Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Inbrott i bussen……

• Inbrott i bussen……

Publicerad av jeppepeppe på 26 mars, 2006 vid 16:59

Något trött efter helgen gick jag ner till parkeringen för att titta till bussen, såg helt lugnt ut förutom tanklocket som försvann förrförra helgen. Försöker stoppa in nyckeln i låset, ganska mycket motstånd, tänker att det förmodligen bara har frusit. Efter lite trixande låser jag i alla fall upp bilen och ska försöka starta. Då upptäcker jag att även tändningslåset krånglar och efter lite okulärbesiktning ser jag att någon satans ligist har varit framme med förmodligen en skruvmejsel. Som tur är verkar de inte ha fått igång bilen, men tändningslåset är helt paj… Vad gör man??? Det enda som de har fått med sig från bilen är min lilla Hawaii-docka 🙁 och lite skruv som jag använt till bygget. Ska det vara så svårt att hålla fingrarna från andras grejor!!!

Helt plötsligt blev en bra helg en mindre bra helg och nu kan jag dessutom inte flytta bussen. Det väcker en del frågor:

– Hur ska man göra för att flytta bussen när man inte kan få upp rattlåset? (Helst utan bogserbil för de verkar asmeckigt!)

– Är det svårt/dyrt att byta tändningslås?

Hoppas att ni kan ge mig några bra svar som lättar mitt dystra sinne som blev ännu mer dyster när det började snöa igen…

supasonic svarade 18 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • konstantin

Medlem
    26 mars, 2006 vid 17:39

Tråkigt å höra. men din otur vänder nog snart.:wink:

• jonaish

Medlem
    26 mars, 2006 vid 18:32

hur gammal är bussen, märke ??

man kan ta bort den saken där man trycker in nycklen så man inte behöver använda en nyckel å sen bara kör man in en skruvmejsel å bara drar runt..klart att köra..

så kan man iaf göra på bilar (vad jag har hört) som de skit gamla saabarna typ 99, 900 lr va de nu heter…

såg en film hur man gjorde på http://www.sjukast.com men de går nästan bara på bilar som är i klass med volvo 240 typ kanske lr ännu gamlare :S

Tråkigt att höra oxå ..

• jeppepeppe

Medlem
    26 mars, 2006 vid 19:06

Tror att där är startspärr i nyckeln, så förmodligen är det därför de inte har kunnat köra iväg!

• men

Medlem
    27 mars, 2006 vid 13:56

Finns och köppa hos skroten, kolla bara satt det är till en vw av sama årsmodel ungefär och om du vet årsmodell kan du gå till en återförsäljare och få ett koplingschema.

micke

• jeppepeppe

Medlem
    27 mars, 2006 vid 14:36
    men wrote:
    Finns och köppa hos skroten, kolla bara satt det är till en vw av sama årsmodel ungefär och om du vet årsmodell kan du gå till en återförsäljare och få ett koplingschema.

micke

Tack för tipset! Fick tag på en kille som kunde fixa rattlåset och sätta i beggade grejor från skroten för en hyfsad penning. Skönt när det ordnar sig hyfsat enkelt och när det ”bara” rör sig om pengar. Det hade varit SÅ mycket jobbigare om de hade knyckt bilen och man hade stått där utan den…

• jeppepeppe

Medlem
    31 mars, 2006 vid 14:31

Pratade med verkstan idag och fick ett skönt besked! Som tur är behövs inte tändningslåset bytas! När mekanikern trixade lite med det när han skulle hämta bilen, så visade det sig att det satt en knivbit i det, bort med knivbiten och vips fungerade det! Så, det enda som verkligen behövdes fixas var låset på förardörren!

Vad skönt det är när man får reda på att ingreppet ska kosta ungefär hälften av det man har räknat med :).

• supasonic

Medlem
    5 april, 2006 vid 18:28

Jag har haft problem med inbrottsförsök. Installerade en strömbrytare till bränslepumpen. Skrev en lapp och satte i fönstret att bilen har startspärr. Sedan dess har det varit lugnt. Förresten… jag har deaktiverat centrallåset till tanklocket som de bryter upp och ser alltid till att soppan är mer eller mindre slut, mindre besvärligt än man tror.

.s

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Inbrott i bussen……

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.