Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hydrofoil Windsurfing
-
Hydrofoil Windsurfing
Publicerad av 40knots på 1 maj, 2008 vid 21:01Detta är bland det coolaste jag sett på länge:
http://www.youtube.com/watch?v=1oyWMusaDTI&feature=relatedGår det fort? Finns det hydrofoil att köpa eller skall man göra en själv? Är det svårt? Skall jag glömma det hela?
rasmus_w svarade 16 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Min gissning är att det är lite för ostabilt för att ha rejäl fartpotential. Notera vindsurfaren i bakgrunden, som kommer ikapp…
-
Vem bryr sig om det går fort, det är häftigt 😉
Jag ställde frågan förut men fick tillsvar att en vanlig fenbox förmodligen inte skulle hålla…
-
Kjello
Gäst2 maj, 2008 vid 04:35Det ser väl alla, att det måste bli värsta påfrestningen på fenboxen,
men för den som bestämmer sej för att prova, så gör det kanppast något ifall den brakar,
sen är det ju bara att bygga om vraket så det håller.Vet inte, det kanske är en typ av fenbärplan man måste bygga själv,
i så fall kan man bygga den med en större stödplatta som ligger an mot brädbotten,
för att avlasta fenboxens påfrestningar en del, och en platta på översidan så skruvskallarna inte rycks igenom.för något som logiskt sett aldrig blir lika optimal som en liten smal bräda, som också skär mjukt genom vattnet.
-
Jag har ju en massa gamla SL brädor bla en ca 80ltr som jag skulle kunna pröva med. Den är byggd i epoxy och är en divinycell sandwich bräda i kolfiber och super styv och hållbar. Skulle vara lätt att lamiera fast förstärkningar både på bottnet och på däcket. Tex såga med sticksåg bort den gamla fenboxen och göra en ny som går igenom hela brädan. Skulle vara nyttigt att höra hur snubben i filmen gjort och byggt för då skulle man säkert spara flera år av trial and error och förstöra många fina surfdagar med frustration. Kanske borde brädan vara större, ca 140ltr? Hur lång skall vertikalfenan vara? Hur skall vingarna se ut?
Jag är av samma åsikt som spray, who cares! Det är ju så supercoolt. Här i Finland har det dykt upp en hydrofoil segelbtå klass som flyger över vågorna. Formula är snabbare men efter att man sett Leiard Hammilton på Maui undrar man om det finns någon återväno….
http://www.youtube.com/watch?v=j_WKgcOiq2M&feature=relatedKanot:
http://www.youtube.com/watch?v=uO54ZvDwt18&feature=relatedVattenloppa (en snubbe i vår segelförening hade en sådan här redan på 80 talet):
http://www.youtube.com/watch?v=In8f0C_B9HA&NR=1 -
-
40knots;462373 wrote:Jag är av samma åsikt som spray, who cares! Det är ju så supercoolt. Här i Finland har det dykt upp en hydrofoil segelbtå klass som flyger över vågorna.
Hmmm… Det är väl gamla hederliga Moth-klassen som har gjort revival i Finland, eller hur? Som sagt, jävligt balla men svårseglade.
http://www.youtube.com/watch?v=6_Y-PTepR6s
Under rejs är det ganska vanligt med krockar, att de välter och ibland blir överkörda. -
Kjello
Gäst2 maj, 2008 vid 08:58Ser lite sjukt ut, men säkert en mjuk skön åkning, bara lite ologiskt.
När man med vindens kraft har sidokrafter, inte som en bärplans-motorbåt bara framåtkrafter.Det funkar inte att stänga till, vindkraften blåser ut under, ny segeldesign kanske.
på en speedbräda kan man dessutom minska våta ytan/friktionen med farten, det går inte här.Dom behöver nog tänka ett tag till, varför ha den klunsiga brädan bromsande i lufen.
Dom borde tänka om på ett helt nytt sätt, nu ser det mest ut som en knasig kompromiss. -
@40knots 462321 wrote:
Detta är bland det coolaste jag sett på länge:
http://www.youtube.com/watch?v=1oyWMusaDTI&feature=relatedGår det fort? Finns det hydrofoil att köpa eller skall man göra en själv? Är det svårt? Skall jag glömma det hela?
Kolla på: http://neilprydemaui.com/ , där finns en del info, bla ett foil-forum
-
Kjello
Gäst2 maj, 2008 vid 09:42Ja där är det inget segel inblandat.
Lite kul, översatt till vindsurf kan jag tänka mej flera mindre bärplan staplade på höjden,
så motståndet minskar/höjden ökar, ju snabbare det går.Men jag som gillar radikala ideer är helt ointresserad, bara fått i mej lite mer wisky nu.
Får sluta lägga mej i saker som jag egentligen inte bryr mej om.
-
Kjello;462391 wrote:Ja där är det inget segel inblandat.
Lite kul, översatt till vindsurf kan jag tänka mej flera mindre bärplan staplade på höjden,
så motståndet minskar/höjden ökar, ju snabbare det går.Men jag som gillar radikala ideer är helt ointresserad, bara fått i mej lite mer wisky nu.
Får sluta lägga mej i saker som jag egentligen inte bryr mej om.
Vad menar du? Är det här inte ganska radikala ideer? Föreslår att du berättar din åsikt åt Leiard face to face ;).
Anyway, i artikeln som linkades av björnen framgår det att det är bla Manu Bertin som ligger bakom projektet. Han var en bra speed surfare från frankrike som gjorde bla flera rekord på tandem tillsammans med Sergie Grissman. Det betyder att det finns speed know how i development teamet.
Det är alltså speciellt för lätt vind som hydrofoilen är designad. Jag är med Kjello, verkar ologiskt när vinden hela tiden förorsakar stora sidokrafter. Ju högre up brädan kommer desto mindre finns det fena att stöda sig på då man tar höjd. Det i och för sig är ju inte ologiskt eftersom man kommer högre upp ju fortare man seglar och det är ju på slör det. Ifall man skall ta höjd minskar farten och man sjunker ner. När jag ser på videon verkar det som om snubben inte är fastspänd i trapetsen utan hela tiden får balancera. Jag tror det är ganska svårt och deffinitivt helt annat än att vindsurfa med en vanlig bräda. Det ser man också då man gemför med brädan som kommer i bakgrunden. Den ser betydligt mer statisk ut och går fortare men det är ju så att man kan aldrig dra slutsatser på det viset. Den enda gången man kan vara säker på egen speed är när man åker så fort som det är möjligt och man blir omseglad. Då vet man att man är långsammare :).
-
Kjello
Gäst2 maj, 2008 vid 21:13Jag menar den här radikala ide’n, kan inte bli något jag vill pröva, coolare med närkontakt till elementen.
vill inte ha laterala kraften så långt ner under fötterna, av samma anledning som jag inte gillar fenplaning (för djupa fenor),
fötterna skadas allvarligt, vid för hård belastning åt det uppenbara hållet i fotstropparna.En ortoped fotspecialist uttalade sej om faran med fotstroppar, alla småbenen som kan slitas isär på översidan av foten.
Hans varning, stoppa aldrig in hela foten i stroppen, han sa, ställ helst in stropparna så bara tårna går in.
Så att foten lossnar lätt innan/och vid belastning åt det hållet.jag är inte neggo emot att andra prövar den, onekligen kul att se, men jag vill inte vara med.
-
Kjello, det är sant det där med fotstroppar men på nya brädor sitter de bakre fotstropparna så långt ut på kanten att om man har en fot som min, 46/12, så blir det bara så att foten går hela vägen in och kommer inte ut utan lirkande. Att bara tårna går in var ju direktiven på 80 talet men för speed bir det nog lite ostadigt i min smak och som sagt – stora fötter!
Fenplaning? För stor fena resulterar i fenplaning och det är ju någonting man får dras med om man inte byter till mindre. Bra fena för kryss är ju rena rama döden för slör. Varför har ingen hittat på en under surf justerbar fena?
-
Finns en kille i Lidköping som konstruerade en fena som var ljusterbar, PA om nån kommer ihåg honom. Det var en riktigt snygg konstruktion som han sökte patent för, vet inte om han fick det nån gång.
Det trista vara bara att ingen brädtillverkare nappade på idén. Den stack 60 eller 65 när den var som djupast och blev 50 eller 55 när man släppte upp den för slör eller halvvind..Är inte helt säker på längderna men har för mig att de var omkring de måtten.
Han konstruerade den ”fenboxen” när Formula var nytt. Han hade olika CNC-frästa fensvärd som han kunde byta mellan beroende på vind. -
Kjello
Gäst3 maj, 2008 vid 10:37Jag fuskar också med att stoppa in fötterna helt i stropparna ibland, medveten ”tänkande” på risken, då kryper jag ur lite med hjälp av tårna och sneddar foten lite, vill aldrig fastna. rädd när jag har skor, fastnar för lätt i stroppen.
Jag har så ”brett” som möjligt i stroppen, så jag kan sätta foten lite på snedden för att inte pressas in helt.
Mina stroppar ska egentligen sitta med 2 skruvar på varge sida, dom 2 mot foten har jag tagit bort, så dom sitter bara med 1 skruv på var sida på tåsidan, känns lite skönare, och lättare att komma ur stroppen då. fötter storlek 43Ja plötslig fenplaning blir det ibland, och då känns det farligt, har hänt att det gjort riktigt ont,
trist att slöra in i Bredsundsviken bara för att byta fena, när det blåser hårdare än väntat på Singöfjärden, speciellt eftersom jag kryssat och kämpat för att komma ut dit. -
@40knots 462556 wrote:
Kjello, det är sant det där med fotstroppar men på nya brädor sitter de bakre fotstropparna så långt ut på kanten att om man har en fot som min, 46/12, så blir det bara så att foten går hela vägen in och kommer inte ut utan lirkande. Att bara tårna går in var ju direktiven på 80 talet men för speed bir det nog lite ostadigt i min smak och som sagt – stora fötter!
Min erfarenhet är att det oftast är bättre att sitta fast än att inte göra det. Om stroppen sitter över själva foten så fördelas kraften över en större yta och det blir enklare att kontrollera brädan= mindre risk för vurpor.
Ajälv brukar jag använda draget i seglet för att pressa in fötterna lite hårdare i stropparna än jag skulle kunna göra genom att bara stoppa in dem. På så vis sitter fötterna som berget.
Att komma ur stropparna tycker jag mest är ett problem när jag seglar med skor. Seglar man barfota kommer jag alltid ur stropparna när jag behöver.
Logga in för att svara.