Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur väl kan ni KSR?

• swe-496

Medlem
    3 februari, 2010 vid 19:33

Det kan vara bra att veta vilka klassregler som kommer att lånas in så folk har en chans att läsa på innan tävling.
    Håller med Petter om vindhastigheten, men kanske under en kortare period som kanske 10min.
    Det kan höja chansen till race avsevärt.
    Kollade lite i regler efter vindgräns, men jag hittade inte det någonstans.

• klang

Medlem
    3 februari, 2010 vid 21:18
    SWE 496;597211 wrote:
    Det kan vara bra att veta vilka klassregler som kommer att lånas in så folk har en chans att läsa på innan tävling.

Det blir antagligen bara de regler som jag beskrev ovan (10m2+85cm+60cm). Såvida ni inte tycker att vi ska begränsa längden på bom och mast 😉

SWE 496;597211 wrote:
    Håller med Petter om vindhastigheten, men kanske under en kortare period som kanske 10min. Det kan höja chansen till race avsevärt. Kollade lite i regler efter vindgräns, men jag hittade inte det någonstans.

7m/s i medel verkar väl vara en hyfsad vindgräns. Tror ni att 6m/s är för lite, har själv dålig koll? Betänkt att det förväntas att de tyngre seglarna har 85cm bräda och 10m2 segel…

Det jag hittade var att man i PWA har rätt låg vindgräns 7 knop, se paragraf 2.2 Conditions http://www.pwaworldtour.com/uploads/media/Part_2_RACING_RULES.pdf. Det är ju grymt lite så man bli lite fundersam…

• swe-496

Medlem
    4 februari, 2010 vid 00:01

7knop???
    Det är ju vad man har i Formula som en riktlinje, men det är knappt någon tävlingsledare som kör efter det.

6m/s kan man ju köra i om man har 10kvm segel och 85cm bräda
    Men för att det ska funka för de flesta bör man nog köra 7m/s i medel

• klang

Medlem
    4 februari, 2010 vid 07:24
    SWE 496;597244 wrote:
    7knop???
    Det är ju vad man har i Formula som en riktlinje, men det är knappt någon tävlingsledare som kör efter det.

6m/s kan man ju köra i om man har 10kvm segel och 85cm bräda
    Men för att det ska funka för de flesta bör man nog köra 7m/s i medel

Jepp… tror det också. Brukar egentligen inte ha koll på hur mycket det blåser när jag är ute och seglar, har ingen vindmätare. Kanske man borde ändra på så man får lite bättre känsla…

Men jag är rätt säker på att 7m/s blir vindgränsen för 2010 iallafall… och den ska vara stabil åtminstone under hela startförfarandet….

• rasmus_w

Medlem
    4 februari, 2010 vid 11:18
    SWE 496;597244 wrote:
    7knop???

I reklambroschyrernas underbara värld har jag ett svagt minne av att ha sett nån påstå att 85cm slalombräda och 10.0 planar lika tidigt som en formula även om det kryssar/länsar sämre.

Undras hur stor skillnaden mellan verklighet och dikt är i det här fallet…

• swe-496

Medlem
    4 februari, 2010 vid 11:46

Kan nog stämma, men det är inte så kul då. Kan nog funka i 4m/s men då på en ren halvvindsbana.

• andersbq

Medlem
    4 februari, 2010 vid 14:48

Vi körde ett andra heat i long-distance-cupen i Klagshamn förra året, på slutet blåste det väl runt 4 m/s och det stämmer att en 85cm bräda + 9 kvm fungerar bra i den vinden, jag (som är fullvuxen) höll planing hela andra varvet och hann segla i mål.
    MEN vi var väl bara 4 som hade den utrustningen alt. vägde som flugor. Därför beslöts sig tävlingsledningen för att avblåsa heatet … Vad jag vill säga är att man kommer aldrig ifrån att alla inte har 85cm brädor eller väljer mindre grejor. Därför är det viktigt att det i reglerna är helt klart vad som gäller så att inte tävlingsledningen faller för några tongivande seglares tjat alternativt sitt eget godtycke vad som är en bra tävling. (Det var lite surt för, jag tror det var Helium-Ulf att inte få vinna det där heatet).

• klang

Medlem
    4 februari, 2010 vid 15:51
    andersbq;597324 wrote:
    Därför är det viktigt att det i reglerna är helt klart vad som gäller så att inte tävlingsledningen faller för några tongivande seglares tjat alternativt sitt eget godtycke vad som är en bra tävling.

Helt rätt Anders, därför är det så viktigt att bestämma en vindgräns som seglingsledaren kan rätta sig helt efter. I long distance var det bestämt att med 120L och 7.5m2 så ska man plana, och det gör man inte i 4m/s, därför bröts heatet i Klagshamn…

Enligt din erfarenhet så skulle 6m/s fungera?

Jag vill helst ha en relativt låg vindgräns så att vi får igenom så många heat som möjligt. Jag vill hitta en vindgräns så att om ex. seglaren väger 110kg, har en 85cm bräda, 10m2 segel, är på nationell tävlingsnivå, skulle plana i ett heat med 10-15 andra deltagare som plockar ens vind tillfälligt. Är det 6m/s, eller är det 7m/s?

• p-malmkvist

Medlem
    4 februari, 2010 vid 16:27

6 m/s kan absolut fungera men sedan beror det på vad man menar med 6m/s.. Efter vm på karpathos vill jag påstå att vårt svenska sätt att bedömma vindens styrka inte överensstämmer med internationell.. När tävlingsledaren på karpathos menar att vi har 12m/s så var det ganska stadiga byar på betydligt mer och tror många svenskar skulle säga att det blåste iaf 15-16m/s..

Så medelvind-min 6 m/s eller medelvind-max 6m/s är ju helt olika saker..

Ett annat kanske mer enklare sätt att bedömma om race är ok är att 50% av starfältet får inte befinna sig samtidigt ur planing i mer än 15 sek.. Blir kanske aningen godtyckligt men borde vara enklare för startbåten att hålla koll på..

• surfan

Medlem
    4 februari, 2010 vid 18:22

Medel på 7 m tycker jag för då kan man plana effter första märket !

• swe-496

Medlem
    4 februari, 2010 vid 20:01

Tror inte på att ha en viss procent av startfältet som gräns. Det har inte funkat tillfredsställande inom Formula under alla år så jag kan inte se att det skulle funka bra i slalom heller.

Det är alltid tävlingsledningens vindmätare som gäller, sen kan vi seglare tycka vad vi vill om det.
    Tror som sagt att en gräns på 6 eller 7m/s är en bra gräns. 6m/s hade man förut i funboard för att genomföra courserace. Med dagens slalombrädor klarar man att genomföra en slalomåtta i den vindhastigheten.

Som Anders skrev här så funkar 4m/s för en del om man har rätt utrustning. Men för att folk ska tycka att det är värt att åka på tävlingar och tycka att det är roligt ska man nog ha en gräns på 6 eller 7m/s

• klang

Medlem
    5 februari, 2010 vid 07:48

Kan vara så att vi ska sikta på 6m/s i förlängningen (2011), men börjar med 7m/s för att minska mängden prylar man måste köpa inför denna första säsong…

Om det är 5-6m/s kan tävlingsledningen alltid välja att köra ett ploj-race för att hålla åkarna igång… men det lär då inte ingå i cuppen.

Notera dock att en seglingsledare i slutänden kan alltid avbryta ett heat oavsett anledning. Fördelen med absolut makt…

• imported_macts

Medlem
    5 februari, 2010 vid 07:53
    Klang;597393 wrote:
    Kan vara så att vi ska sikta på 6m/s i förlängningen (2011), men börjar med 7m/s för att minska mängden prylar man måste köpa inför denna första säsong…

Om det är 5-6m/s kan tävlingsledningen alltid välja att köra ett ploj-race för att hålla åkarna igång… men det lär då inte ingå i cuppen.

Notera dock att en seglingsledare i slutänden kan alltid avbryta ett heat oavsett anledning. Fördelen med absolut makt…

Detta tycker jag låter som en bra idé!

• swe-496

Medlem
    5 februari, 2010 vid 09:23

Håller med Mac.

• p-malmkvist

Medlem
    5 februari, 2010 vid 11:18

Låter kanon Mr Klang.. Kör funrace när det är skumma vindar och kör riktiga race när det är 7m/s..

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur väl kan ni KSR?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.