Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Icke-actionbilder Öregrund lördag 12/12

• Icke-actionbilder Öregrund lördag 12/12

Publicerad av stefanlindmark på 12 december, 2009 vid 23:46

Otippad kanondag på svag prognos. Jag och sailorstiffrigg drog norrut eftersom det skulle vara 3 ggr varmare där. Nu blev det inte direkt varmt, men efter en svag förmiddag drog en front in.

När molnen svepte in Forsmarks kärnkraftverk i grådask tog sig vinden och levererade en riktig höjdardag.

Beslutet att sjösätta norr om piren visade sig ge prov på trixigaste launch jag upplevt hittills. Klättring nedför 3 meter sprängblock med 12.5 kvm segel ovanför sig ned på slemmig klipphäll. Rekommenderar slipen söder om piren istället.

Som inspiration att säsongen inte är över kommer lite miljöbilder. Sorry, ingen action…

1. Kaffe att starta dagen med
    2. Beachfront-parkering
    3. Vy 1
    4. Vy 2
    5. Stefans nya leksak
    6. Perfekt väder för vindsurfing

rasmus_w svarade 14 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • macedu

Medlem
    21 december, 2009 vid 21:25

Alltid kul med lite vardagligt…….. wash me….hehe

/mac

• staffomania

Medlem
    21 december, 2009 vid 22:07

Vilka vindriktningar funkar vid Öregrund och var åker man? Har en polare som har landställe där och skulle vilja pröva på att köra lite vindsurfing. Finns det några ställen som passar bra för nybörjare?

• stefanlindmark

Medlem
    21 december, 2009 vid 23:08
    staffomania;592937 wrote:
    Vilka vindriktningar funkar vid Öregrund och var åker man? Har en polare som har landställe där och skulle vilja pröva på att köra lite vindsurfing. Finns det några ställen som passar bra för nybörjare?

http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=1&Page=2&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=139

Vi gick i vid stenpiren (syns om du växlar till flygfoto på kartan). Lätt ett av de sämsta ställen jag har sjösatt vid. Riggade vid de två grästussarna som syns vid pirens angöring mot land vid parkeringen. Fick knappt plats ett segel på dem. Bar nedför 3 meter klippblock norr om pirens bas på vassa lösa stenar ned på stenhäll med svartslemmig hinna där man går i. Bygger tålamod.

Så här ser det ut från luften med piren:
    10206876.jpg

Skulle jag köra igen på samma ställe skulle jag ta sjösättningsslipen söder om piren istället. Eller varför inte vara praktiskt och prova alternativet nordväst ut som spotguiden tipsar om. Kan inte bli sämre.

Norrut är det öppet ut mot havet, men öarna ligger som en tratt utanför stan, så vid nordlig vind kändes det inte läskigt.
    oregrund.jpg

För nybörjare är det nog det vanliga som gäller med pålandsvind, inte åka ensam, etc. Åker man ut från lila ploppen på spot-guidens karta och västerut ser det dock inte ut som man blåser iväg speciellt långt vid nordliga vindriktningar. Däremot ser ju stranden mindre promenadvänlig ut. Inte direkt den fina shelf-lika midjedjupa sandstrand som Beginner to Winner rekommenderar.

• rasmus_w

Medlem
    22 december, 2009 vid 10:39

Nu kom jag just på en pryl som butikerna kunde sälja till den pryltokige surfaren som har allt: En riggmatta för folk som inte har nåt bättre val än att rigga på asfalt, grov stenläggning etc. Kan eventuellt dubblera som bag eller nåt och ger ett bra skydd för seglet (men är inte hal) fast den knappt tar nån plats alls i hopvikt/hopknycklat tillstånd.

Och ja, gör det själv-alternativ är som vanligt inte speciellt svåra att klura ut. Fast de är ju i allmänhet inte tillverkade av ditt favorit-surfmärke och försett med deras logga. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Icke-actionbilder Öregrund lördag 12/12

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.