Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport info om haga

• info om haga

Publicerad av anonym-anvandare på 27 februari, 2003 vid 19:06

Nej, jag tänker inte fråga om hur det är med vind å sjögräs under den och den tiden.

Jag planerar ett par resor till haga i vår och har lite mer praktiska funderingar.

Hur är det med camping möjligheterna? Har planer på att tälta.

Dusch Wc?

Avstånd till närmaste affär?

När öppnar surfcentret?

Tacksam för svar!

styret svarade 21 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • dannew

Medlem
    28 februari, 2003 vid 07:56

Finns nog svar på mycket av det du undrar på www.

http://www.hagaparkcamping.se/
    http://www.owc.nu/webcam/index.asp

• styret

Medlem
    2 mars, 2003 vid 19:55

det mesta får du nog reda på under länkarna men jag tänkte berätta om typ inte bara campingen och sånt, för oss osm föredrar att leva billigt.

Om du som sagt plaenrar att viltcampa så brukar folk sova bara nått stenkast eller två norr om surfet men där är man tvungen att stiga upp i ottan och ta sitt pick och pack och så att säja “fara åt hellvete”. Det kommer massa fågelskådare och sånt dit då och dom gillar, vad jag ahr förstått, inte att folk sover där hela tiden, det är ett sånt stort fågeltillhåll med torn och sånt.
    campingen hittar du ju på länken.

när campingen är öppen finns det duch och wc en bit söder om surfparkeringen som är öppen (vad jag vet) typ jämt. (jag har iallafall vart där under dygnets mest mörka timmar, fast det var under högsässong med) dagtid är dom öppna iallafall.

Det finns en affär på campingområdet men det är också med priser för glada semesterfirande tyskar i stora bussar med aprabol och sånt. Det finns ett par affärer i färjestaden, som du kör igenom när du kommer över bron, bland annat rimi om man ska leva billigt.
    det är typ 8km från haga om jag inte har fel.
    lika långt söderut finns det två matvarubutiker i mörbylånga.

båda ställena har pizzerior och så med. i färjestaden finns det ett stort köpcentrum också.

surfcentret är jag osäker på. så där kan jag itne hjälpa dej. men jag kan tänka mej att dom har ungefär samma öppettider som campingen eller dom brukar väl ha öppet helger ett tag innan men dagligen öppet ungefär som campingen.

hoppas det hjälper något och att jag itne ljuger alltför mycket för dej. smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    3 mars, 2003 vid 16:56

hur är det igentligen med haga?
    e de vågor å sånt som i varberg
    eller e de choppit men vindsäkert??

……………………….

RING SÅ SEGLAR VI…

• styret

Medlem
    4 mars, 2003 vid 10:26

Just haga är bara chop/plattvatten som gäller.

Men det finns ju vågställen både på norra och södra öland om man skulle vara i krokarna och bli sugen. Vilket man väll allt som oftast blir. smile.gif

Har inget att jämföra med personligen men jag tycker att det känns ganska vindsäkert.
    det säjs ju att det ska vara det iallafall.

• lars_k

Medlem
    4 mars, 2003 vid 17:24

Blåser det lika bra i Grönhögen (eller annat vågställe vid S-vind..) när det blåser i Haga?

• getwet

Medlem
    4 mars, 2003 vid 17:34

Nix, inte sjöbrisen. Lågtrycksvindar däremot kan enligt locals bli lite mer vid Grönhögen men det varierar.

• lars_k

Medlem
    4 mars, 2003 vid 18:20

Det var ju synd. Inget ställe i närheten av Haga där det bygger lite vågor då (1-1.5m att hoppa på)? Eller är det sånt som localsen håller för sej själva…
    Vad ligger brisen på ungefär i m/s i april-maj?

• getwet

Medlem
    4 mars, 2003 vid 20:51

Nu finns det visserligen dom som har betydligt bättre/mer kunskap om sjöbrisen vid Haga än mig, men lite kan jag efter alla år där.
    Brisen är bäst just på Haga, bara några km söder eller norrut är det oftast betydligt sämre. Om det piper på ordentligt går det en del vågor en bit ut, inget märkvärdigt men dom går att lätta på i allafall. Knappast 1.5m men ute vid öarna kan det ibland bygga på, tyvärr ingen publik där förutom skarvarna wink.gif
    Brisen kan variera mycket beroende på värme och lufttryck, men med sydlig grundvind och instabilitet i luftlagren är det inte alls ovanligt med 8-14ms, ibland ännu mer om förhållandena är riktigt bra och det är en riktigt bra grundvind. Vad man dock kan säga är att om man befinner sig där under våren en vecka och väderutsikterna ser goda ut och ändå inte fått något på vattnet, ja då är det nog unikt!

Många ggr har jag sett på Haga brisen komma smygande utifrån sundet, ett mörkt band på vattnet närmar sig och plötsligt blåser det på ordentligt, trots kav lugnt en minut innan…….aldrig sett det så konkret och så ofta någon annanstans.

• styret

Medlem
    4 mars, 2003 vid 21:01

Jag vet inte hur pass vanligt det är, men eftersom det är sandbotten så flyttar sej baknarna lite hela tiden så grunden ligger på olika ställen, så i sommras låg det ett lite schystare grund som gav uppåt en meters vågor rakt ut från klubbhuset.
    men tror inte det är nått man ska planera in för att få segla vågor… wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport info om haga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.