Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hur vattenstartar man?
-
hur vattenstartar man?
Publicerad av anonym-anvandare på 16 september, 2002 vid 17:05hur ska JAG lära mig att vattenstarta. Har läst en massa om detta på internet, men lyckas ändå inte. Problemet kommer när jag ska ta upp det bakre benet på brädan, då faller den antingen av eller lovar upp. Har läst att man ska trycka ner den främre handen eller dra den emot sig för att motverka det, men det fungerar inte. Hoppas det finns ngn pedagogisk begåvad person som kan förklara lite bättre hur man gör den satans jävla vattenstarten, eller tom har en film att visa?
watertouch svarade 22 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jag vet inte vad du har för bräda, men om jag hoppar på med bakfoten för långt bak så lovar den direkt…
-
Som med det mesta inom vindsurfingen ska man göra en massa saker samtidigt i en enda rörelse. Det handlar om känsla för draget i seglet och hur brädan vrider sig/sjunker när man sätter fötterna på olika ställen på den.
Börja träna beachstarter om du har någon vik där du bottnar. Gå allt längre ut på djupare vatten. Efter mycket träning sitter vattenstarten där och det känns som det mest naturliga man kan göra. Träning, träning, tyvärr. -
Håller med om att vattenstarten har mycket gemensamt med
beachstarten. En sak som också är väldigt bra att öva på
är att ligga i vattnet och styra brädan genom att luta masten åt olika håll. Falla av och gå upp mot vinden, dvs samma rörelser som du gör när du beachstartar fast här ligger du i vattnet. Alltså momentet precis före du sätter upp första foten på brädan. Det är nämligen ganska viktigt
att brädan ligger rätt mot vinden när du sätter upp foten.
Om nu brädan åker upp lite för mycket mot vinden när du sätter upp foten varför inte falla av lite extra innan?Sedan kan tekniken variera i hårdvind och lätt vind.
Lätt vind:
– faller av mer innan jag sätter foten på brädan för att få mer kraft
– När du satt upp första foten, försök att utnyttja brädans flytkraft och pressa foten så mycket neråt det går.
– Sträck på armarna
Hård vind:
– Gå upp mer mot vinden
– Jag sätter båda fötterna på brädan direkt för mer kontroll(personligt?)/Herman en som tränar gippar och som därför börjar bli
expert på vattenstarter -
Jag är helkass på att gippa tack vare det har jag blivit riktigt bra på att vattenstarta. Så här gör jag: Lyfter upp seglet (masttoppen mot vinden) till jag får tag i bommen, väl där kan man behöva trampa vatten så man får upp seglet så vinden börjar dra i det. När du känner att en vindby håller på att dra i seglet lägger du upp bakre (känns bäst för mig) foten på brädan (ungefär mellan främre o bakre fotstropparna) brädan, dra åt dig brädan med din bakre fot så du får in brädan lite under häcken, samtidigt som du lyfter riggen uppåt och liksom gör ett juck in mot seglet och kommer upp med den andra foten på brädan. Brädan skjuter fart och snart planar du iväg mot nästa våg….
Hoppas att det går att följa, men som någon skrev så är det mycket känsla för vind/segel samt att du hittar ett sätt som passar dig. Ett tips är väl också att försök att ta hjälp av vinden att lyfta riggen. Det finns ingen anledning att ligga och brottas i vattnet, det kostar bara en massa kraft.
-
JAg vet hur kämpigt det är, lärde mig hyfsat i somras. Ha masten i ca 45 graders vinkel mot vinden, ta dig till bommen, håll där en stund och sen känn draget (skota ev lite för att hitta drag)upp med bakre foten mellan främre o bakre stropparna, STRÄCK på armen närmast masten (viktigt)och häv dig upp med bommen (vinden håller emot, så det är bara att dra sig upp). Nu tycker jag det jävliga är att få grejerna rätt, tex om masten ligger fel sida om brädan. Får man grejerna rätt o seglet ovanför vattnet o hittar draget är det inte SÅ svårt. Det är stor lycka när du lyckas o seglar iväg.
-
¨Det bästa som finns inom vindsurfing är när man lyckas med en riktigt klockren vattenstart där det är för djupt för att bottna, och sen sticker iväg i full planing. Nåt bättre finns inte!!! Jag har lite olika teknik när jag har fått en vindby i seglet: Blåser det mycket försöker jag sätta i fötterna i stropparna direkt (obs! se till så att du inte får för mycket tryck så att du faller över på andra sidan och bryter fotlederna!!), om det blåser lite mindre så försöker jag nästan komma upp med en fot på varje sida om masten (eller näst intill iaf.) och sen när man får upp farten så kan man kliva bak i fotstropparna.
Om du lägger upp bommen på brädans akter och simmar brädan så att den liggert i läns, så är det bara att kasta upp seglet med händerna för då har du tillräckligt med tryck så att du kan hänga med hälften av kroppen i luften, sen känner du när du får en vinpust. Så då är det bara att kasta upp fötterna på brädan och sticka iväg!!Hoppas detta ska vara till hjälp,
En som nötte vattenstarten i somras!
-
Använd flytväst så får du extra flykraft och behöver inte slösa lika mycket energi när du trampar vatten. Häng inte ut från bommen, snarare under den.
-
Ett knep jag kom på var att flytta bakhanden en bit längre bak på bommen, iallafall när det blåser lite mer. Detta för att motverka att vinden skotar ut seglet för mycket med följden att seglet börjar röra sej framåt. Typ ett kastfall, fast man redan är i vattnet. Med handen längre bak kan man istället lättare utnyttja kraften för att komma upp.
Viktigt är oxå att, som redan sagts, dra brädan till sej med det benet man har lagt upp. Jag läste i en surfblaska att man kunde jämföra detta med att ta sej upp ur en fötålj utan att använda armarna: det blir i princip omöjligt om man sitter med benen sträckta rakt ut, jämfört med om man får in fötterna under sej.
Logga in för att svara.