Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Husköp i Göteborg??
-
Husköp i Göteborg??
Publicerad av mattap på 1 mars, 2005 vid 16:32Och vad faen har det med konfen att göra? Jo, vart ska man bo om man vill ha närhet till bra surfvatten och slippa köa ihjäl sig in till jobbet i Göteborg? OCH HYFFSAT PRIS PÅ KÅKEN ÅSSÅ SÅKLART!!
Norrut går bort.
Har kikat på långedrag, Näset, Hovås men då kan man glömma det där med att köpa en buss å lite nya segel nån gång!
Så, nu börjar jag kolla på Malevik, Kullavik, Åsa, Onsala, Fjärås osv. Finns det nån här på konfen som bor i dessa krokar och kan ge lite bra tips???
safesurfer svarade 19 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
E väl lika bra o gå hela vägen på en gång, följ ditt surfsuga hjärta o tjacka en barre i Varberg!!
-
nja, imorse tog det min kollega 2,5h att ta sig till jobbet på hisingen från Vbg! Iof extremt idag!!
-
Tjänare!
Själv flyttade jag ut till en ö i norra skärgården “Grötö” bor hundra meter från vattnet och kan surfa i alla riktningar. Kanon!
Mvh. Jimmy. -
Svar till:
Har kikat på långedrag, Näset, Hovås men då kan man glömma det där med att köpa en buss å lite nya segel nån gång!
[/ QUOTE ]
Haha snacka om känna sig träffad….
Lägg till tre barn och en hemmafru så har du min sitts,
(öh vadå seglar på gamla NR och saknar skåpbil).Nej, jag ska inte klaga, har det väldigt bra här, bor själv i Billdal mellan Hovås & Kullavik, trivs som fisken i vattnet, nära till Göteborg centrum och på rätt sida om stan när man vill söderut till Varbergs förlovade land.
Det som är tråkigt är att priserna börjar på 2,5 mille
Vi letade hus i tre år innan vi landade här, och värre ser det ut att bli, Göteborg växer så det knakar och priserna hänger ihop med avståndet till stan och vattnet.
De hus som säljs mest nu (söder om stan) ligger mellan 3-6 miljoner, det är helt enkelt ett väldigt tryck på hus just nu, på vår husvisning var det 44 familjer, detta var år 2000.Kommunen har nu snappat upp detta och det byggs för fullt.
Det byggs friliggande radhus i flera områden, och mer blir det, planerna är från 10 000 – 70 000(hua) fastigheter från Askim till Gottskär på Onsalahalvön….Det till trotts dyker det upp ett och annat objekt, det är stor variation på pris beroende på mäklare, som köpare ska du undvika de lokala mäklarna…..
Nu till Vattnet…..
GÖTEBORG ÄR RENT TRAGISKT NÄR DET GÄLLER VÅGSURFING!!!!
tills någon bevisar motsattsenVågorna finns från Åsa och söder ut, snackar vi vindsurfing spot med öppet vatten finns det några pärlor, hör av dig om du vill tadel….
Lycka till
//Glenn – en local i snobbrännan
-
Hepp
Uppvuxen i Billdal och efter några år i Uppsala och centrala GBG så flyttade jag och min familj till Kullavik i somras. Innan vi bestämde oss för Kullavik tittade vi även norrut (Tjuvkil) och på Hisingen (Hjuvik, Anddalen och Björlanda), men dessa områden går FETE bort när det gäller pendling och kommunikation till stan. Jag intalade mig länge att det var bättre att bo i Kungsbacka är i GBG p.g.a. lägre kommunalskatt och att kommunen är mindre, men efter alla problem med att få dagisplats till min dotter så är jag inte så säker på detta längre…
Ur surfperspektiv är varken Billdal, Kullavik eller Malevik optimala. Har du inte strandtomt eller parkeringstillstånd för någon av båthamnarna är det kört. Kullaviks hamn ett undantag, där du kan köra bil ända fram och rigga på gräs.
Efter flytten har turerna till Varberg och Åsa ökat med flera hundra procent.
/Jonas
-
Svar till:
Kommunen har nu snappat upp detta och det byggs för fullt.
Det byggs friliggande radhus i flera områden, och mer blir det, planerna är från 10 000 – 70 000(hua) fastigheter från Askim till Gottskär på Onsalahalvön…[/ QUOTE ]
Då får de nog se till att bygga ut 158:an. Jag åker som tur var åt motsatt håll då jag bor i Frölunda och jobbar på Särö, så jag kan bara le åt parkeringen som är öppen kl 7.30-8.30 mellan Hovås och Billdal och ibland ända ner till Kungsporten.Vi kollar på radhus i Sisjön och Mölndal. Centrala Hisingen är väldigt billigt men närheten till Boskapsgården avskräcker. Backa och däråt är ett alternativ men det är rätt långt till havet, men det tar nog inte mer än en kvart till Björlanda, nackdel med tunneln om man skall till Varberg dock om man inte kör mitt på dan.
Lindeome är rätt bra om man kan bo vid pendeltåget, då är det raka vägen västerut till Kullavik och Sveriges vackraste motorväg rakt söderut till vågorna.Idag är det snö. /nico
-
Svar till:
Och vad faen har det med konfen att göra? Jo, vart ska man bo om man vill ha närhet till bra surfvatten och slippa köa ihjäl sig in till jobbet i Göteborg? OCH HYFFSAT PRIS PÅ KÅKEN ÅSSÅ SÅKLART!!
Norrut går bort.
Så, nu börjar jag kolla på Malevik, Kullavik, Åsa, Onsala, Fjärås osv. Finns det nån här på konfen som bor i dessa krokar och kan ge lite bra tips???
[/ QUOTE ]
Om man ser till vindsurfing (som du gör) så går inte norrut bort! Om våren seglar jag oftare norr om Göteborg än söder om. I och för sig freestyle, men det är väl dagar värda att räkna de med.
Norr om finns ju Jörlanda (billiga tomter och idylliskt, vinden kommer åt bra på SV-ONO).
Stora Höga (nära pendeltåget men ligger sämre till för allt utom VSV, vilket i och för sig ofta sjöbrisen är).
Tjuvkil på väg ut om Marstrand är inte heller dumt, här börjar dock priserna stiga.Västra Hisingen börjar också krypa upp i pris. Torslanda är inte att tänka på, men sök dig lite mer norrut. Sillvik? Björlanda? I Sillvik såg jag ett mindre hus på 85kvm (vinterbonat sommarboende) som såldes förra året för typ 600lappar. Det överlever man.
Eller varför inte en lägenhet i stan och en sommarstuga nära vattnet?
Eller en lägenhet i stan och en surfbuss?/Staffan
-
Eller en villa söder om Gbg och relativt nära till vågorna
//Glenn – som är lite avundsjuk på Staffans fina bil….
-
Vad är bästa tippset om man inte skall gå till de lokala mäklarna?
-
Det är något jag verkligen hatar med västkusten, att man inte kan ta sig till havet för alla privata vägar och tomter. Tycker att det kraftigt inskränker allemansrätten. Kanske beror på att man är uppvuxen i norrland där man är välkommen överallt. Gillar inte camping ägaren vid rågelunds affärs ide, att hyr mark av kommunen för att kunna ta ut parkeringsavgift av surfare. Shysst av de som äger parkeringen vid hamnen vid stenudden inte börjat gnälla om parkeringsavgifter än iallafall. Undrar om det är möjligt för privat personer att utdela parkerings böter.
-
hel..te, jag skulle kunna döda för Staffans buss och Glenns utsikt!!!
-
Svar till:
Eller en villa söder om Gbg och relativt nära till vågorna
//Glenn – som är lite avundsjuk på Staffans fina bil….
[/ QUOTE ]
Och jag är JÄKLIGT AVUNDSJUK på din utsikt!!!!!
När blir det grillkväll????
/Staffan
-
När som helst förfasen, vore grymt kul att skaka ihop lite goa surfers, grilla & knäcka några öl
(öhh med rätt för att ångra mig, vill ju inte ha ett fylle slag hemma…..till )Det råkar även vara den tilltänkta platsen för Göteborgs nya väderstation men realtidsvisning, graf osv., om jag bara får tid över nån gång….
//Glenn
-
Det gick inte att sätta upp webcam på NDC på Särö, vår nätverkskoppling skall gå via USA så brandväggen kommer sitta där… :-/
Logga in för att svara.