Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hurricane fenor?
Taggad: racing
-
Hurricane fenor?
swe-1 svarade 18 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 22 Svar
-
Nu måste jag avslöja min okunskap i ämnet och fråga var/hur mäter man raken?
-
Det värsta är att olika tillverkare mäter på olika sätt! Deboichet var först med att på allvar börja tillverka fenor med olika rake, och de är ju fransmän och då kan de ju inte gärna använda sig av något befintligt system som tex grader som är en vedertagen standard för att mäta vinklar…
Deboichet hade en standard rejk (på ren svenska) som de då började att kalla för noll (0). Sedan när de minskade rejken, alltså så att fenan blir mer lodrät så mätte de helt enkelt hur många cm längre fram spetsen på fenan var jämfört med original. Därav kan man utläsa att en Deb fena har en rake på tex +4, vilket innebär att dess spets är 4cm längre fram än på deras standardfena. Detta sysem är ju är helt IDIOTISKT!!!
Nu är det ju så att jag är nörd och älskar att jämföra fenor och fundera på dess olika egenskaper och därför har jag en liten översättningstabell från Deb rake till grader:Deb grader
+10 = 0,8
+9 = 1,6
+8 = 2,5
+7 = 3,3
+6 = 4,1
+5 = 4,9
+4 = 5,7
+3 = 6,5
+2 = 7,3
+1 = 8,1
0 = 8,9Om man beställer en fena från Deb i dag och inte anger någon rake så får man +2 som är deras “nya” standard och som motsvarar ungefär 7 grader och är samma som tex Curtis har kört som standard i alla år. Heja Frankrike!
//JIMMY
-
Ha, ha helt fantastiskt!
Fast Jimmy, eru inte lite hård mot fransmännen nu? Det metriska systemet är ju deras förstjänst, även om det kan verka osannolikt.
Kanske skall man vara glad att Deb inte är brittiskt, då hade vi fått tum, fot, stones, miles, shillings, pence och fahrenheit på vänster sida av vägen istället… 🙂
-
Det är ju lysande. Jag blir dock lite konfunderad över det svar jag fick av Otmar på Hurricane fins. Han menar att
“A less raked fin has a better upwind performance, but it depends also a lot on the hull shape water conditions and personel skills.”
Jag trodde det var tvärt om.
Vidare “In 2002 there was hardly experiments with different rakes and i don`t know how it works for your board. For that reason i would recommend maybe 6 degrees, that is less than usualy in 2002, but not too extreem.”
Detta som svar på min fråga om en rake på 2-3 degrees kunde vara rimligt. Kan han mena just grader från “standard”?
-
Svanvik wrote:Det är ju lysande. Jag blir dock lite konfunderad över det svar jag fick av Otmar på Hurricane fins. Han menar att
“A less raked fin has a better upwind performance, but it depends also a lot on the hull shape water conditions and personel skills.”
Jag trodde det var tvärt om.
Mindre rake är mer upprätt och går högre mot vinden, stämmer väl.
Svanvik wrote:Vidare “In 2002 there was hardly experiments with different rakes and i don`t know how it works for your board. For that reason i would recommend maybe 6 degrees, that is less than usualy in 2002, but not too extreem.”Detta som svar på min fråga om en rake på 2-3 degrees kunde vara rimligt. Kan han mena just grader från “standard”?
6 grader är mindre rake än de tidigare 9 graderna, men inte så lite rake som en del extrema, typ Wojtek (*board), kör på nu. Så det låter väl helt okej också?
-
OK! Han talar just om graderna och inte antalet cm från “standardfenan”.
-
dr Masse wrote:Ha, ha helt fantastiskt!
Fast Jimmy, eru inte lite hård mot fransmännen nu? Det metriska systemet är ju deras förstjänst, även om det kan verka osannolikt.
Ooops, visste inte det, tar genast tillbaka… 😉
Angående rake så är det ofta så som Otmar säger att mindre rake ger bättre höjdtagning, det finns dock undantag.
En förtydling: En fena med lite eller ingen rake är förståss en fena som inte lutar bakåt. Dock säger många (eller de flesta) tvärt om, tacka Deboichet för det! +10 låter som mycket rake men är alltså nästan ingen 😉
//JIMMY
Logga in för att svara.