Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hydrofoil surfing?

• challq

Medlem
    30 september, 2007 vid 20:03
    carlsson.ola;419018 wrote:
    håller faktiskt på med det som projektarbete, frågan jag ställer mig är om fenboxen verkligen klarar de sjuka belastningarna som blir, både lyftmomentet och vridmomentet

Hur långt har du kommit och har du några bilder att visa? :santa:
    Blir spännande att se hur det går.
    😀

• svenne

Medlem
    30 september, 2007 vid 20:23
    Chuckey;419085 wrote:
    Jasså de visste ja inte. men man lär sig nåt nytt varje dag 😉 . Kommer dom upp i högre fart med en hydrofoil då eller?

Ja, eftersom den våta ytan är största energiförlusten på en trimaran.

• rasmus_w

Medlem
    30 september, 2007 vid 20:28

@Tim.Eriksson 418962 wrote:

Krävs ju energi att lyfta allt.. Rätt logiskt att det inte går lika fort som vi som håller oss på ytan och inte över.

Inte så logiskt. Energin som krävs för att lyfta seglare och bräda är försumbar jämfört med energin som går åt för att övervinna friktionen mot vattenytan. Här kommer bärplanet in, för den våta ytan är i många fall oerhört liten.

Jag skulle vilja säga att orsaken till att det inte går så fort är att det ser ut att vara väldigt svårt att skota in seglet fullt på bärplansbrädan, jämför skotningen mellan den och vindsurfaren i bakgrunden.

• challq

Medlem
    30 september, 2007 vid 20:37
    Rasmus_W;419095 wrote:
    Inte så logiskt. Energin som krävs för att lyfta seglare och bräda är försumbar jämfört med energin som går åt för att övervinna friktionen mot vattenytan. Här kommer bärplanet in, för den våta ytan är i många fall oerhört liten.

Jag skulle vilja säga att orsaken till att det inte går så fort är att det ser ut att vara väldigt svårt att skota in seglet fullt på bärplansbrädan, jämför skotningen mellan den och vindsurfaren i bakgrunden.

Kan ju vara så att han inte ville visa vad den verkligen gick för, för att då börjar alla surfa Hydrofoil och han blir inte speciell längre.
    Eller kanske han bara var ute på en liten crousin’ runda och tog det lite lugnt. 😉
    Eller så är det som du säger, att det är svårare att skota in riktigt. :smirk:

• rasmus_w

Medlem
    30 september, 2007 vid 20:43

Jag har framförallt svårt att se hur man skulle kunna hindra brädan från att lägga sig på sidan av sidkrafterna om man skotade in fullt, “fenan” har ju lite mer hävstångseffekt än en vanlig fena.

• tim-eriksson

Medlem
    30 september, 2007 vid 21:50

jag vill se han göra en gjipp…

• carlsson-ola

Medlem
    2 oktober, 2007 vid 15:54

Än så länge har jag inte ens fått min “huvudfråga” formulerad. Tanken är att slipa till lite olika stora bärplan från plywood och sedan mästa lyftkraft och motstånd. Och av resultatet räkna ut hur stort det optimala bärplanet för windsurfing måste vara.
    Dock vet jag inte om man kommer våga prova, synd att förstöra fenboxen på en fin bräda, och nån sommarstugebräda har jag tyvärr inte liggandes.
    Har dock en gammal kneeboard, den tål ju att moddas.

• simpa

Medlem
    3 oktober, 2007 vid 07:54

@Tim.Eriksson 419123 wrote:

jag vill se han göra en gjipp…

Jag vill se han hoppa o rida vågor…

• svenne

Medlem
    3 oktober, 2007 vid 12:09
    simpa;419584 wrote:
    Jag vill se han hoppa o rida vågor…

Jodå, skaffa filmen Step into liquid.

• ola_p

Medlem
    3 oktober, 2007 vid 17:18

Rush sätter väl bakåtar på plattvatten med foilbrädorna…

• challq

Medlem
    4 oktober, 2007 vid 01:07

Jag har kommit på en ny affärsidé.
    Foilbrädorna värkar rätt passé, så varför är det ingen som tillverkar brädor och riggar som går under vattnet istället för över?
    Typ subboards.
    Jag har kommit på en smart lösning där man kan använda masten till både mast, och snorkel.
    Vad tror ni om detta?

• simpa

Medlem
    4 oktober, 2007 vid 10:16

Det var inte särskilt nytt det här med hydrofoil kan jag ju säga.
    Varför köpa dyra hydrofoil brädor när det finns denna fräcka sak:
    http://youtube.com/watch?v=TwgCUeMY17c

• challq

Medlem
    5 oktober, 2007 vid 13:20
    simpa;419872 wrote:
    Det var inte särskilt nytt det här med hydrofoil kan jag ju säga.
    Varför köpa dyra hydrofoil brädor när det finns denna fräcka sak:
    http://youtube.com/watch?v=TwgCUeMY17c

Det där såg riktigt, riktigt coolt ut.
    Nej, värkar som om hydrofoil grejer har funnits ett tag ja.
    Varför har inte jag fått reda på det förräns nu? :confused2:
    Men hydrofoil skidor kanske kan vara nått att satsa på som affärsidé istället.

• rasmus_w

Medlem
    5 oktober, 2007 vid 14:04

Vill du träna upp explosiviteten i överkroppen (bra när man ska pumpa igång brädan) så kan du skaffa en Flyak. http://www.foilkayak.com Snabb som fan, men du måste visst vara en rätt grym paddlare för att få igång den.

• sourra

Medlem
    5 oktober, 2007 vid 18:17

Det har gått hydrofoilbåtar mellan de grekiska öarna i sen början på åttiotalet så helt nytt är det inte. Men ack så fräckt.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hydrofoil surfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.