Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hurricane vs. Deboichet?

Taggad: 

• Hurricane vs. Deboichet?

Publicerad av anonym-anvandare på 7 januari, 2003 vid 09:35

Vilken fena regerar? Jag är i tagen att införskaffa en, kanske två fenor. En lättvind 70 och en hårdvind 67. Vilken skall jag ha? Vad säger de som testat?
    Tack för hjälpen!
    /wille

swe876 svarade 21 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • swe-16

Medlem
    7 januari, 2003 vid 12:13

Deboichet Custom R13 (för alla storlekar) regerar!
    mvh
    Per

• anonym-anvandare

Medlem
    7 januari, 2003 vid 13:07

Tack för det uttömmande svaret wink.gif, men jag har hört att R14 regerar…. Kan du utveckla varför R13 är så bra? Kanske verkar tjatig, men är man färsk på ämnet så är man! Man vill ju inte köpa fenan i boardbagen eller grisen i säcken eller vad det nu var man sade????
    /wille

• swe-1

Medlem
    7 januari, 2003 vid 13:09

Betyder det att du säljer dina Curtis FR 16 och 17 billigt nu?

//JIMMY

• swe-16

Medlem
    7 januari, 2003 vid 14:25

Tja!
    Vem har sagt att R14 regerar? Enda gången jag såg den fenan i år var på Garda i Europacupen där vissa toppseglare sa att den funkade perfekt på den typen av sjö…i alla andra förhållanden körde de på R13.
    Tyvärr har jag för dålig teoretisk kunskap om fendesign för att kunna ge ett bra analytiskt svar på din fråga. Jag vet bara att Deboichet själva rekommenderar R13 i de flesta fall till tävlingsseglare och att några i världseliten endast använt 70 cm R13 H som enda fena under hela säsongen. Jag äger själv 2 st (eller 1,5 kanske jag skall säga efter att jag kört på grund med min R13H…) och är MYCKET nöjd med dem.

Köper du en R13 kommer du inte ångra dig….garanterat…om du inte kör på grund förstås 🙁

mvh
    Per

• swe-16

Medlem
    7 januari, 2003 vid 14:33

Allt är till salu och jag säljer alltid billigt…det borde du veta vid det här laget.

Curtisfenorna är inte ens inkörda (FR17-tränat på 2 ggr, tävlat 1 och FR16-tränat på 1 ggr) så allt annat än inköpspris vore ju lite dumdristigt…eller hur? Tror att dessa fenor har mycket stor potential…framförallt FR16, då FR17 kanske har lite väl begränsat register även om den fungerar mycket bra i lättvind (seglade faktiskt snabbare med den -25,2 knop än med min R13M -24,4 knop senast jag testade halvvindsrace i björkvik med min GPS och 12,5, så dess stora yta verkar ju inte bromsa allt för mycket i alla fall).

Min Curtis CR15 är den fena jag vunnit flest race på alla kategorier, så om FR-konceptet bara är en bråkdel bättre eller lika är det fortfarande mycket bra fenor.

Per

• anonym-anvandare

Medlem
    7 januari, 2003 vid 14:46

Tack för svaren, det var en dansk som sade det om jag inte minns fel. Skit samma det verkar ju som R13 är den man skall ha!
    /wille

• swe876

Medlem
    8 januari, 2003 vid 08:23

25,2 knop!!! En sån måste jag köpa…. wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hurricane vs. Deboichet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.