Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › I behov av expertis
-
I behov av expertis
Publicerad av anonym-anvandare på 11 oktober, 2001 vid 20:37Är intresserad av följande brädor:
ahd maxxride 60/62, ahd power wave 262 94l, rrd twintip m
jag väger ca 80 och är osäker på vilken bräda som är lämpligast mkt med tanke på dess storlek. Jag vill ha en relativt liten våg/freestylebräda men ändå en som jag kan utnyttja hyfsat ofta i svenska vindförhållanden (västkusten).
Kan jag t ex köra en 94-liters bräda i 7-8 m/s.
Om det är någon som har erfarenhet av någon av dessa brädor, berätta gärna vad ni tyckte om den.
tacksam för råd
/freddeoscar svarade 23 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Varför vill du ha någon av just dessa två?
/Mange
-
Jag har en freestyle på 90 l som största bräda. Använder 6.7 som störst på det. Inga problem med planing jämfört med de större plankorna på 110 l. Skillnaden kan vara att du lättare åker igenom vindhål och du har lite mer tryck i grejjorna, men detta skiljer det på kanske i 0.5-1 m/s. Jag tycker fördelarna med en liten freestyle uppväger de som finns för de större brädorna. Såsom svängegenskaper och körglädje på vattnet.
/stefan
PS. väger ca 75 kg -
Jag väger 86 kg och har seglat hela säsongen på en RRD TTwave på 80-85l. Kombinationen av bredd vid mastfoten, rak rocker och tunn fin häck gör att den får ett otroligt vindregister. 6.9 är inga problem som helst, planar tidigt och håller planingen fint i vindhålen men sjunker givetvis då vinden dör helt. Har även kört den på överriggad med 4.2 på Pozo i halvmast. Lite studsig pga av bredden men skön på vågen. Maila gärna om du vill veta mer oscar@brogren.com
MVH
/Oscar -
Glömde säga att så fort man planar så har man så mkt roligare på en liten bräda. Det är inte många gånger jag har önskat mig en större bräda faktiskt, trots att jag seglar insjö.
-
Jag kör min TT med med 6.5 och nedåt som enda bräda. Jag väger dryga 80 kg och det funkar superbra. Ska du bara en bräda är det ett väldigt bra val.
Jag har kört den med enda ned till 3.7 och 4.4, och 4.4 fungerar. Men 3.7 blir för litet…
/Martin
-
Är du samma Oscar som var i WA i vintras???
/Anders
-
Jepp! Är inte hundra på vem du är. Anders är ju vanligt, upplys mig!
-
Vi delade stuga på Lancelin Lodge. Det var mej & mina prylar som du & Fredde skjutsade till fraktterminalen.
Det är ju inte utan att man längtar tillbaks en smula… Kanske lite mer än så tom…
Planerat att åka tillbaks till WA eller?
/AndersG
-
Justus! Hoppas det blir resa snart, men just nu ser det mörkt ut. Universitetet suger musten ur mig.
-
Jag (lätt 90 kg med torrdräkt och sele) kommer igång med min ttwave och 6.9a (North Volcano=grymt bottendrag) i ca 7-8 utan problem. Håller sedan planingen i vindluckor ner till 5.
Logga in för att svara.