil Pryde. Där finns både Video och
PDF instruktioner. Det finns säkert motsvarande instruktioner på andra tillverkares hemsidor om du letar.
Länk till NP: s riggnings guideLycka till !
-
Den där länken till Neilprydes tips om hur man riggar var grymt bra för oss seglare som ofta köra ensamma. Jag riggade nu mitt RS-1 segel perfekt och det gick som fan idag.
Logga in för att svara.