Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Incheckning med golfväska problem?
-
Incheckning med golfväska problem?
Publicerad av surfmc på 2 maj, 2006 vid 21:19Tänkte höra om det är någon som stött på problem med fritidsresor när man reser med kitegrejer i golfväska, det kostar 600:- att checka in en sådan och 1100:- att checka in surfgrejer på den destinationen jag kollade. Finns det någon risk att man får betala extra om de upptäcker att man har annat i sin väska? Eftersom det är en charter så träffar man ju kanske folk från fritidsresor under vistelsen också. Sen borde de ju skita i vad som ligger i väskan, eller?
gh0st svarade 18 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
surfmc wrote:Tänkte höra om det är någon som stött på problem med fritidsresor när man reser med kitegrejer i golfväska, det kostar 600:- att checka in en sådan och 1100:- att checka in surfgrejer på den destinationen jag kollade. Finns det någon risk att man får betala extra om de upptäcker att man har annat i sin väska? Eftersom det är en charter så träffar man ju kanske folk från fritidsresor under vistelsen också. Sen borde de ju skita i vad som ligger i väskan, eller?
Du kan nog vara lugn…kan nog garantera att de som jobbar som guider åt fritidsresor skiter i hur mkt bagage du har med dig.
-
Kolla vad de säger att det kostar “att ta med en vattenskida” och några “drakar” 😉
Jag har sluppit betala extra över huvudtaget, så länge bagaget ej väger mer än 20KG. (SAS och Span Air)
-
Släng med en golfklubba i bagaget. Då är du ju safe om de kollar. 🙂
Det finns så vitt jag vet ingen regel som kräver att man ska ha ett komplett golfset i sin golfbag. 😉Nä men seriöst, jag har aldrig råkat ut för att de kollat min “golfbag”.
/Kaj(Tech)
-
ok, men 600 är väl inte så farligt annars, fast jag måste låna eller köpa en golfväska också…………kanske någon som vill låna ut en !
-
Dom kollade min Golfväska i Athen… 🙂
“Open your bag”…
“That is not Golf”…– “Ehh… Noo… Golf, no this is snowboard and speedsuit..”
“Aaah, snowboard… You have to pay 10Eur extra”…
Sedan så löste det sig..
25Kg har jag hört är den kritiska gränsen på många flygbolag. Jag brukar packa handbagage 15kg och sedan hamnar man alltid kring 25kg i golfbaggen hur man en gör..
Trevlig resa!
/Don C
-
I fly alot abroad with my downhill bike, most often when you book a flight, you are given a “sports alowance”, basically its around 20kilos as mentioned before, I usually fly to Canada, France and the UK, I take 3 bags, small rucksack for hand, a rucksack with my make-up and then my bike in a big ass case.. at worst I have to carry my bike down to the wierd luggage gate, thats about it.
Check that you have a sports allowance and dont be fooled by a chick thats freaked out by your large “package” lol
happy travelling.
Tony -
Helt seriöst
Borde man inte koncentrera sig på den totala kollivikten?
Dvs person+bagage…Känns fett med fel att jag skall behöva pynta extra per kilo när jag med en packning på 25 väger kanske totalt 85-90 kg och det står ett fetto brevid utan packing på 150 pannor som slipper betala extra för att hans bagage väger under 20… 🙁
-
hi there, I fly heaps to France Canada and the UK with my downhill bike, and have never paid extra for it, normally airline carriers have a “sporting allowance” of about 20kilos.. I take a small rucksack for my hand, a large rucksack for my make-up and a big ass hard bag for my bike.. Never had any problems.
I have also packed clothes in my bikebag, and there were no roblems there, so in theory you should be able to pack the clubs into your clothes bag.
Check out your terms and conditions and see what you can get from them, dont let a chick thats intimidated by your large “package” heh heh.
Tony
-
surfmc wrote:Tänkte höra om det är någon som stött på problem med fritidsresor när man reser med kitegrejer i golfväska, det kostar 600:- att checka in en sådan och 1100:- att checka in surfgrejer på den destinationen jag kollade. Finns det någon risk att man får betala extra om de upptäcker att man har annat i sin väska? Eftersom det är en charter så träffar man ju kanske folk från fritidsresor under vistelsen också. Sen borde de ju skita i vad som ligger i väskan, eller?
Jag har de 3 senaste gångerna flygit både med charter och reguljärt med min Maui Magic 150cm bag och hållt mig under 20 kg och det är aldrig några problem, man får checka in på specialbagage men med tanke på att det ser ut som en hockeytrunk så ska dom ju strunta i att man har med sig ganska mycket underkläder..
(till teneriffa tror jag tom att jag sa att det var hockeymålvaktsutrustning i bagen :)) -
hi there, I fly heaps to France Canada and the UK with my downhill bike, and have never paid extra for it, normally airline carriers have a “sporting allowance” of about 20kilos.. I take a small rucksack for my hand, a large rucksack for my make-up and a big ass hard bag for my bike.. Never had any problems.
I have also packed clothes in my bikebag, and there were no roblems there, so in theory you should be able to pack the clubs into your clothes bag.
Check out your terms and conditions and see what you can get from them, dont let a chick thats intimidated by your large “package” heh heh.
Tony
-
Har jobbat som reseledare och kan garantera att just guiderna skiter fullständigt i vad du har med dig. Det är helt andra personer som checkar in ditt bagage. På det charterbolaget jag jobbade på (Apollo) så tog de i stort sett aldrig betalt för övervikt av den enkla anledningen att det var så få resenärer som hade det. Men egentligen gällde 20kg precis som på reguljärflyg.
Sist vi flög reguljärt med kitegrejer (Sterling) så sa vi att det var snowboards eftersom det var de sportprylar som hade den lägsta taxan på det bolaget. Snowboard, Lanzarote… ehhh… ingen brydde sig.
Ett annat tillfälle på LuftHansa fick jag betala per kilo och det blev desto dyrare. De hade inte någon prislista för sportprylar utan allt kostade per kilo.Om du åker charter=troligtvis inga problem. Om du åker reguljärt = kolla upp reglerna för sportprylar på det bolaget. (Vissa har maxlängd oxå, inte bara maxvikt men det är sällan man överskrider med kitebräda.)
-
Charter till Hurghada förra året, 300:- för golfbag, Fritidsresor.
-
Se till att komma sent så hinner dom inte hålla på att tjata. Jag har alldrig fåt betala en spänn inte en sist när jag å polaren hadde över 80kg tillsammans.
-
Logga in för att svara.