-
Hur trimma en Score111?
Jag har en Mistral Score 111 som jag har seglat på hela två gånger… igår fick jag en hel del segling och kunde justera hängseletamparna så att det kändes ok. Jag tyckte dock att jag hade svårt att “komma iväg” i planing och när jag väl planade så gick det ganska sakta. 111:an är ju ingen raket men det känns som om jag bogserar något… Brädan vill inte “släppa”. Jag är van vid racebräda och det kanske påverkar fartkänslan. Jag tror att en del av problemet ligger i att jag har en midjesele istället för en sittsels. Midjeselen gör att jag inte kan stänga seglet ordentligt (om jag inte har bommen snuskigt lågt?) samtidigt som jag inte kan använda min kroppstyngd på samma sätt som med sittselen. Jag ska försöka komma ut så fort det blåser framöver och kommer att testa olika mastfotsplaceringar, riggninger, bomhöjder, tamplängder etc men eftersom jag vet att det inte brukar bli så mycket segling så tänkte jag att någon här på konfen kunde ge mig lite tips så att jag kan komma igång snabbare! Jag behöver farten för att tex börja chop-hoppa.
/Mats
Logga in för att svara.