Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur trimma en Score111?

• Hur trimma en Score111?

Publicerad av anonym-anvandare på 2 maj, 2002 vid 10:51

Jag har en Mistral Score 111 som jag har seglat på hela två gånger… igår fick jag en hel del segling och kunde justera hängseletamparna så att det kändes ok. Jag tyckte dock att jag hade svårt att “komma iväg” i planing och när jag väl planade så gick det ganska sakta. 111:an är ju ingen raket men det känns som om jag bogserar något… Brädan vill inte “släppa”. Jag är van vid racebräda och det kanske påverkar fartkänslan. Jag tror att en del av problemet ligger i att jag har en midjesele istället för en sittsels. Midjeselen gör att jag inte kan stänga seglet ordentligt (om jag inte har bommen snuskigt lågt?) samtidigt som jag inte kan använda min kroppstyngd på samma sätt som med sittselen. Jag ska försöka komma ut så fort det blåser framöver och kommer att testa olika mastfotsplaceringar, riggninger, bomhöjder, tamplängder etc men eftersom jag vet att det inte brukar bli så mycket segling så tänkte jag att någon här på konfen kunde ge mig lite tips så att jag kan komma igång snabbare! Jag behöver farten för att tex börja chop-hoppa.
    /Mats

ola_p svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mexi_

Medlem
    2 maj, 2002 vid 11:40

Mitt lilla tips är att du försöker att stå så långt bak som möjligt på brädan. Sätt fotstropparna så långt bak det bara går. Brädan kommer att bli livligare och du får trimma mer med mastfotsplaceringen. I gengäl får du en kortare våt yta och därmed högre fart. Om du har trimbox prova olika placeringar av fenan, jag brukar köra näst längst bak. Se även till att ha så liten fena (smal/kort) som möjligt utan att du får spinout, jag har fått bäst resultat med raka fenor och kör med en 32cm till mitt 6,5 racesegel.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 maj, 2002 vid 13:19

Jag skulle säga:

* Bommen högt. Tidigare planing lättare att hoppa (svårare
    att gippa och sämre kontroll när överriggad)

* Träna hopp med 6.0 segel och mindre. Större segel kräver större fena, vilket kommer att kännas “bökigt” att hoppa med.

Sedan är ju 111:an ganska bred. Bred bräda ger tidig planing
    men sämre fart (om man inte åker medvind). Det är svårt att
    hitta en bräda som är bäst på allt.

/Herman

• anonym-anvandare

Medlem
    2 maj, 2002 vid 16:23

Tack för tipsen! Jag ska flytta allt bakåt och testa olika bomlägen. Jag har ingen trimbox så det blir en faktor mindre att testa:).
    Jag seglade 6.7 så det är säkert en orsak till att det kändes lite segt att hoppa på de grymma 1-3 dm vågorna i Värtan.
    smile.gifM

• ola_p

Medlem
    2 maj, 2002 vid 18:36

Hade en score 111 ett tag. Den är mycketr roligare med mastfoten en bit bak. Bomhöjd skall väl vara standard en bit nedanför axlarna. Min erfarenhet. Att slöra ner ordentligt ett ögonblick ger snabbt planing.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur trimma en Score111?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.