Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Idag seglade vi till Svenska högarna !!
-
Idag seglade vi till Svenska högarna !!
Publicerad av boman på 18 augusti, 2012 vid 20:09Japp efter lite tankeverksamhet så blev det äntligen av, Jag och Stefan Jeleby seglade formula från kapellskär- Svenska högarna tur o retur. totalt ca 50 distans
Stockholms skärgårds sista utkiks punkt underbar segling med en massa intryck och olika segel förhållanden.:))
marcus svarade 12 år, 2 månader sedan 18 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Vad coolt, jäkla långt:). Vad körde ni med för segel? Hur var förhållandena? Vilken väg seglade ni?
/björn
-
Utmanande idé! Kul att den gick att genomföra! Körde Ni på lördagen? Räckte vindarna för planing?
-
snyggt jobbat ,måste varit spännande att passera 1000 grynnor med så djupa fenor.
fint plattvatten på övre bilden -
Mården;695844 wrote:snyggt jobbat ,måste varit spännande att passera 1000 grynnor med så djupa fenor.
fint plattvatten på övre bildenRespect, respect!!!!
Helt grymt måste jag säga, själv hoppas jag komma dit med båt nån gång, nu när gps-systemet gör navigeringen så mycket lättare.
Kommer det någon mer detaljerad beskrivning över hur ni navigerade, strategiska val ni gjorde när ni planerade in rutten osv? Vore intressant att få höra hur ni la upp det hela. T ex hade ni följebåt eftersom en grundkänning med formula troligen gör brädan obrukbar osv -
Hej,
Jag seglade Starboard Formula Wide 167 och Evo 3 12,0. Fredde stod på Starboard 161 och RS6 10,7. Vi seglade planerad rutt via Rödlöga, Ängskär, inre och yttre Fredlarna och ut till Svenska Högarna. Det blåste väst 3-7 m/s vilket betydde slör ut och sträckbog kryss på vägen hem. Det gjorde seglingen behaglig.
Vi hade både GPS samt pappers-sjökort och vanlig handkompass. Allt funkade perfekt och det var en riktigt härlig upplevelse längs vägen oxå!
Ska försöka lägga upp GPS-loggen lite senare…
Mvh
Stefan -
SWE9;695866 wrote:Hej,
Jag seglade Starboard Formula Wide 167 och Evo 3 12,0. Fredde stod på Starboard 161 och RS6 10,7. Vi seglade planerad rutt via Rödlöga, Ängskär, inre och yttre Fredlarna och ut till Svenska Högarna. Det blåste väst 3-7 m/s vilket betydde slör ut och sträckbog kryss på vägen hem. Det gjorde seglingen behaglig.
Vi hade både GPS samt pappers-sjökort och vanlig handkompass. Allt funkade perfekt och det var en riktigt härlig upplevelse längs vägen oxå!
Ska försöka lägga upp GPS-loggen lite senare…
Mvh
StefanGött jobbat gubbar!!!!
-
Här kommer GPS-loggen! Det fick bli en bild exporterad från Garmin Bluechart för jag vet inte hur man exporterar den till Google Maps/Earth…hur som helst; lila färg är den planerade vägen och gult är den väg vi seglade. På några ställen tappade GPS:en kontakten varför det är ett rakt streck som avviker något från verklig väg. Totalt loggad distans blev 45,4 nm.
Det var ju även lite frågor om säkerhet osv; vi hade vidtalat en kompis som är bofast ute i skärgården som hade en större båt stand-by ifall det skulle behövas. Vidare hade vi med oss tamp modell längre för att kunna bogsera den andre vid t ex mastbrott. Kniv, ett par telefoner, rejält med vatten och energi m.m var också bra att ha. Vi använde GPS-kartan för att hålla hygglig koll på grynnor, men på vägen tillbaka lyckades jag i alla fall segla rätt på ett grund utanför Rödlöga. Berodde bara på slarv då vi båda vet att det området är “minerat” med grynnor. Det blev ett kastfall modell light och fenan fick sig en törn så klart, men både den och brädan höll utan problem. Tror det är svårt att segla av fenan helt vid grundstötning eftersom man normalt sett “glider av/halkar över” den sten man kör på. Däremot finns ju alltid risken att man knäcker fenan vid normal segling, dvs att den går av vid basen, därför är det inte fel att ha med sig en extra mindre “nödfena” så att man kan ta segla vidare hjälpligt ifall det skulle hända. Det är ju också en fördel att köra i skärgården då man normalt sett i alla fall har ett skär/kobbe att ta sig till. Det är värre att köra distansseglingar på helt öppna hav, då kan det bli långt att simma…
-
Herr Pelegrin;695843 wrote:Utmanande idé! Kul att den gick att genomföra! Körde Ni på lördagen? Räckte vindarna för planing?
Vinden räckte, vi valde en klen prognos för att inte få allt för jobbigt ute på öppet vatten. det brukar ju vara det dubbla där ute. Dock droppade det lite just ute mot högarna… med kraftigt rullande dyningar tappade jag planing på kryssen tillbaks. det kändes så där… men det kom igång igen och då var det bara att kroka i och åka med.
-
@Mården 695844 wrote:
snyggt jobbat ,måste varit spännande att passera 1000 grynnor med så djupa fenor.
fint plattvatten på övre bilden[/QUOTEDet var så jäkla platt på några ställen 6-7m/s och 20-25 knop en otrolig speed känsla även på en formula. om man bara hade kunnat fångat dom reporna på film…
-
Fräckt gjort!
När man var tonåring körde man ju solo runt hela Karlshamns skärgård, med
eb 5-liters dunk utplacerad på ett skär som mellanstation.
Inte mycket till säkerhetstänk, men det gickk ju bra ändå.
Fast Lastbåtarna blev sura när man korsade deras farled och kom ur planing.. -
Som en liten anekdot kan jag nämna att tidigare i somras ringde jag Tomas Persson (segeldesigner på Simmer och gammal racingseglare) och undrade om vi skulle segla lite ihop vis ett spot där han bor. Men han var lite trött. Han hade nämligen just kommit hem från Danmark. Då snackar vi alltså vindsurfat från Danmark. Han hade kört från Halmstad och rakt över till en kompis han hade på andra sidan. Sedan hem dagen efter. Helt själv. Jag mins inte vart i Danmark han seglade, men från Halmstad blir det ju en bit oavsett.
-
Mer info om TPs Danmarktur här: http://blogg.surfers.se/2012/tomas-vindsurfade-ensam-fran-halmstad-till-rorvig-i-danmark/
Logga in för att svara.