Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Inför höstsurfandet; förkylningar o dyl.
-
Inför höstsurfandet; förkylningar o dyl.
Posted by anonym-anvandare on 6 september, 2000 at 15:32Har ni några bra tips för att undgå förkylningar, bihåle- samt öronprolem (vatten i hela systemet) som följd av denna härliga sport.
Windsurfing lever ju upp som mest nu och några månader framöver i ständigt sjunkande temperatur.anonym-anvandare replied 24 years, 3 months ago 3 Members · 17 Replies -
17 Replies
-
1) Ordentligt med sömn.
2) Undvik stress, man blir tex torr i mun och saliven kan inte fimpa div. fulingar då.
3) Undvik dagisar, skolor och allt vad där tillhör. Speciellt efter denna regniga sommar har just detta prio 1.
4) Stretcha ordentligt flera gången både före och efter surfingen, nacke/axlar armar. Varför talar jag inte om det här ska jag få Nobelpris på i meducin.
5) Drick mycket vatten lika mycket som på sommaren.
6) Se till att få ordentligt med dagsljus varje dag, typ lunchpromenad .
7) Köp hem Nyodex från apoteket. En gång den verkligt stora sensationen på en tandläkarmässa. Den dödar allt i mun, receptfri. Kanon men följ bruxen. Kan förkorta förkylningar påtagligt om man kan trixet.
8) Undvik körtelfeber, tala med skolkuratorn hur man får sånt. Varför inte be henne visa när du ändå är där. Du surfar inte på verkligt lång tid tex 1/2 år om du får det. Hon/Han är inte värd det. Hur många hon/han finns det (typ 6miljarder)? – hur många perfekta surfdagar finns det per år? Enkelt val, eller hur? Mao skit i och limma surfa istället.
9) Var positiv och glad det triggar immunförsvaret åt rätt håll. Funkar kanon.
10) Om du är småsnorig hjälp inte kompisen att flytta och dyl.
11) Vissa människor är extremt slarviga att sprida förkylningar. Dom skiter i om dom är förkylda och går tex hem till andra. Om du drabbas av en sån skicka en faktura för hela din sjukdomstid (950:-/tim exkl moms) lägg på 100% för sveda och värk. Fungerar perfekt. Andras snoriga ungar, enkelt skicka fakturan till föräldrarna. Det är lika uppskattat varje gång.
12) Skicka efter kult-boken 114 tips med Klorin
OBS
Seglar du med en infektion i kroppen är du en ren idiot.
Hjärtmuskelinflammation är inte typ kul.Lycka till
Syster Diesel. -
Har haft både öroninflammation och bihåleinflammation (nu).
Har varit konstant sjuk i en månad, men hur farligt är det att segla egentligen. Var ute en runda igår (det är svårt att låta bli).Sen är det ju wave Classic med, ska man pillra i sig lite pencilin eller?
/Palle
May the wind be with you -
En surfer jag känner berättade att han efter varje session kunde hälla ur ca 1dl vatten hur bihålorna. Hur lyckas man med det? Stå på huvudet eller!!?
Skit (dvs vatten, salt, sand) i bihålorna kan lätt leda till infektioner…
-
Det som gäller vid idrott och infektioner är följande:
Med feber i kroppen ingen idrott alls.
Feberfri men hängig idrott på submaximal nivå.
Frisk – inga restriktioner (självfallet).
I praktiken är det inte farligt att vara ute och surfa när febern gett med sig, det som är farligt är att ta ut sig maximalt (exempelvis orienterarna som dog i skogarna för ett antal år sedan). Dock bör man inte segla så man är totalt slut utan lägg av när du fortfarande känner att du har krafter kvar. Däremot är det ju inte så otroligt skönt att vara ute i +12 grader i luft och vatten när man känner sig hängig, betydligt skönare med ett varmt bad och därefter en god middag med god dryck (= Bullens pilsnerkorv och öl alt oxfile och rödvin, välj det som passar bäst).
/seasurf -
Den som windsurfar med en infektion i kroppen är en ren idiot.
De e ju så himla roligt och man vill ju gärna ta en sista vända och så blev det mer vind okey en till då plus blåsigt och blött.
Mao man blir grymt trött fast man inte känner det pga adrenlin-sprutet.
Ring tex hjärtkliniken på ett större sjukhus, (nemas problemas du eller dina föräldrar pröjsar ju skatt.) Säg så här: Hej jag heter X och har varit grymt förkyld i x månader. Nu tänkte jag delta i Wave Classic i windsurfing det är väl OK eller hur?
Håll telefon ungefär 1/2 meter från örat och ring för guds skull från en teleautomat på stan.
Även “15 åringar” stryker med om dom slarvar med sånt här och belastar sig grymtÄven om du inte stryker med så kan du bli riktigt sjuk länge (år) och det finns fall med windsurfare som surfat med lätt lungis vintermånaderna som blivit grymt sänkta för resten av livet och “eländet” kan slå till på ett sätt som man inte tror är sant. Oreparabelt.
Har du en djupförkylning ta hand om dig själv. Lägg dig tidigare än vanligt prio 1, ät ordentligt osv men framförallt ta kontakt med en läkare så dom får kolla upp dig.
Försök hålla igång mycket lätt men pressa dig inte fysiskt det enda som händer då är att förkylningen går djupare.
Det är klart tufft att stå på stranden när man själv vill men en av de skickligare surfarna i medelhavet år 75 bast (1200 armhävningar) så du har väl några år kvar kanske.Det ligger mer än man kanske anar i tidigare inlägg läs det igen.
Hälsningar
Syster Diesel
Som tappade 4 år av windsurfing -
Her varit hos doktorn två ggr.
Första gången hade jag öroninflammation och fick pencelin.
Andra gången två veckor efter hade jag lite feber och kände mig hängig.
Tilläggas kan väl att detta var två veckor sedan och jag har varit konstant förkyl och hostat hela tiden.Andra gången jag var där hade jag ont i öronen, men läkaren tog blodprov och sa att det var en förkylning.
Funderar på om jag har bihåleinflammation nu, med ont i öronen, snuvig mm.
Men det borde de väl upptäckt och gett mig mer pencelin.Funderar på att gå till doktorn nästa vecka….igen
/P -
Få hjärtläkare vindsurfar, ännu färre kombinerar denna tokroliga sport med idrottsmedicinskt kunnande (så dom helgarderar sig garanterat vilket även majoriteten av läkarkåren skulle göra). Det finns en disciplin som heter idrottsmedicin där man har betydligt mer kunskap om vad som går/inte går att göra. Det finns inget hinder att segla när febern väl gett med sig om man inte tar ut sig helt (där kan jag hålla med syster Diesel om att det kan vara jäkligt svårt att hålla igen men det gäller även basket, fotboll, ishockey mm. Teknikträning är OK men inte att köra slut på sig dvs i dessa sporter är matchträning inte rekommenderat förrän infektionen gett med sig helt).
Vad är en “lätt lunginflammation” och en “djupare förkylning”???
Fortfarande är det nog så att det är skönast att stå på land om man känner sig hängig.
/Seasurf -
Men vem fan står på stranden och känner sig “hängig” vid typ:15-20m/s
och grymt feta swell.
Det måste vara bättre att känna sig lite trött men otroligt glad ute på
vattnet istället(skratt terapi).De som är ute och kör vinter halvåret kommer antagligen ändå inte att klara
sig till 75.
Men kroppen fungerar bäst vid någonstans runt 30 grader och stressas
oerhört vid kyla så även om man mår topp så är det nog inte speciellt
nyttigt att vinter surfa i alla fall.Live fast and hard, you´re not gonna make it anyway.
Idioten
-
Lätt lunginflammation är den “vetenskapligt vedertagna definitionen” på en lunginflammation som är just av den besvärsgrad att en given individ i åldern 27.5 – 28 år orkar att ge sig ut och windsurfa i ca 8-10m/s bland isflak under en hel eftermiddag (diagnosen ställdes först efteråt dagen efter). Tyvärr resulterade detta is-rip i ett livslångt men.
Däremot slant nog fingrarna betänkligt vad gäller “djupare förkylning.” “Längre förkylning” ska det vara, en förkylning som också för säkerhets skull även toppades av med en allvarlig hjärnhinneinflammation modell Tick-Borne Encephaliti. Windsurfing kan ha sina sidor fast å andra sidan hann prylarna bli bättre under tiden.
//Syster Diesel -
Kanon-många i min bekantskapskrets går omkring med infektionskänslor just nu. Kul med regniga sommrar lika dant varje gång.
Vila mer än du är van vid och “hjälp inte kompisen och flytta trots att du är stark surfare och han är svag.” Självklart skall du gå till doktorn igen.
Vila och sköt om dig mer än du är van vid.OBS Inom vissa yrkesgrupper är det macho att skita i förkylningar med feber osv för man är ju så begåvad och dom klarar sig aldrig utan mig….. bäst och sluta här.
-
Syster Diesel, vad är det för livslångt men du ådragit dig
vid is rippet?Kan “tick bone(thick bone!?)” ge bestående skador?
Kan hända att man kanske någon gång känt sig lite bättre än vad man
egentligen var (allt känns ju bättre när det blåser)och stuckit ut i
alla fall, för att sedemera råkat
dra på sig något som man inte ens vet om att man har.Idioten
-
Är “thick bone” encephalitis en variant av vattenskalle som kan drabba vindsurfare??
-
Som tur var återhämtade jag mig efter fästing-angreppet. Fast det tog 4 år innan jag tex kunde gå normalt igen. Klart rå hjärnhinneinflammation.
Det livslånga menet och is-rippet var inte jag utan en nära kompis och då ligger man ju lågt.
-
Vattenskalle har inget med encephalit att göra. Det sistnämnda är en virusbetingad infektion och vattenskalle är oftast en följd av en medfödd skada på ryggmärgen. Men ibland känns det ju som om man har vatten i varenda hålrum i huvudet efter en lyckad session..:-)
Log in to reply.