Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HYPERSONIC TESTAD

  • HYPERSONIC TESTAD

    Publicerad av anonym-anvandare på 18 oktober, 2002 vid 08:31

    Först repan med HS är tagen!

    Startade i Möttvik(Askimsviken) i byig NO vind ca 6-13m/s vilket suger här i GBG men vad gör man inte för att testa denna sjuka bräda!

    Jag(108kg) körde ett lånat Arrows T-Force1 9.0 och 48cm! fena eftersom orginal fenorna fastnad i Tyskland och Anders(Surfcompaniet, 78kg) körde ett Gaasta GTR 7.5 och 44cm fena.
    Första känslan var att det känns rätt skumt och stå på en bräda som är 227cm lång och ser ut som en gigantisk spade men så fort man började plana så fanns det inget stopp på brädan. Både jag och Anders var ganska överriggade och fenorna var på tok för stora MEN vad brädan går….känns som det inte finns någon gräns på hur snabbt den kan gå!

    Var ganska kort test, ca 30min men nedan lite info:

    Känns som att ca 40cm fena skulle vara lagom till 9.0.

    Brädan svänger SJUKT bra……blev förvånad i varje gipp!

    Jag sjönk som en sten men så fort det var lite vind i seglet så var det inga problem men vad ska man vänta sig….108kg, 9.0 Formula rigg på en 105L bräda Anders däremot hade inga problem…flöt som en kork.

    9.0 var inga som helst problem på brädan, kommer nog bli 9.8, 7.5, 6.0 och 44cm(orginal), 34cm(orginal) och en 30cm alt 28cm för min del till HS.

    Hoppas kunna göra en längre test nästa vecka om det blir lite västliga vindar…….

    /Jonas

    anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • stinger

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 10:18

    Den är alltså så bra som reklamen säger… Kanoninfo hoppas på lite bra vindar så kanske det kommer mer.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 10:39

    Nordostlig vind fungerar utmärkt i GBG om man surfar i Sillvik. Hyper Sonic ser spännande ut.

    /Magnus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 13:49

    Testade min igår, en liten sväng på lunchen.. håller helt med föregående talare. Jag hade höga förväntningar, men dom har faktiskt överträffats. (körde med diablo 7,2 och 34 cm orginalfena)

    ola

  • fjant

    Medlem
    19 oktober, 2002 vid 08:57

    Var det inte prat om att det skulle komma en större modell (eller den kanske redan finns?)
    Den verkar ruggigt cool!

    /Fjant

  • markram

    Medlem
    22 oktober, 2002 vid 13:04

    Tar den bra höjd?
    Enligt reklamen skall den vara en riktigt rackare att höjda med, -stämmer det?
    Undrar hur den käns i gippen också.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 2002 vid 14:36

    Gippar faktiskt RIKTIGT bra.

    Tar bra höjd men inte som en Formula…….jämfört med traditionel slalom så är det ju däremot som dag och natt.

    Ska försöka testa den med mindre segel nu i dagarna…

    /Jonas

  • pajas

    Medlem
    22 oktober, 2002 vid 14:56

    ohhhh vill ha faktorn är väldigt hög nu … när kommer D-ram modellen ?
    hur tror ni brädan funkar med free race segel utan camber ?

  • peter-andersson

    Medlem
    22 oktober, 2002 vid 16:22

    D-ramen fanns i lager på surfcompaniet när jag senast var där för en vecka sen, sen om de finns kvär är en annan femma! wink.gif

  • garage

    Medlem
    23 oktober, 2002 vid 14:33

    Hej!

    Toppenbra inlägg! Jag skulle vilja veta om du har testat den i lite lättare vind med nåt stort segel typ runt 9-10m2, jag lurar på att köpa nåt i formula väg för de sköna sommardagarna när det blåser sjöbris runt 4-6 m/s. Skulle det funka med en Hypersonic istället tror du?

    Mvh Andreas

  • hellaker

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 21:18

    Idag var det dags för min premiärtur, på en DRAM med 7.2 utan cambers. Förhållandena var mycket ojämna, inte byigt men allt mellan 3 och 15 m/s (inkl hagelby).

    Plussidan:
    Accelerationen är grym, liksom förmågan att komma planande igenom ett vindhål. Det känns som om man rullar “frikopplat” i 50-75m om vinden tar slut.
    Det mest uppseendeväckande är nog ändå sättet på vilket den “äter” chop, som att åka på ett strykjärn – mycket användbart i Fiskebäck….
    Toppfarten kan jag inte riktigt bedöma, eftersom jag var mestadels underriggad. Men i motsats till när jag seglade samma rigg på en Flow 266 häromdagen så hade jag idag en känsla av att det nu var seglet (Simmer LE) som var begänsningen. Ändå var fartkänslan mycket hög när det tutade i tidvis. På GPS-en hade jag iofs bara 25knop som max, men det är nästan så att jag tror att den inte funkade riktigt idag. (Slår mig just nu att det faktiskt kan vara min vinterdräkt som är för tjock för att ge bra mottagning.)
    Vid fullt tryck så är höjdtagningen superb, i mindre vind ganska lika som en typisk slalom – men även vid icke planing så kan HSen ta sig upp mot vinden.

    Minus:
    Det tar en halvtimma innan man förstår hur den funkar – den är helt klart mycket annorlunda jämfört med andra brädor.
    Den kändes mycket mindre än sina 105 l – med mina 75kg och en ganska lätt rigg sjönk jag ibland ända till knäna om jag drog rigg. Gäller att balansera noga – och att inte glömma att det inte finns nånting framför masten.
    Jag blev inte riktigt klok på hur man pumpar igång den, men det är säkert bara en träningsfråga.

    Summa: Helt klart en märkligt annorlunda bräda, men efter 2 timmar vågar jag tro att Hypersonic faktiskt inte bara är Hype utan nåt helt nytt.

    Janne

  • oscar

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 22:05

    Går lite rykten om att fenan inte sitter mitt i brädan (på bredden alltså).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 oktober, 2002 vid 04:00

    Starboard’s officiella kommentar:

    “Hi there.

    Yes, one side of the cutaways on the Hypersonic 105 is 3mm wider on one side than on the other side, the fin is still 100% in the center of the board itself.

    We and all others that have tested it have not been able to ever trace any difference in speed handling or any sort of performance related area. All positive reports that have come in all are written by sailors that have had this 3mm
    cutaway difference and as far as we know no one have ever noticed any difference at all.
    The boards we shape and test sometimes do not come out 100% symmetric, this is something you will find with practically all boards. To ensure 100% symmetry requires the use of CAD shaped molds for the boards, something we always prefer not use rather than ensuring our molds are taken directly from the most proven and refined prototypes that we have tested in real life.
    In this case, we have used a slightly asymmetric board that performed better than any board ever.
    It’s a deviation in shape, but one that no one has ever been able to spot, and never will, it’s probably of great interest to
    discuss it, but when you go out sailing , there is not much to talk about anymore.

    The worlds most ever winning Formula board, the Formula 175 which won the 6 first places in the 2000 Worlds was also slightly
    asymmetric and outperformed all other board, just like the Hypersonic 105.

    All the best..

    Svein Rasmussen”

  • teabag

    Medlem
    26 oktober, 2002 vid 19:47

    Jag skulle också vilja tacka för rapporten. Mycket trevligt och givande.Vilja ha faktorn är stor men vad skall en som har större vilja än kapacitet göra ? Inte kan man väl slå med den där brädan va ?
    Om det nu är en stor och ny grej vore det kul att se den testad med de nya Boxer seglen och riktiga korta racefenor.

    Jag ser fram emot nya testrapporter.

  • oscar

    Medlem
    26 oktober, 2002 vid 21:35

    Förstår inte varför du vill se Hypersonic testad med Boxer. Hyper är en slalom bräda designad för speed och boxer seglen är wave/freestyle segel. Låter inte som om detta skulle vara ett intressant test överhuvudtaget, eller har jag missat nåt?

    Angående slag; slag är egentligen väldigt lätta att göra med lite fart och timing. Felet man gör är att man går upp helt i vind och låter brädan stanna. Då är brädan som mest ostabil och man ramlar lätt. Ha istället full speed, gå upp lite i vind och spring runt i farten. När du kommit runt kommer brädan sjunka (om den är liten) men då är det bara att skota in och segla vidare på den nya bogen.
    Bra att träna på land är fotarbete och handarbete. Du ska runt till samma ställe fast på andra sidan.

    Man slår lätt på en liten vågis i 70 l klassen om man bara har tryck i grejerna.

  • hellaker

    Medlem
    26 oktober, 2002 vid 21:50

    Oscar har helt rätt – och får det att låta lätt… Jag behärskar tyvärr inte den typen av slag som han beskriver på en vågis, men även med min begränsade teknik så är det inget problem att slå med HS:en. (Men ta inte rast på “fördäck”, för det finns inget smile.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HYPERSONIC TESTAD

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.