Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hypersonic: va är bruksanvisningen???
-
Bara det blir lite vind så får vi ta en HS trimsession. Hypern är ju lite speciell, och det tar ju lite tid innan man blir “nöjd” så att säga…
Mitt problem har ofta varit att det är svårt att få upp brädan ur vattnet jmf med tex mindre freeride brädor. Jag kör nu med relativt hög bom (för mig i alla fall) och mastfoten långt bak, på slören och för att segla med vågor så funkar det bäst när mastfoten är längst bak tycker jag (hade gärna haft lite längre mastskena, det är det tydligen på 105’an). Fotstropparna påverkar väl lite också, kör med bakstroppen längstbak och framfoten längst fram, det ger lite bättre kontroll i vågor tycker jag. Nu har jag ju 96’an men det skall ju inte vara så stor skillnad förutom tjockleken på brädorna och lite smallare tail.
-
Glömde logga in så klart, fan nu blir det ju ett innlägg för lite på topplistan!
(ööhh, eller not eftersom detta räknas…)
-
Just det ang. kanställningen, vad kör du för fena till 7.8’an?
Kör själv med en 35cm fena till 7.5, och det tycker jag är rätt lagom. Om du kör med större så kan det kanske vara det som gör att brädan går på kanten, lite grann är ju bra men om det blir för mycket så kan man få plötsliga spinnouts….
-
Jag frågade om råd på Starb-board.com och fick lite hjälp där. Jag måste säga att det är den mäst muskelkrävande bräda jag någonsinn har seglat när det går riktigt snabbt.
Det blir också ett problem med den extrema höjdtagningen. Man seglar med max. hastighjet rakt mot vågorna. Det är inget problem med brädans längd och scoop. Problemet mitt är att trycket på bakre fot blir mycket kraftigt samtidigt som att framfoten inte har något tryck alls och det känns som det blir svårt att hålla den i stroppen. här är några råd jag har fått:Hypersonic 133 and frontfootpressure
date 7/5/2004 2:32:58 AM
What shall I do to augment the frontfootpressure? It is very unpleasent to have no pressure in the frontfoot and all the power in the backfoot.
1: Lower the boom?
2. Put the front strap a bit backwards?
3. Move the mastfoot forward?I hope somebody can help me
John J.
from John.J ( )post number 2
date 7/5/2004 3:51:03 AM
message 1) works, but if you go too low, the board will become sticky
2) works, but may make the board more difficult to handle in chop
3) works, but this may make you slowerFins also have an effect on pressure on your feet. What sail & fin combination are you using?
Downhaul, outhaul and harness line placement also play a part in this.
I try to tune my gear so that I have reasonable (not too much) pressure on the back foot and just enough on the front, so that I can keep it in the strap. I have kept the straps in the same places for quite a while now, but the idea of moving the front straps all the way back is becoming interesting. I’m sure it would work in very flat water, but we get quite a bit of chop here normally, so I can’t give up too much control.
Here’s an earlier discussion we had on this topic:
http://www.star-board.com/Forum/starbulletin/read.asp?ID=3220
from Juri Munkki (Starboard Team Finland) (jmunkki@cc.hut.fi )
post number 3
date 7/5/2004 4:03:11 AM
message Thank You Juri.
I agree with You that many adjustsment can lower the speed in flatwater and decrease the control in choppy water. J shall try to find the optimal sailtuning working with the mast and boom tension. My equipment is mostly Tushingham lightning 9,4 and NP Streetracer 8.0, so the sails are ok.
Unfortunately I have to use weedfins.
With regards,
John J.
from John J. ( )John Jahr HaboLjung
-
Det här är det som fungerar bäst för mig. Det är inte snabbaste trimmen, men om jag skall segla några timmer så är detta bäst för att orka med och samtidigt koncentrera mig.
(minimera störning med frontfotryck etc).Problem is lots of folks are used to sailing as if they were on wave gear in Maui surf. Up over the center line in stance with boom low and harness lines forward. Speed is secondary in waves. Wide speed boards or formula demand different tuning. Trim base forward boom high harness lines back. Front foot pulling out will go away and you’ll go even faster. Cheers.
John J. HaboLjung
-
Nu seglar jag ju aldrig med weedfenor och vet inte hur det påverkar?
Men jag har också haft problem med att framfoten åker ur. Förstår inte riktigt varför det skulle hjälpa med att flytta fram mastfoten, jag tycker tvärtemot att det som hjälper för mig är att ha mastfoten längre bak (då behöver man inte lyfta med framfoten längre utan kan istället ha lite tryck där också om övriga trimmet är bra) Framstroppen längre fram tycker jag också funkar bättre i vågor och man kan göra låga hopp utan att det stör nämvärt och risken för spinnout är ju mycket lägre än för andra brädor. Sedan är klart att linorna måste sitta rätt mm för att man skall kunna hänga rätt i riggen.Storleken på fenan kan nog påverka här också och det är ju lite lurigt hur man skall mäta på en weed fena. Vid vilka farter är det som du har problem? När man väl kommer över 20 knop så tycker jag att det går ganska mycket av sig själv och det gäller väl mest att kunna parera vågor och att inte tappa kontrollen…
-
Du ska stå väldigt lågt bak på brädan,luta dej bakåt inåt med gippen hängande i bommen för att få den att svänga på tailen.Du måste alltså få upp brädan så tyngden blir bakåt lite annorlunda på denna bräda.7.0>7.8 32 fena.Bommen myket hög, långa hängtampar masten långt bak.Kanske lite hjälp prova.Hypern är en super grym bräda när man kommer på hur den funkar.
-
1;
Flyttar du fram mastfoten får du mer av seglets medeltryckpunkt framåt och mer kraft som måste motverkas längre framåt, altså: mer tryck med framfoten och jämnare fördelning av kraften.
2; sänker du bommen seglar brädan planare och det krävs mer kraft med frambenet.
Som sagt går det utöver hastigheten, men du känner kontrollen bättre, du blir mer avslappat och seglar bättre.
2; prova med relativt långa linor.
3, Prova med främre stropp ett lite snäpp bakåt, prova vinkla stroppen så den får ett bra grepp om fotenÄr du på helt platt vatten skall du självsagt flytta mastfoten bakåt, höja bommen lite och flytta linorna bakåt på bommen tills du är på gränsen till att förlora jamnvikten med kraften i båda armar.
Gippar; Luta dig innåt men gå inte långt fram på en Hypersonic, du förlorar hastigheten helt.
När du skall upp i planingsläge: fall av, när det blir kraft i seglet stoppa i främre foten och så bakre medan brådan fortfarande slörar, gå så upp i höjd och njut av den stora höjden du får i planingsläget.
JJ. -
Så där ja, nu har det blivit ungefär lika många olika åsikter som inlägg…
Det är säker personligt och olika stilar mm. Men punkt nr 1 förstår jag inte. Mastoften trycker mest nedåt, och för mig gör då en flyttning av mastfoten framåt att nosen hålls nere och då kan man få känslan av att man måste lyfta med framfoten. Framförflyttningen av seglet medelpunkt tycker jag spelar mindre roll, sitter bara linorna på rätt ställe så håller man ju emot riggen med kroppen och det är ju oberoende av mastfotsplaceringen. Nä får det allt blåsa snart så man inte fastnar i teorier…
Det är föresten en riktigt go vurpan i Sam Irelands nya video, en snubbe på formula halkar ur med framfoten i full spätta
-
Knatte
Gäst24 april, 2005 vid 07:51Nu har jag fått många svar, både här och på Starboardforumet
Tyvärr finns det nästan lika många åsikter, som svar.Men om jag har förstått saken rätt:
1.Så skall jag försöka segla brädan platt och inte för mycket på kant/utnyttja fenlyft. Ev. måste jag behöva byta fena för att lyckas med detta.2. Det skall vara rätt bra tryck på bakfoten, men framfoten skall hjälpa till, för att hålla ner den främre delen/mastfoten.
Dvs. det skall inte enbart vara tryck på bakfoten…3. Det behövs mycket nedhal på alla segel som används på en Hypersonic.
4. Mastfoten skall vara placerad, på den bakre halvan av mastfotsskenan
5. Hängseletamparena skall vara ganska långa och bommen skall sitta lite högre än vanligt.
Har jag förstått allting rätt
-
Japp, det låter riktigt, nu är det bara vinden som saknas
-
För bästa möjliga kontroll och press med framfoten:
Böjd knä i bakre benet och närmast rakt främre ben.
JJ -
För att väcka liv i en gammal tråd får jag väl börja med att sålla mig till den lyckliga/mjölksyrade skaran av hypersonic-ägare. Som alla andra säger så tuggar den ju sjukt bra med höjd. När man börjar bli överriggad så blir det otroligt tungt på bakbenet dock. Har svårt att få det helt balanserat där. Med min 7.0:a har det slutat med att jag har mastfoten längst fram, vilket ju är förödande för hastigheten..
-
jag har min mastfot en halv centimeter från “hålet” där man stoppar ner den Det funkar grymt bra för mig… testa snararea att flytta bak den än fram den…
Skall även citera en kul kommentar om en hypersonic jag hörde igår!
“Jävla barkbit med stödjul”
Logga in för att svara.