Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Incidentrapportering

• Incidentrapportering

Publicerad av chohoo på 31 oktober, 2008 vid 14:24

Då har det nästan gått en vecka sedan en kite flög upp på ledningarna och stoppade järnvägstrafiken under en timma, en incident som orsakat ganska mycket medial uppmärksamhet. Allt verkar gått bra tack och lov. Men ett problem kvarstår – vi har fortfarande inte fått reda på vad som hänt.

I stort sett alla sammanhang när det skett en olycka, blir det en utredning för att titta på vad som hände, för att kunna svara på nyfikna frågor och framförallt: hur ska vi undvika att det händer igen. Denna utredning ligger till grund när ansvariga eller talespersoner uttalar sig om vad som hänt och vad man bör göra. Inom vår sport har vi inga uttalade ansvariga eller talespersoner – vi är däremot alla sportens ambassadörer. Även om jag inte hänger så mycket i Varberg, får jag svara för kiterelaterade händelser där, bara för att jag också är kitesurfare.

Jag tycker det är viktigt att kunna svara på denna typ av frågor när de kommer. Genom att visa att vi vet vad vi sysslar med, skapar det trovärdighet för sporten. Det behövs när det talas om kiteförbud på vissa stränder. Men för att svara på frågorna behövs information. Än så länge är det enda gemensamma forum vi har för att berätta sådana här saker för varandra, Steffo och Kitenation. Jag skulle önska att vi hade som rutin att här redogöra för händelserna kring denna typ av incidenter (åtminstone de stora som garanterat kommer att diskuteras). Är jag ensam om att önska detta?

patrikol svarade 16 år sedan 17 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • larssa

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 14:26

Håller med dig

• brushanen

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 15:02

Det låter vettigt.

• yann

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 15:04

Aloha Johan!

Vi kan väl försöka inte nämna något märke i den här tråden så kanske vi kan hålla oss till väsentligheterna. Vad var det som gick fel och hur hade man kunnat göra annorlunda?

Det finns ju folk i styrelsen som vet exakt vad som hänt och jag tycker att det vore på sin plats att de berättar. Det är ju av såna här anledningar som jag är med i föreningen.

• haze

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 15:12

Låter som en jättebra idé Johan. Framför allt så kanske alla lär sig nåt av detta och det är ju det jag är ute efter som jag redan skrev i förra tråden.

Yann: Håller med dig oxå om att detta är en av anledningarna man är med i föreningen.

• sourra

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 15:14

Mmm, men vi bör helt klart ha ett sätt att hantera det på så att illvilliga krafter inte ska kunna saxa väl valda delar, ta informationen ur sitt sammanhang och sedan använda det för att svartmåla vår sport.

• hengo

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 15:18

ut ur garderoben nu!

• jenselias

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 15:19

Som en följd av just den här händelsen var det en tråd här där en del som visste vem det var inte ville röja identiteten på personen i fråga. Och det var en mängd personer som gissade etc. Och det var en massa spekulationer om händelseförloppet. Vad jag sett (som inte följt hela diskussionen ingående) så har personen i fråga inte vågat träda fram, vilket jag delvis förstår efter “häxjakten / hetsjakten”.

Ska det funka att samla informationen för att utreda, klargöra och komma fram till vad som ska krävas av oss framåt för att minska risken så behövs något i likhet med hur det funkar för stridspiloter. De har en grundläggande regel att de aldrig bestraffas för incidenter, just för att man inte ska hamna i situationer där någon undanhåller information för sin egen skull.

Shit happens. Ibland beror det på slarv eller trötthet, ibland på bristande kunskap och ibland på att utrustningen inte funkar. Vi kan alla lära mer både i fråga om att någon viss produkt håller måttet (typ leashkrokar som sprängs) eller att prioritera vissa moment vid launch och landning. Men ska det funka alls måste alla på forumet agera med en inställning som gör att den “vållande” inbjuds att informera utan risk för bashning.

Ett annat alternativ är att vi har några typ uttalade utredare som tar kontakt med inblandade vid sidan om forumet för att få all info som behövs och sedan kommer med en objektiv presentation och då möjligen med bibehållen anonymitet för inblandade. Kanske läge med förbund och grejer.

• hengo

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 15:24

ja jjaa, alltså det här är ju en grej som verkligen skulle kunna hända vem som… Har ni aldrig tappat er kite?!! Verkligen inget att skämmas för. Som du sa så kan det bero på många olika saker. Mest troligt är väl att leashen gått sönder på något sätt. Jäkla osis att ledningarna råkade stå ivägen nu bara.

• haze

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 15:33

Låter vettigt jenselias. Men som sagt det kan alltid hända vem som helst..

Och hetsjakt? Nja tror inte…

• jenselias

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 15:49

@hengo 513213 wrote:

ja jjaa, alltså det här är ju en grej som verkligen skulle kunna hända vem som… Har ni aldrig tappat er kite?!! Verkligen inget att skämmas för. Som du sa så kan det bero på många olika saker. Mest troligt är väl att leashen gått sönder på något sätt. Jäkla osis att ledningarna råkade stå ivägen nu bara.

Precis.

Ja det hade ju vart mycket bättre om den träffat någon pensionär ute på stavpromenad som trasslat in sig i linorna så kiten kunde stanna innan spåren, eller hur?

Jag håller med om att det inte är något man ska skämmas över det var just det som var min poäng med förra inlägget, men däremot att man ska lära av händelsen så att det inte “kan” hända igen. OCH ge möjlighet för alla andra att ta samma lärdom.

För egen del har jag aldrig tappat min kite och inte heller sett det som ett OK alternativ. Med inställningen att det är OK att tappa kiten så bör man nog hålla sig till spots som inte har bebyggelse eller tredje man på “mils” avstånd. Eller kanske fundera över bridge istället. (Däremot har jag jagat andras både på land och i vattnet några gånger.)

“Jäkla osis” må vara en anledning, men banne mig inte en orsak som gör det OK för att göra om samma misstag igen och igen. Om det finns något att åtgärda vill säga, vilket ju inte går att avgöra eftersom ingen riktigt verkar veta (vilket oxå var min tidigare poäng).

Haze: instämmer med att “hetsjakt” må vara en överdrift, men jakt med risk för diverse tråkningar i vilket fall. Och det lär ju räcka.

Jo faan jag har visst tappat kiten en gång! Till följd av att ett antal anslutningspunkter i bridlen gick av samtidigt. Vi snackar foil då och följden blev att kiten flög iväg helt utan linor hängande efter. Den landade i ett träd och det var som tur var aldrig någon fara för 3:e man, fastighet eller annat.

I vilket fall hade jag en hel del diskussion med importör och tillverkare efteråt, vilket resulterade i att man dimensionerade om linorna så att det här inte skulle kunna hända igen.

• eliasp

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 16:15

“Som avslutning kan jag lägga till att kiten som hamnade i tåglinorna i Appelviken idag hamnade där eftersom en lina hade lagt sig oturligt runt bommen för ägaren så att den blev okontrollerbar. Vi ska vara glada att ingen skadades!” – hildingdudes blogg 081025

• yann

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 16:27

Ja det där har vi ju läst men tycker inte det räcker riktigt. Var det vid launch eller har mn trickat och fått slack i linorna vid landningen?

• chohoo

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 16:37

@EliasP 513221 wrote:

“Som avslutning kan jag lägga till att kiten som hamnade i tåglinorna i Appelviken idag hamnade där eftersom en lina hade lagt sig oturligt runt bommen för ägaren så att den blev okontrollerbar. Vi ska vara glada att ingen skadades!” – hildingdudes blogg 081025

Vad bra. Som jag läser detta betyder det att lärdomen är att alltid kolla en extra gång innan man ger “tummen upp”.

För framtida incidenter funkar ju denna princip rätt bra – låt någon annan berätta vad som hände och dra slutsatser av detta. Det handlar ju inte om att hänga ut någon utan om att lära av det som hänt. Jag ställer gärna upp på att publicera anonyma incidentrapporter.

• gurra_g

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 16:52

Vet ju fortfarande inte vad som hände exakt… Nä mer info om vad som hände mer exakt vill i alla fall jag ha i en Incidentrapportering.

• gonzo

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 16:55

jag vet inte vad som hänt men troligen va det vid start. så länge han inte fått en mittlina runt bomen så borde ids systemet funka om jag tänker rätt.

Yann jag vet inte om någon i styrelsen vet vem det är.
    magnus såg han men viste inte vem det va.
    det enda jag har e namn och ålder, för expressen trode det va jag. men han ska väl inte skämmas for att träda fram han kan ju inte hjälpa det som hänt det kan ju som sagt hända alla.
    han kanske e en som inte har fastnat framför steffo.

jag släpte min kite en gång i a-bay efter att en lina gott så den bara lopa och drog mig in mot stranden löste först ut chickenloopen men det hjälpte inte helt så jag va tvungen att dra leashen med men som tur va så landa den bakom en dyna vid majas.
    men som sagt jag vet inte vad som hänt men e det någon som frågar er och ni vill låta trovärdiga så är det ju bara att säga det anton skrev i sin blogg.

men det hade ju varit kul att höra exakt vad som hänt

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Incidentrapportering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.