-
Hypersonic eller Superplaner?
Hej!
Nu när det är juli och vindarna brukar lägga sig lite så sitter jag och funderar på om man skulle köpa en större rigg för att få lite fler dagar på vattnet.
Har en 8.1 Supersonic just nu som största segel men det krävs ändå stadiga 6 m/s, helst runt 8 m/s för att det ska bli kul. Har en Fanatic Bee 144 som jag använder till det seglet.Läste nyligen en artikel i Boards (eller Windsurf) om Superplaners som dom kallde dom, stora freeride-brädor som tar uppåt 9.5-10 kvm.
Ligger ju på 150-160 liter i volym. Dessa brädor har ju funnits ett par år nu men i år är dom tydligen bättre än nå’nsin, planar lika tidigt eller tidigare än förut men samtidigt så ska dom inte kännas stora och klumpiga utan dom ska kännas mer som en 120-130 liters bräda på vattnet.
Detta låter ju bra då jag hade tänkt skaffa mig ett 9.5-segel också för att kunna plana tidigt. Se’n kör man 9.5 och 8.1 på den brädan, efter det blir det hopp ner till min 103 liters JP Freestyle och 6.2.De brädor som stod ut lite i testet var framför allt Fanatic Sting Ray 160 och JP X-Cite Ride 150.
Frågan är då, hur ställer sig dessa brädor mot en Hypersonic? Den tar ju också dessa segelstorlekar har jag förstått men den kanske är som bäst med 6.0-7.5?
Nå’n som har erfarenheter på detta? Vad är roligast? Vad är snabbast? Med vilken får man mest tid på vattnet?
Klarar Hypersonic chop och starkare vindar bättre och de andra mer är bara tidig planing?Verkar finnas många Hypersonic frälsta här på Konfen i alla fall.
Irie Man
Logga in för att svara.