Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hur väl kan ni KSR?
-
Hur väl kan ni KSR?
Publicerad av klang på 31 januari, 2010 vid 21:43Hur väl kan ni era Kappseglingsregler (KSR)? Har ni bläddrat igenom utgåvan för 2009-2012? [url] http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Regler/Kappseglingsreglerna2009-2012/%5B/url%5D
De som kör formula kan säkert reglerna på sina fem fingar, ni som tänkt köra Slalom Cuppen i år rekommenderas bläddra lite och få kläm på de grundläggande reglerna.
Tänkte att det kan vara en idee att starta en tråd för frågor och svar…
klang svarade 14 år, 12 månader sedan 13 Medlemmar · 42 Svar -
42 Svar
-
Finian vet vilka regler som gäller iaf..
-
Klang;596869 wrote:Hur väl kan ni era Kappseglingsregler (KSR)? Har ni bläddrat igenom utgåvan för 2009-2012? http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Regler/Kappseglingsreglerna2009-2012/
Bra förslag av klang..
Vi kan väl börja med sid 17Hur många klarar av dessa 3??
GRUNDLÄGGANDE PRINCIP
SPORTSMANNAANDA OCH REGLERNA
Tävlande i segelsporten styrs av ett regelverk som de förväntas följa och se till att
andra följer. En grundläggande princip för sportsmannaanda är att tävlande som
har brutit mot en regel snarast ska ta ett straff, vilket kan vara att utgå.
DEL 1 – GRUNDLÄGGANDE REGLER
1 SÄKERHET
1.1 Hjälpa dem som är i fara
En båt eller tävlande ska ge all möjlig hjälp till personer eller farkoster i fara.
1.2 Livräddningsutrustning och personlig flytutrustning
En båt ska medföra betryggande livräddningsutrustning för alla ombord
varav en enhet ska vara tillgänglig för omedelbart bruk, om inte båtens
klassregler föreskriver något annat. Varje tävlande ansvarar själv för att ha på
sig den personliga flytutrustning som är lämplig under rådande förhållanden.
2 ÄRLIG SEGLING
En båt och dess ägare ska tävla i överensstämmelse med erkända principer för
sportsmannaanda och rent spel. En båt kan straffas enligt den här regeln bara
om det är klart fastslaget att den har brutit mot dessa principer. En diskvalificering
enligt den här regeln får inte räknas bort från båtens slutpoäng i en serie.
3 GODTA REGLERNA
Genom att delta i en kappsegling som styrs av de här kappseglingsreglerna
samtycker varje tävlande och båtägare till
a) att följa reglerna,
b) att godta utdömda straff och andra åtgärder vidtagna enligt reglerna
som det slutliga avgörandet av varje fråga som uppkommer enligt reglerna,
bortsett från det förfarande för överklagande och omprövning
som anges i dem, och
c) att i fråga om sådant avgörande avstå från att begära prövning i domstol
eller skiljenämnd. -
P Malmkvist;597112 wrote:Finian vet vilka regler som gäller iaf..
Ahh… men PWA Slalom följer inte ISAFs sailing rules, det gör däremot IFCA… KSR är en översättning för oss Svenskar av ISAFs sailing rules…
Så Finan gjorde nog bara sin egen tolkning av PWA ”no rules”…
-
faster;597084 wrote:Först i mål gäller, ingen framför sig.
Sant robban… men alla kan inte ha din bländande boardspeed och gippteknik, så vi behöver tyvärr lära oss var man ska ta vägen när man kört ikapp NP seglare… ska man bränna förbi på insidan, eller ska man ta ut sidan och vinka samtidigt…
-
Klang;597134 wrote:Sant robban… men alla kan inte ha din bländande boardspeed och gippteknik, så vi behöver tyvärr lära oss var man ska ta vägen när man kört ikapp NP seglare… ska man bränna förbi på insidan, eller ska man ta ut sidan och vinka samtidigt…
mm, det verkar ju troligt att det kommer att inträffa. Ska nog memorera meningen så att jag kan påminna dig om den hela 2010 Robban =)
Vad var det nu ditt segelmärke hette, kommer inte ens ihåg…. -
Man ska ju självklart gå om i lä för att knäcka motståndaren lite psykiskt;) sen höjda upp lite för att ge motståndaren lite skitvind och tappa lite höjd*S*
-
Regel 1.2 som Lasse refererar till. Där går klassregeln in (FunboardClassRules) och säger detta:C.3 PERSONAL EQUIPMENT
C.3.1 FLOTATION DEVICES
In alteration to RRS 1.2 a buoyancy vest or jacket is optional but may
be described as mandatory in the Sailing Instructions. If personal
buoyancy is prescribed, every competitor shall wear a personal
flotation device that shall conform to the minimum standard ISO 12402-
5 (Level 50). Alternative or additional standards may be prescribed in
the Notice of Race or Sailing InstructionsKlassreglerna hittar ni här:http://www.sailing.org/5671.php
-
Klang..
Vilka regler kommer det att köras efter i slalomcupen? KSR och Klassregel? -
SWE 496;597196 wrote:Man ska ju självklart gå om i lä för att knäcka motståndaren lite psykiskt;) sen höjda upp lite för att ge motståndaren lite skitvind och tappa lite höjd*S*
Den e bäst! Gillar den regeln…….
-
SWE 496;597200 wrote:Klang..
Vilka regler kommer det att köras efter i slalomcupen? KSR och Klassregel?I huvudsak KSR med Appendix B. Samt lånar vi in lite klassregler från IFCA så som max 85cm bräda, max 10m2 segel, och max 60cm fena.
Vi kommer även använda den nya startsekvensen som SSF introducerade 2009 (samma som formula cuppen använde förra året). Det handlar mest om lite nya flaggor som tydligt visar hur många minuter som är kvar till start signal.
Vi måste också bestämma en bra regel för vindstyrka, hur mycket vind behövs innan ett heat dras igång.
-
tobhed;597163 wrote:mm, det verkar ju troligt att det kommer att inträffa. Ska nog memorera meningen så att jag kan påminna dig om den hela 2010 Robban =)
Vad var det nu ditt segelmärke hette, kommer inte ens ihåg….Hehehe… nej… du är inte den som brukar ha problem med att komma ihåg saker!! Men med alla mina nya speed-kilo så kommer det att gå vansinnigt fort 2010… de du. Får väl bara hoppas att jag orkar masa mig ner till vattnet… 😛
Sailworks, segel som fungerar alltså… och håller… och går fort… och är jäkligt snygga…
(Tack Bjärkling för bilden)
-
Klang;597205 wrote:I huvudsak KSR med Appendix B. Samt lånar vi in lite klassregler från IFCA så som max 85cm bräda, max 10m2 segel, och max 60cm fena.
Vi kommer även använda den nya startsekvensen som SSF introducerade 2009 (samma som formula cuppen använde förra året). Det handlar mest om lite nya flaggor som tydligt visar hur många minuter som är kvar till start signal.
Vi måste också bestämma en bra regel för vindstyrka, hur mycket vind behövs innan ett heat dras igång.
Minvind 7m/s i medel i minst 15 min, sedan går starten..
Logga in för att svara.