• Publicerad av anonym-anvandare på 15 april, 2003 vid 22:50

Hej ,jag har bara nagra fragor.
    Ar en iko utbildad kille eller tjej nagot att satsa pa i sommar.Sjalv har jag hort lite si sa dar om det hela inom iko.
    Vad kravs for att man ska bli en iko instruktor.
    sjalv hade jag nog tagit en kille med lite har pa nacken i stallet,skulle nog inte ta en tjej som hade precis borjat kita som har iko.

anonym-anvandare svarade 22 år sedan 5 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 april, 2003 vid 01:37

Damn right! Lita inte på tjejer i denna sporten. grin.gif Bättre med män=) Som i alt annat smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    16 april, 2003 vid 08:01

Personligen tycker jag idén med IKO suger. Det ende de vill är att tjäna pengar. Det lyser igenom lite väl tydligt när personer med knapphändiga kitekunskaper lyckas bli certifierade. Kunde blivit bra men tyvärr
    Huber

• kitelife

Medlem
    16 april, 2003 vid 08:30

Män?
    Man börjar undra om det finns några riktiga män på det här forumet eller bara en massa små omogna pojkar med alldeles för många åsikter?

/anonym

• fable

Medlem
    16 april, 2003 vid 09:59

Som snowboard instruktör kan jag medela att tjejer i grunder är mer pedagoiska än oss killar! de har också ett bättre tålamod än oss! så könet spelar fan ingen roll! sedan antar jag att om de klarat IKO ”testet” så borde de kunna kita, så de kommer kunna lära er the basics!!!

så kom igen nu grabbar ingen nerrackning på brudar vi kommer inte kunna leva utan dem!

sedan ett tråkigt konstaterande: kite brudar är de fulaste inom vattenbrädsporterna, det känns jobbigt, fast fan va de slår alla alldagliga flickor på stureplan! Fy fan

FABLE – For A Better Life Experience cool.gif

• mav

Medlem
    16 april, 2003 vid 10:15

Bra sagt Pan,
    Info om vad som krävs för att bli iko inst. finns på http://www.ikorg.com
    Utan iko kan det bli svårt för kurstagare att veta hur duktiga instruktörerna är, vilket kan leda till fler olyckor. i och med att sporten är så farlig är en etablerad org. ett måste. de som tagit kursen av en iko intruktör får dessutom (om jag förstått rätt) ett kort där deras ”kite level” står.

/E.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 april, 2003 vid 12:00

Problemet att IKO certifierar personer som inte ens kan ta höjd och endast har ett fåtal kite timmar bakom sig kvarstår. Vad IKO skriver att de har för krav är en sak och verkligheten en annan.
    Micke

• mav

Medlem
    16 april, 2003 vid 12:13

sant som du säger men då ska man inte förkasta hela iko ideen utan förbättra den…

• anonym-anvandare

Medlem
    16 april, 2003 vid 14:08

Vi har ju då Kicki karlsson som är IKO instruktör, hon kommer jobba nere i Habo i sommar skulle jag tro, boka in en lektion med henne på kickanen@hotmail.com kicki.jpg

/The Camel Toe

• anonym-anvandare

Medlem
    16 april, 2003 vid 14:12

Beror ju på vad du menar att IKO-idén är…
    Om man menar att IKO-idén är att finansiera en certifierings-organisation genom att ta betalt av dem som man certifierar, så är det nog svårt att få det bra. För om man sätter ribban högt, så blir inte instruktörer så sugna på att chansa på att slänga upp 5000.- och hoppas att de klarar kraven. Då tar man ju hellre nåt cert som är lättare att skaffa. Resultatet blir att den organisation som i verkligheten har lättast krav kommer att ha fler godkända instruktörer, och därför mer pengar till reklam. Dessutom kommer alla instruktörer som är certifierade hos dem säga att de är skitbra.
    De instruktärer som blivit godkända på ett ställe och underkända på ett annat kommer ju dessutom knappast säga: Jag var för dålig för SGPO-certifiering, så jag är bara IKO-certifierad.
    Det är ju troligare att de säger: SGPO har ingen koll på nånting, och chefen är en nersupen ryss. IKO däremot. De vet vad de gör.

Om alla världens instruktörer betalade en organisation som certifierade enbart utrustning och tillverkare, och tillverkarna betalade för certifiering av instruktörer, så skulle det kanske, kanske bli lite annorlunda. Fast helst skulle ju pengarna komma från nåt helt annat håll. Badstrandsägarföreningen, sveriges lantbrukarorganisation eller ornitologförening eller så… 😉

/Rasmus

• anonym-anvandare

Medlem
    16 april, 2003 vid 14:37

Fan, sluta tjata. Om man tar en kurs av nagon som ar palitlig och serios och kan kora kite spelar det la ingen roll om det ar ens polare, Hugo eller nan IOK-are?

Tank efter lite…

• mav

Medlem
    16 april, 2003 vid 19:17

Det är klart att iko blir dåligt om dom enbart satstar på vinstintresse och inte på kvalitetintruktörer. Min erfarenhet av iko-certifierade är väldigt positiv, alla kunde minst sagt hålla höjd…
    som du säger skulle en ideelorganisation vara det bästa, men det tror jag inte är möjligt.
    jag har faktiskt lite svårt att se någon som inte kan hålla höjd ta iko cert och klara kraven, är det någon som har erfarenhet av detta?

det är nog lite av det här med ”pålitlig och seriös” som är problemet, för dem som inte har någon kompis som man kan ta kursen med blir det lite av en gissning mellan de som säjler kurser. Om jag var nybörjare och tvungen att välja skulle jag känna mig betydligt säkrare med någon som har iko cert.

Personligen känner jag att man kan lära mina kompisar men kanske inte ta betalt av främlingar för en tjänst som instruktör utan att ha ett cert av något slag, ungefär som dykning och PADI fast inte riktigt lika seriöst.

/E. wink.gif

• pepa

Medlem
    17 april, 2003 vid 18:05

Du har rätt i vissa fall Hubbe, men de flesta av oss svenska IKO-instruktörer har ju ett tag på nacken. Kolla alltid med instrutören i fråga hur länge han/hon kitat om ni är osäkra.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 april, 2003 vid 08:12

Med andra ord är IKO ingen garanti! för kvalitet//Bosse

• anonym-anvandare

Medlem
    18 april, 2003 vid 10:51

Måste säga mkt saklig, objektiv debatt jag tackar er alla tyckare för så många värdefull inlägg! Snacka mindre, kitea mer!

Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    18 april, 2003 vid 22:41

bRA sakt bosse

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.