Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › Hur undvika faran med backvind i seglet?
-
Hur undvika faran med backvind i seglet?
Publicerad av herr-pelegrin på 23 november, 2015 vid 13:38Ni snajdare som hela tiden sätter gipparna – hur gör Ni för att undvika backvind i lättvind och hårdare vind?
I slutet på följande film är det mycket lätt att se vad som kommer att hända!
herr-pelegrin svarade 8 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Jag har dålig teknik, men genom att bromsa innan (segelbromsa bakvind) så kan jag gippa utan att trilla iaf, men tappar ju mycket fart istället =) Alternativt höjda kraftigt så vinner man istället höjd den fart man förlorar.
Mottar gärna tips också hur behålla hög fart utan bakvind. Jag gissar på mycket nedlägg och snabb aggresiv segelflipp? -
Det kommer säkert svar på Din fråga. Teknikerna finns! I lättvind kan det också vara rejält knepigt, särskilt om man “går ur vinden med fart” till ett rejält vindtapp.
Vid friåkning, när flippen inte hängt med, som i filmen ovan, är det nog enklast att stå kvar och gå mot 360, vare sig man fullföljer den eller inte.
Här är ett till exempelvis som vi visat förut:
-
Mycket laydown och stående och lutad framåt tidig segelflipp tyckte jag funka kanon förra året.
Och sluta fega i gipparna våga lita på dina grejor. -
En duck 🙂 ? Eller att man får ner farten ordentligt innan man jippar?
-
Få ner farten?
En duck brukar riktigt bra i slalom banan.
Men har inte testat i högre farter. -
Andra filmen…måste vara för stort segel som är en stor del av problemet där.
-
Jag tycker det ser ut som han ibland väljer att helt slopa flippen och då går det som det går! I filmen får han ju till en helt ok gipp men sedan skär meden och han faller ändå. Gör han sig inte till så är han nog ändå inte så erfaren.
Logga in för att svara.