-
Idag hände det!!!
I våras satt jag upp två mål, det ena var att ladda en framåt och det andra ladda vulcano. Sommaren gick och jag bara åkte och fegade, var vid vissa surftillfällen rätt j…förbannad på mig själva att jag bara åkte och fegade. Tänkte hela tiden att jag måste få den där perfekta vågen…och när den kom…oj då…nu var jag inte beredd o.s.v. var på väg flera gånger man bangade som vanligt….
Så där har jag åkt runt hela våren och sommaren tills vi kom ner till Danmark. Det skulle blåsa syd med bra tryck men så skulle det avta rätt tidigt så vi var uppe tidigt som bara den och styrde ner mot Krick som är ett ställe vid en stor sjö eller fjord. Dagen innan hade vi seglat i Agger och jag hade knäckte min lilla bom. Så jag frågade snällt om jag kunde få låna Hjortan extra bom och svaret var enkelt. Ja om du laddar en vulcano, och gör det inte det får du stryk. Ja ha tänkte jag…då får jag väl göra det…så jag riggade 5.0an på med Hjortans bom och stack ut, körde några vändor och provade att popphoppa lite utan en våg.
När jag närmade mig land hörde jag någon vråla, MEN LADDA DÅ. Shit tänkte jag…så jag pumpade några gånger på brädan och vred till. Kom väl så där 90 grader och så tog det tvärstopp MEN det kändes ju helt ofarligt. Vattenstartade och skulle segla utåt men var tog vinden vägen. Det bara tvärdog och sen kom den inte tillbaka. Glad som bara den för att jag testat men ändå förbannad på mig själv att jag inte testat det tidigare, kunde bara inte fatta att jag inte testat tidigare. Dagen var slut och vi styrde tillbaka mot Klittmöller.
Två dagar senare var det dags för ett nytt försök i Krick och nu var jag hur laddad som helst. Nu skulle det laddas vulcano. Åkte ut och in och testade, korta repor fram och tillbaka´, några gånger var det närmare än andra men ändå inte nära, gjorde säkert 70-100 försök under dagen och igen satt. MEN jag hade kommit över feg tröskeln. Blev inte några fler tillfällen då det var sista dagen vi seglade och efter att vi kom hem har det inte blivit många tillfällen, tror jag kan räkna till fyra gånger. Seglade på stora värtan i Stockholm vid ett tillfälle, i Rullsand, igår och IDAG. Vi dom tre första tillfällena blev det väl en 5-10 försök mer eller mindre lyckade.
Och så idag, det var bra tryck i 6,2 an och jag och Per var ute och körde och jag laddade några gånger. Plötsligt dök väl den där perfekta vågen upp och jag laddade, kom runt landade baklänges och gled med bra fart. Jag blev så förvånad att jag helt glömde bort att jag skulle försöka få grepp om bommen så jag vurpade så klart. Ja ja in och vände och styrde utåt igen. En ny fin våg dök upp och jag laddade på, kom runt landade med bra fart baklänges och började fippla med seglet och var på väg att få ta i det men vurpade ändå. Ja ja bara att försöka igen, ny vända nu skulle det bara funka, såg en våg och laddade. Kom runt fint och landade med bra fart fick tag på bommen gled ett par meter och började försiktigt skota in samtidigt som jag klev runt med fötterna, sen vara det bara att segla inåt igen. Glädjen var utom sina gränser!!!!!! Körde några vändor till med några mer eller mindre lyckade försök och satt en fin till innan jag gav upp för vinden hade droppat för mycket.
Det var historian om min första volcano!!!!
Måste väl också tacka Hjortan som tvingade mig att testa. Och kanske att jag knäckte bommen dagen innan mitt första försök.
Ja hur gick det då med framåten, kommer nästa år….
/Stefan
Logga in för att svara.