Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Info on Malmö please

• Info on Malmö please

Publicerad av anonym-anvandare på 25 januari, 2005 vid 00:28

Hi all,

My girlfriend and I are planning to move to Malmö in 6 months and are trying to find a place to live. We’d be looking for an apartment and wonder where would be good to look keeping in mind that we would love to live in an area that is easily accessabel to windsurfing spots. Are there areas that are on the ’right side of time’. Or does it blow so seldom that this shouldn’t be a deciding factor in where we live, or is it all relatively close to surf spots? I consider driving for up to 20mins is close.

Secondly, regarding gear to bring. I basically have gear for winds 14-30kts (7-15m/s), will this be fine or would I be better served with light wind gear? I am 65kg and am on a 78L Naish Quest (wave) with sails 4.7-5.7.

Any help much appreciated,

Petter (I understand swedish but it takes ages for me to write)

anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • sinclair

Medlem
    25 januari, 2005 vid 08:56

Hej Petter,

Eftersom du förstår Svenska så blir det här på svenska, är det något som du inte förstår så är det bara att maila mig.
    Om du skall bo i Malmö centralt så har du nära till flera bra surfspots, du kan vara ute på vattnet på 1 timme.
    Dels har du Näset(Höllviken, Kämpinge, Ljunghusen, Skanör och Falsterbo).
    Klagshamn som är lite av ett freestyle mecka, där har du en briseffekt om vår och om somaren. Lomma och Haboljung som ligger norr om Malmös som också är ett bra ställen att köra freestyle på.
    När förhållandena är rätt och det kommer blåsa ordentligt så är det några av oss som tar sig upp till ängeholm, båstad eller halmstad på västra sidan. Där kan det bli riktigt bra med vågor i rätt vindriktningar.
    På östkusten har du även några riktigt bra wavespots.
    Själv så burkar jag köra på Näset(ca 2,5 mil sydväst om malmö) så mkt som möjligt då jag bor här. Men tar mig gärna till andra spots när jag vet att det kommer blåsa ordentligt.
    Så du måste ha tillgång till bil om du skall få surfa mycket.
    Angående din utrustning så låter det som en helt ok sådan, men om du vill surfa så mycket som möjligt så kanske du skall komplettera upp med en freestylebräda om du gillar sådan segling.

Hör gärna av dig om det är något mer du undrar över,

http://www.surfersworkshop.se/index.php?page=spots

• anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2005 vid 10:10

Excellent stuff Sinclair,

Seems like I’ve got all the required info; time to break out the map and see where it all lies. Even though I have wave gear I’m not much of a wave sailor, having mostly sailed on the bay in Melbourne in Oz. I’m used to big chop and swells, not exactly flat water but not surf either. Seems like Malmø/Skåne has a lot to offer at any rate.

Big thanks for the info.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2005 vid 11:20

Antar att det är tjejen som lockat dig från Oz till Sverige.
    För inte lär det vara vädret och surfet smile.gif

Men det finns ett par bra ställen när det väl blåser på
    Welcome

• sinclair

Medlem
    25 januari, 2005 vid 13:40

Send me an email when you are settled in Malmö and feel it´s time to go out and windsurf.

inqbatour@hotmail.com

• anonym-anvandare

Medlem
    28 januari, 2005 vid 08:21

Svar till:

Antar att det är tjejen som lockat dig från Oz till Sverige.

[/ QUOTE ]

Gee, how did you know? blush.gif In some twisted way, even though we’re enjoying summer with our (almost) predictable sea breezes, I’m kinda looking forward to the move. Previously, I’ve lived in Stockholm for a number of years but the Windsurfing there sucked big time. Hopefully the south will serve up some clearer winds.

I’ll drop you guys a line when we’re ripe for a sail.

Cheers.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 januari, 2005 vid 09:00

ja vem faan åker till sverige om man inte är född här?
    svenska flickor måste vara mesta svenska exportvaran näst efter abba, absolut vodka och ericsson telefoner.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 januari, 2005 vid 18:47

Hi there! I was recently in Melbourne and hoped to sail there, but unfortunately it didnt happen. Problems to get gear and when I solved that, the wind didn’t show up, so i gave up and moved on!But south sweden is really nice when the spring comes, you dont have the same big seasonchange in Oz, so it will be an experinece for you!
    Tomas

• anonym-anvandare

Medlem
    29 januari, 2005 vid 07:41

Japp sveriges stoersta exportvara aer tjejer. Men foer oss svenska killar finns det ett land med 180 miljoner maenniskor varav maengder aer sjuukt snygga tjejjer som slaar ut allt jag kan taenka mig. Naemligen brazilien. Kom precis hem ifraan en sambafest. ett grymta band med 2 sambatejjer som aer det sjukaste jag sett i hela mitt liv. Sinclair. Teasers i kapstaden aer tyvaerr totalbradat. Dessa tjejjerna skakade sina perfekta rumpor paa ett saett som sjaelvaste snoop doggy dogg skulle droemma om att faa se. Jag tror att jag stannar.

Consedering surf and living in malmoe I think living in the center of the city is not far from the best position in the whole of sweden. As long as you`ve got a good storagespace ideally private parking hous you`ve only got 20 mintest to any wind direction. Within an hours distance you`ve got spots as good as many of the aussie breakes. I`ve spent 2 seasons i WA and excluding gnaraloo,margeret and esperence many of the swedish spots have proven to be just as good.
    give us a message as soon as you arrive and we`ll make sure you dont miss the right spot at the right time.

/bjorn

• anonym-anvandare

Medlem
    29 januari, 2005 vid 07:43

ops no cookies in brazil

/bjorn

• mickez

Medlem
    29 januari, 2005 vid 16:06

Låter nice Björn!!!

Vart bor du och vad gör du (mer än hookar upp med nice girls och surfar laugh.gif)

• sinclair

Medlem
    29 januari, 2005 vid 21:18

Jag snackade med polarna i sthlm som varit i Brasilien, det var sjukt nöjda. Det känns som jag åker dit i stället för SA.

Kul att ni har det bra Bona, jag kan nämna att här hemma suger det rätt fett. Inte lika kyligt som när ni åkte, men det är inte varmt och tjejerna är väldigt påklädda!

• anonym-anvandare

Medlem
    30 januari, 2005 vid 06:23

Ha ha sinclair!!!!!
    Du saknas haer nere. Vet att du skulle aelska det. Just nu saa aer jag roed som en kraefta. Tror jag kommer doe av solfrossa. Helt sjukt saa braend man kan bli utav ligga fastklistrad paa stranden med en massa utsikt. Det haer med rumpor har tagit en ny dimension foer mig vet inte om jag naagonsin kommer vara mig sjalv igen.
    Var paa sambakvaell ikvaell igen det stoersta sambabandet i karnevalstaaget. Saa nu har jag ganska bra koll. Koeper en vaagis i morgon som sagt.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2005 vid 11:26

Svar till:

Within an hours distance you`ve got spots as good as many of the aussie breakes.
    /bjorn

[/ QUOTE ]
    Funnily enough I haven’t seen much wave action here, so, I’d call myself a ’flat’ water sailor. I’m only 20mins from the bay here which gets crap wind generated wash/breaks when it’s over 10m/s. I could drive 1.5 hr down to Point Danger at Torquay (south coast on Great Ocean Road, close to Bells Beach), where on our escapades of attemping surf action I snapped a fin on a reef and my brother snapped a mast. Basically, if it’s blowing we’re so hyper to get out we just make the 20 min dash to the nearest ’beach’.

Gees, WA twice, you’ve been around. Last year I went to Lancelin for a week to learn some wave sailing and managed to sprain (stuka) my wrist before I made it out to the reef break; ended up practising a bit of kiting as I didn’t need to use my hand as much, but it wasn’t the same.

Damn, that would be funny, going to Sweden and finally getting some serious wave time… go figure smirk.gif

Cheers, Petter.

• sinclair

Medlem
    31 januari, 2005 vid 13:44

Låter som att ni har det kanon Bona!

Ni är saknade hemma, jag har lite grejer på G. Men ni behöver inte skynda hem för min skull.
    J. Torle och jag tänkte ta en sittning i veckan och planera lite inför jul och nyårs resa 2005. Det kanske blir fortalez med avslutning på Karnivalen?

• anonym-anvandare

Medlem
    7 februari, 2005 vid 06:22

Det laaterr ju nice.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Info on Malmö please

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.