Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hypersonic eller Superplaner?

  • Hypersonic eller Superplaner?

    Publicerad av anonym-anvandare på 3 juli, 2004 vid 09:49

    Hej!

    Nu när det är juli och vindarna brukar lägga sig lite så sitter jag och funderar på om man skulle köpa en större rigg för att få lite fler dagar på vattnet.
    Har en 8.1 Supersonic just nu som största segel men det krävs ändå stadiga 6 m/s, helst runt 8 m/s för att det ska bli kul. Har en Fanatic Bee 144 som jag använder till det seglet.

    Läste nyligen en artikel i Boards (eller Windsurf) om Superplaners som dom kallde dom, stora freeride-brädor som tar uppåt 9.5-10 kvm.
    Ligger ju på 150-160 liter i volym. Dessa brädor har ju funnits ett par år nu men i år är dom tydligen bättre än nå’nsin, planar lika tidigt eller tidigare än förut men samtidigt så ska dom inte kännas stora och klumpiga utan dom ska kännas mer som en 120-130 liters bräda på vattnet.
    Detta låter ju bra då jag hade tänkt skaffa mig ett 9.5-segel också för att kunna plana tidigt. Se’n kör man 9.5 och 8.1 på den brädan, efter det blir det hopp ner till min 103 liters JP Freestyle och 6.2.

    De brädor som stod ut lite i testet var framför allt Fanatic Sting Ray 160 och JP X-Cite Ride 150.

    Frågan är då, hur ställer sig dessa brädor mot en Hypersonic? Den tar ju också dessa segelstorlekar har jag förstått men den kanske är som bäst med 6.0-7.5?

    Nå’n som har erfarenheter på detta? Vad är roligast? Vad är snabbast? Med vilken får man mest tid på vattnet?
    Klarar Hypersonic chop och starkare vindar bättre och de andra mer är bara tidig planing?

    Verkar finnas många Hypersonic frälsta här på Konfen i alla fall.

    Irie Man

    anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juli, 2004 vid 12:51

    Hyper Sonic klarar chop kanonbra tack vare de djupa konkaverna och är nog betydligt snabbare än brädorna du nämner. Funkar fint att köra Hyper med 5.4 i lite Mellbystrandvågor även om man förstås hellre kör med en mindre bräda. Hypern (105) planar kanontidigt, mycket tidigare än min förra “storbräda” en Powerglide på 140 l. Alternativbrädorna du nämner är nog ändå skapligt mycket tidigare upp i planing än Hypern. Extrem lättvind, köp en stor Stingray eller varför in nn Starboard Carve, 145 eller 160. Vill du ha en härlig snabb allroundbräda som planar tidigt, tar massa höjd, och ligger som ett strykjärn på vattnet, då köper du en Hyper. Jag köpte nyligen Hyper och har lärt mig älska den. Största fördelen, som jag ser det, är att det känns som om du seglar smågejer fast du kör 8.5.

    Kristian

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2004 vid 12:35

    Ok, låter bra, passar perfekt med min 8.1:a alltså, men är t ex 9.5 lite att ta i för en Hypersonic, säg en 111 liters?

    Irie Man

  • fjant

    Medlem
    5 juli, 2004 vid 19:47

    Jag kör 9,5 och 7,5 på min HS 105a. Största problemet är att dra rigg när det inte finns vind nog för att vattenstarta. Jag väger ca. 87 pannor och tillsammans med 9,5 riggen så sjunker man ner till knäna vid riggdragning. Med 7,5 riggen är det inga problem, då finns det ju dessutom mer vind att stötta emot.

    Den planar upp tidigt, men kräver ganska mycket mer av seglaren. På en större bräda är det bara att stå och vänta på en vindby, eller pumpa som en tok.
    På HS’en krävs lite mer känsla för att få över den i planing i marginella förhållanden. Men när du lärt dig tekniken så röker du nog brädorna du nämnde i 9 fall av 10.

    Jag tror att en HS är bra om du har en del vindsurf erfarenheter och söker en utmaning. De andra brädorna du nämner är betydligt mer lättseglade.
    HSen kräver all din uppmärksamhet, och som belöning blir du snabbast i viken! wink.gif

    /Fjant

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juli, 2004 vid 23:33

    Ok, kanon, det var lite så’nt där jag ville veta.
    Står lite i valet och kvalet vad jag i så fall skulle köpa för nå’t, skulle vilja ha en riktigt snabb bräda som passar just ett 9.5 och ett 7.5 t ex. Antingen kan man ju köpa en stor freeride som Fanatic Stingray, en HS eller en slalom som typ Fanatic Falcon 110 eller 120. Dom verkar också väldigt intressanta. Nå’n som har nå’n input om Falcon-brädorna?

    Antar att man måste uppdatera sig på segelfronten också med lite mer racebetonade grejjer.

    Irie Man

  • fjant

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 18:50

    Jag skulle gissa att Falcon slalom brädorna är lite mer lättseglade i lätta vindar, men lite mer svårkontrollerde när det brallar i, jämfört med Hypern. Denna slutsats drar jag efter att ha läst ett test i en surfblaska där bla. Falcon 110an och HS 111an testas.

    Ska du bara köra lättvind tror jag att Falconen kan ha ett visst försprång, men jag tror att HS har ett övertag när det brallar i, tex. med 7,5.
    Vill du ha en bräda som täcker upp ett STORT vindregister ska du defenetivt kolla på en HS. Kom bara ihåg att de är lite mer svårseglade än traditionella brädor…

    Angående segel så bör du se till att minimera riggvikten om du ändå köper nytt (extra viktigt om du suktar efter en slalom med låg volym, ex. HS och Falcon). Lätt mast med massa kol är en mycket god investering. Ett bra segel kan kännas riktigt trist om du kör med fel/tung mast.

    /Fjant

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 22:36

    Kanon, tack för input!

    Skulle vilja ha en bräda att köra riktigt snabbt med samt att den ska vara bra som cruiser, d v s bra på slör, kryss och halvvind. Låter ju som att en HS skulle vara bra på det.

    Angående segel, om vi tar Neil Pryde som exempel, är det värt extra pengarna att satsa på ett RS-segel jämfört med t ex en V8 som vanlig amatör? Gör man en HS rättvisa med ett freerace/freeridesegel?

    Irie Man

  • Knatte

    Gäst
    7 juli, 2004 vid 06:44

    Tror att V8 är ett perfekt segel till en HS. Visst är du jätteduktig, så är du säkert lite snabbare på ett RS-segel. Men jag tror att du blir mer en nöjd på ett V8.
    Har själv haft V8 segel förr och varit kanonnöjd med dessa grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 07:33

    Tack för svar!

    Det låter ju bra det, en V8 är ju bra mkt billigare.

    Men hur är det med stansen på en HS? Den ser ganska upprätt ut jämfört med en mer konventionell bräda.

    Irie Man

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 10:24

    Jag har precis beställt ett Gaastra GTX 7.0 (Freerace med 2 cambrar) av Keppler. Tror det bli kanon till min HS. Enligt vissa tester verkade GTX:et snabbare än V8:at men inte riktigt lika allround. mycket billigare dock. 311 euro för att fint -03-segel känns ok.

  • fjant

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 13:59

    Jag tror att V8 blir bra till en HS. Visst, RS är kanske något snabbare, men man ska rysligt duktig innan man märker nån skillnad skulle jag gissa. Satsa stålarna du sparar på en feting-mast i stället!
    Jag tror dessutom att du planar tidigare med ett V8 än ett RS i samma storlek. V8an är ju lite mer freeride betonat, RS är byggt för att köras överriggat på kryss och slör.

    Själv kör jag ocambrat, men det är ju en smaksak. Jag gillar inte att vara tok-riggad, byter hällre ner en storlek.

    /Fjant

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 augusti, 2004 vid 12:08

    Skule bara meddela att det blev en Fanatic Falcon 110 till slut och se’n ett begagnat RS Racing 9.8 med en 100 procent kolmast till (X9), funkar klockrent!
    Riktigt rolig bräda och grymt snabb! Den är i stort sett lika lätt att få runt i gippen som min JP Freestyle 103 också, vilket är lite förvånande eftersom den är så bred (72 cm).

    Fick bland mina roligaste surf för nå’ra veckor se’n på Gotland när det blåste kuling och jag tänkte ta mitt 5.4, drog dock sönder masten i riggningen så jag var tvungen att ta min 8.1:a istället, vilket var mitt minsta segel då som jag hade mast till. Trodde inte det skulle funka, men brädan klarade av att vara superöverriggad och det gick hur fort som helst! Riktigt jäkla kul va’ det!
    Klarade choppet riktigt bra också, visst studsade det lite men det gick att kontrollera helt ok.

    Irie Man

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hypersonic eller Superplaner?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.