Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hur väl kan ni KSR?
-
P Malmkvist;597339 wrote:6 m/s kan absolut fungera men sedan beror det på vad man menar med 6m/s.. Efter vm på karpathos vill jag påstå att vårt svenska sätt att bedömma vindens styrka inte överensstämmer med internationell.. När tävlingsledaren på karpathos menar att vi har 12m/s så var det ganska stadiga byar på betydligt mer och tror många svenskar skulle säga att det blåste iaf 15-16m/s..
Så medelvind-min 6 m/s eller medelvind-max 6m/s är ju helt olika saker..
Ett annat kanske mer enklare sätt att bedömma om race är ok är att 50% av starfältet får inte befinna sig samtidigt ur planing i mer än 15 sek.. Blir kanske aningen godtyckligt men borde vara enklare för startbåten att hålla koll på..
Håller med Petter, vad menas med 7 m/s?
Medelvind vid startbåten?
Lägsta vind mitt på bana?Det är ju inte ovanligt med vindbyar. Titta på en timmes graf från t ex Apelviken, det är en taggig kurva som kan ligga lika många gånger på 8 m/s som på 6 m/s.
-
Det man bör göra är att mäta vid startområdet och vid rundningsmärke, förutsatt att det är en åtta man kör. Kan bli lite tuffare att göra om man kör downvind
-
Bidevinds 8a kan man ju använda i nödfall.
Downvindslalom har ju bara fördelar bla lättare att plana runt hela banan, inga krysslag på ena bogen är ju också bra, inga feg-läare heller. -
Feg-läare??
Är en 8:a lagd rätt så blir det inga krysslag.
-
KSR Tillbörlig kurs är den kurs en båt skulle segla för att gå i mål så fort som möjligt i frånvaro av de andra båtar som avses i den regel som använder begreppet. En båt har ingen tillbörlig kurs före sin startsignal.
KSR 17 FÖR SAMMA HALSAR, TILLBÖRLIG KURS
En båt som får överlapp i lä från klar akter om inom två gånger sin skrovlängd från en båt för samma halsar får inte segla högre än sin tillbörliga kurs så länge båtarna fortsätter att ligga för samma halsar och ha överlapp inom det avståndet, om den inte därigenom omedelbart kommer att segla akter om den andra båten.Fråga 1.) För att segla om seglare A så väljer seglare B en kurs som ligger lägre än gippmärket framför dem. B faller av och tar sig precis förbi men har överlapp, då de närmar sig gippmärket måste nu B lova och pressa undan A som ligger med perfekt kurs för gipp. Måste A lova och undvika kontakt med B?
Fråga 2.) Seglare B närmar sig akter om seglare A, och på lovart sidan. Seglare A faller av för att öka sin hastighet. Seglare B gör det samma och närmar sig ytterliggare. När de ligger jämsides väljer seglare A att återgå till sin ursprungliga kurs, plus några extra grader åt lovart. Hur högt åt lovart får seglare A gå?
-
Fråga två skulle jag svara så här på.
Seglare A får inte lova/luffa upp seglare B när de ligger jämsides.
M a o får inte seglare A tvinga seglare B att ändra sin kurs. -
SWE 496;598961 wrote:Fråga två skulle jag svara så här på.
Seglare A får inte lova/luffa upp seglare B när de ligger jämsides.
M a o får inte seglare A tvinga seglare B att ändra sin kurs.Varför inte, överlapp sker då seglare B överlappar i lovart. Finns det någon regel som hindrar A från att lova upp (men samtidigt undvika kontakt)?
Min tolkning av KSR 17 är reglen ska förhindra att en båt ska komma ikapp genom att falla av (får överlapp i lä) för att sedan tränga undan båten som låg före (nu i lovart) onödigt mycket.
Så min tolkning av frågorna skulle bli:
1.) Seglare B får lova upp så pass mycket så att han håller en kurs för gipp, tillbörlig kurs. Detta innebär att seglare A måste lova upp och lägga sig med en något högre kurs.
2.) Samma svar här egentligen, seglare A får lova upp och trycka undan B, men inte mer än att seglare A håller en tillbörlig kurs mot gippmärket. Man får alltså inte ”preja” ut sina motståndare men man får lov att ta plats för att kunna gippa.
Jag har inget facit… tolka på bara… tills sist svarar väl någon utbildad seglingsledare…
-
Klang;600166 wrote:Varför inte, överlapp sker då seglare B överlappar i lovart. Finns det någon regel som hindrar A från att lova upp (men samtidigt undvika kontakt)?
Min tolkning av KSR 17 är reglen ska förhindra att en båt ska komma ikapp genom att falla av (får överlapp i lä) för att sedan tränga undan båten som låg före (nu i lovart) onödigt mycket.
Så min tolkning av frågorna skulle bli:
1.) Seglare B får lova upp så pass mycket så att han håller en kurs för gipp, tillbörlig kurs. Detta innebär att seglare A måste lova upp och lägga sig med en något högre kurs.
2.) Samma svar här egentligen, seglare A får lova upp och trycka undan B, men inte mer än att seglare A håller en tillbörlig kurs mot gippmärket. Man får alltså inte ”preja” ut sina motståndare men man får lov att ta plats för att kunna gippa.
Jag har inget facit… tolka på bara… tills sist svarar väl någon utbildad seglingsledare…
”Luffa” heter det väl, det får man göra så mycket man vill, risken är att man blir tagen på insidan.
Man kan ju gippa sent från styrbord och tränga bort folk som har gippat för långt efter märket. Fast det var ju lite gnälligt när jag gjorde det.
-
Kapten K;600200 wrote:”Luffa” heter det väl, det får man göra så mycket man vill, risken är att man blir tagen på insidan.
Är du helt säker på det, kolla KSR 17. Om jag tolkar det rätt så får du luffa om någon försöker köra om dig i lovart. Men om du kör om någon i lä så får du endast luffa för att hålla kurs mot närmsta gippboj…
Kapten K;600200 wrote:Man kan ju gippa sent från styrbord och tränga bort folk som har gippat för långt efter märket. Fast det var ju lite gnälligt när jag gjorde det.Jag är inte hundra på vad du menar, men kolla gärna KSR 18 angående märkesplats
KSR 18.2 Ge märkesplats
a) När båtar överlappar varandra, ska ytterbåten ge innerbåten märkesplats om inte regel 18.2b är tillämplig.
b) Om båtar har överlapp när den första av dem kommer fram till zonen, ska den som då var ytterbåt därefter ge innerbåten märkesplats. Om en båt är klar för om när den kommer fram till zonen, ska den som då var klar akter om därefter ge den andra båten märkesplats.
KSR 18.4 Gippa
När en båt, som har rätt till väg och som överlappar på insidan, måste gippa vid ett märke för att segla sin tillbörliga kurs, får den tills den gippar inte segla längre från märket än som krävs för att segla den kursen.
Jag tolkar KSR 18.4 som att man inte får ”bråka” med motståndarna genom att fortsätta en bit förbi gippmärket, innan man startar gippen.
Jag är inte hundra på hur stor zonen är för vindsurfing…
-
Kapten K;600200 wrote:Man kan ju gippa sent från styrbord och tränga bort folk som har gippat för långt efter märket. Fast det var ju lite gnälligt när jag gjorde det.
Hmmm… läste din kommentar igen… om jag förstår dig rätt så tänkte du köra in framför en annan seglare som kommit en bit bort vid märket. Om den andra seglaren inte behöver väja för dig så går det bra, annars så lämnar du inte märkesplats till den som var före, se 18.2b
-
Vi kör lite fler frågor…
3.) Under ett slalom heat ligger du som lovarts selgare, och du har en annan seglare precis i lä om dig som du håller på att köra om. Du går rätt nära för att plocka så mycket vind som möjligt… däremot har du har svårt att se de andre seglaren (genom ditt segel) och plötsligt får du en rejäl knuff för att han plötsligt lovade upp såpass mycket att det blev en krock. Du trillar i… medan den andre seglaren kör vidare…
3a.) Vem gjorde fel?
3b.) Om du tyckte att den andre seglaren gjorde fel, hur går du till väga nu?
3c.) Om du fick rätt, hur mycket kan du kompenseras?
-
Lite lingo… kolla bilden
Då man har vinden in från höger eller snett från höger sägs man segla för styrbords halsar, från vänster för babords halsar.
Högerarm fram innebär då att man seglar för styrbordhalsar och har som oftast rätt till väg när man möter någon som kommer från andra hållet…
När man har vinden snett framifrån, så seglar man för bidevind och när man har vinden helt framifrån så står man i det s.k. vindögat. När man seglar så nära vindögat man kan, utan att stoppa, seglar man i dikt bidevind.
Logga in för att svara.