Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Snökite › Icekiting skrivs det inte så mycket om
-
Icekiting skrivs det inte så mycket om
Publicerad av freddagadda på 6 januari, 2008 vid 18:35Mitt första inlägg för övrigt. Välkomnar mig själv efter ett halvårs dagligt tittadnde i forumet. 😀
Hur som haver. Kollat mycket på snow- och icekiting på siståne nu när det blivit kallare.
Letar efter en tolva sen ett tag tillbaka att ha till snowboarden.Men de som kör skridskor efter kite, vad använder de för storlek? De flesta använder foil kites, vilket jag förstår varför. Men det är svårt att avgöra vad det är för storlekar.
Jag vill i alla fall inbilla mig att en SLE-kite á tolv kvadrat är för stor för den låga friktion skridskor erbjuder.Så vad har man för storlek?
Sen vill jag gärna att någon sätter in mig i om foils har bättre lyft per kvadrat än SLE-kites.
brutolf svarade 16 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
Generellt sett så har en del foils mer “lyft” för de designats för andra farter. Sen kommer nog någon att påstå att foil har bättre lyft för att dom är foil, men det är jag tveksam till ifall det stämmer.
På is funkar en bra 4,5 foil riktigt bra, med skridskor är allt större lite onödigt. Men det är som med bilar, 100 hästar räcker – men man vill ju gärna ha mer;) Stadiums Everestkiter är 2,5m bara och det räcker vid vindar kring 5 och uppåt, men även tidigare med lite jobb på kiten.
-
Hörde om Stadiums foils så sent som för några timmar sen.
Vad ligger en sån på i pris och vad är det för kite över huvud taget? Fyralinors med bar?
-
Det går inte att rent generellt säga att “foils här bättre drag per kvadratmeter”. Ofta har de det men långt ifrån alla typer och modeller.
Det du kan titta en smula på är den projicerade ytan varje kite har; det ger i alla fall en ledtråd i rätt riktning.
När du kör på is behöver du inte ha en stor kite alls. Däremot är det otroligt skönt med en massiv depower. Var ute igår och körde skridskor i 8-12 m/s med min Flysurfer Pulse2 8 och var toköveriggad, men det var iaf helt klart kontrollerbart. Kan ju påpeka att man håller ner samma kite i 18 m/s på vatten utan större problem (jag väger 75 kg).En Pulse2 6 kvm är nog rätt optimal om man vill åka bekväm och ha tillgång till jättestor depower, dessutom är den klockren året runt som hårdvindskite. Men visst är den betydligt dyrare än en tvålinors Everest-kite… så det hela hänger väl på om du vill ha en trainerkite som du bara kan använda på isen för strax under 2 kkr eller om du vill ha en riktigt kite som du kan använda året runt.
Ska du slå fartrekord på is så är annars en kite med super-högt AR rätt grej, typ Speed2 6 kan man nog rätt enkelt knäcka 100 km/h med. Jag väntar bara på rätt förhållanden för att bevisa det påståendet med råge. 😀
/Kaj(Tech)
-
Du får nog läsa på lite om everestkiten Kaj (i vanlig ordning)
-
Vad Jens försöker säga är att Everestkiten är en brandad Ozone, eller? =)
-
nä, att det inte är en träningskite (för dom trimmas annorlunda) och att det är tre linor (två flyglinor och en säkerhets/”back”-lina). Men det stämmer att dom tillverkat sin kite hos Ozone också 🙂
Och sen kallade han ju en Pulse2 6 för en riktig kite också… haha (sorry, jag kunde helt enkelt inte att hålla mig. Ingen substans i uttalandet – jag har inte ens sett den än)
-
@Milkman 437169 wrote:
nä, att det inte är en träningskite (för dom trimmas annorlunda) och att det är tre linor (två flyglinor och en säkerhets/”back”-lina). Men det stämmer att dom tillverkat sin kite hos Ozone också 🙂
Ibland Jens… så är du bara alltför patetisk. And you know it.
Jag tittade på Everest-kiten hos Stadium Uppsala för ett par veckor sedan, så ditt “läsa på lite (i vanlig ordning)” var ju roande som alltid. Snacka om att kasta glashus när man sitter i sten… eller hur det nu var. :smirk:
(Är det du som skrivit lappen man får med kiten förresten? :tongue: )I min värld är en open-celled foil-kite med två flyglinor (må så vara att den har en extra relaunch/safety-lina som dinglar omkring) på 2.5 kvadrat och som säljs på vanliga Stadium en trainer. Inget fel i det. Klart man kan använda en trainer till olika saker (och de är lätta att trimma om dem själv till att ligga djupare/grundare i fönstret) bl.a till att köra skrillor.
@Milkman 437169 wrote:
Och sen kallade han ju en Pulse2 6 för en riktig kite också… haha (sorry, jag kunde helt enkelt inte att hålla mig. Ingen substans i uttalandet – jag har inte ens sett den än)
Du kommer garanterat att “kunna hålla dig” efter att ha kört den.
Välkommen att testa Pulse2’an uppe i Sälen eller hos mig när du känner för det. Eller så kan du fortsätta att hålla ditt synfält smalt och hemtrevligt… och hiva ur dig fler “roligheter” som den ovan.
Jag kommer garanterat att fortsätta att garva åt dem/dig.BTW Fredda. Kolla lite på Peter Lynn’s kites i de små storlekarna också om du vill ha en liten foil för åretruntbruk, otroligt stabil i byiga vindar och stor depower. De ger dock mindre kraft per kvadrat än bridlade foils och LEI’s… men för skridsko är inte det ett problem. Deras nya Synergy verkar bli rätt fin.
/Kaj(Tech)
-
Rookiefråga…Har bara kört kite på snö och då har jag börjat med att lägga lite snö på kite:en, backat och sträckt linorna och sen lockat upp den genom att dra lite i linorna så att den fylls med luft och sticker upp. Hur gör man på is om man vill starta själv?
-
När du kör på is behöver du inte ha en stor kite alls. Däremot är det otroligt skönt med en massiv depower. Var ute igår och körde skridskor i 8-12 m/s med min Flysurfer Pulse2 8 och var toköveriggad, men det var iaf helt klart kontrollerbart. Kan ju påpeka att man håller ner samma kite i 18 m/s på vatten utan större problem (jag väger 75 kg).
Skulle villa se den kontrollen !!!!!
Mycke snack nu -
Om du vill ha ett gott råd så tro inte på all uppskattade m/s.
Kör med en liten kite inte en 12:a max 6:a i lite vind
Följ med någon som har KOLL och var försiktig -
Peter, vad exakt vil du se kontroll på? På is i 12 m/s i byarna eller på vatten i 18 m/s. Bägge är gjort med gott om vittnen och av flera personer som väger ungefär lika mycket som jag.
På isen i lördags var det inte direkt kul (för mycket tryck och svårt att hålla emot ordentligt med hockeyrör på knagglig is) men nog fanken gick det att köra utan att klota eller tappa kontrollen.
Rekommenderar jag en nybörjare att ge sig ut i de förhållandena? Absolut inte!Och jag är rätt säker på att det var en 6:a jag rekommenderade… :tongue:
/Kaj(Tech)
-
Skulle vilja se både vatten och is, samt göra en egen BEDÖMNING av vindstyrkan.
Du vet den där om storfiskaren med för korta armar……..
Körde själv med en Ozone edge 9a i sommar i vindar runt 15-16 meter och var duktigt överriggad i byarna, men jag väger bara 105 kg.
Har inte provat alla drakar men det kanske är så att Ozone vekligen har mest driv i sina grejor.
Tycker att det är direkt dumt att nämna att man kör med aldelens förstora drakar.
Det är en sak på vatten då du vill ha lyft men jag hoppas att ingen är ute efter att flyga på is !
Så en riktig kite för is är nog en som är så liten och enkel att man inte kör med den annars(tex stadium kiten). -
För att ytterligare späda på diskussionen om m/s och kvadratmeter så.
En 12a tube och 6-7m/s (enligt flygplats 2km bort) på långfärdsskridskor.
Funkade fint, men man bör ha ganska mycket spelrum, ryckiga starter 😛 -
Ett alternativ till Everest-kiten är vår EVO-trainer den är rippad från EVO2n och ger bra drag! Den är på 2.0m och levereras komplett med bom och kitekiller… och priset 995kr!
Perfekt att ha med sig ut på isarna helt enkelt.
-
@LANGENS_KITE 437300 wrote:
Skulle vilja se både vatten och is, samt göra en egen BEDÖMNING av vindstyrkan.
Du vet den där om storfiskaren med för korta armar……..Visst, men i lördags var det bara att kolla på Arlandas vindmätare för att se snittvindstyrkan och byarna (Fysingen ligger typ 2-3 km därifrån)… dessutom gav Windguru en snittvind på ca 9 m/s samt att vi var 5 tämligen rutinerade kitare som bedömde vinden på sjön. När det gäller 18 m/s på vatten så kollades vindstyrkan med ett antal vindmätare av olika personer under sessionen. Vissa hade mätt upp över 20 m/s i byarna… Så det är inga höftningar jag bara drog till med.
Körde själv med en Ozone edge 9a i sommar i vindar runt 15-16 meter och var duktigt överriggad i byarna, men jag väger bara 105 kg.
Har inte provat alla drakar men det kanske är så att Ozone vekligen har mest driv i sina grejor.Det är ju knappast mest driv som blir slutsatsen av det uttalandet… på din beskrivning låter det mer som om den effektiva windrangen inte är så stor.
Kan ju bero mycket på annat också. Luften kan ha haft hög densitet, du haft en stor bräda som varit svår att få grepp med, choppigt vatten, stötig vind etc etc. Så det är ju inte alltid man kan överföra sina egna erfarenheter med en helt annan kite till alla diskussioner.
Den senaste generationen av FS-kites har en väldigt stor användbar windrange. Det är liksom en del av vitsen med att ha bridles och en avancerad mixer.
Tycker att det är direkt dumt att nämna att man kör med aldelens förstora drakar.
Det är en sak på vatten då du vill ha lyft men jag hoppas att ingen är ute efter att flyga på is !
Så en riktig kite för is är nog en som är så liten och enkel att man inte kör med den annars(tex stadium kiten).Varför är det dumt att nämna? Det är som att det skulle vara dumt att nämna att det är enkelt att flyga upp och ner med en Pitts eftersom något pucko kan få för sig att prova detsamma med en Cessna 172’a?
Eller att det är ganska enkelt för en rutinerad bilförare (och kul som fan) att köra med feta fyrhjulsställ men att det får man inte säga för att då kan en övningskörare få för sig att göra samma sak.Givetvis ska man påpeka nogsamt att det inte är läge att testa vissa saker om man inte har full koll på prylarna (vilket jag också gjorde). Men att inte skriva om det alls får nog snarare motsatt effekt.
Och is eller inte; en kite med rejäl depower är trots allt en bra idé så snart man inte kan räkna med väldigt jämna vindar. Det är betydligt bekvämare… och säkrare om det skulle blåsa upp.
Men visst funkar det med en enkel icke-depower kite, om den inte kostar för mycket kan det ju vara kul att ha en. Och för 995 kr är det ju riktigt rimligt.
/Kaj(Tech)
Logga in för att svara.