Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Inga Surfare druknar!
-
Inga Surfare druknar!
Publicerad av gegga på 4 augusti, 2003 vid 19:29Kollade just statistiken på Aftonbladets
hemsida där årets drunkningsolyckor finns
uppräknade av minst 60 döda i år finns det
inte än enda vindsurfare
strongt!! Kan väl knappast vara någon som är
ute i tuffare förhållanden än vi vindsurfare åndo
har inga drunkningsolycker skett dvs.
Surfare har bra sjövett!!anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
jag höll dock på att drunkna en gång,
fick värmeslag i torrdräkten.
Svårt att simma fastän jag simtränat och har stor vattenvana. -
Kännetecken för folk som drunknar:
simmar ej nära land
simmare drunknar när solen skiner (då simmar även icke-simkunniga)
båtfolk och badare som ej är nyktra(båtar krockar inte bara med varandra eller öar, de mejar ner simmare ibland också..
seglare med öppen gylf..
seglare som placerat kraniet så det är ivägen för bommen
badare som har dåligt hjärta…
båtfolk som skall ta ett dopp på öppet hav, utan att ha kastat ankar..
inte särskilt god fysik..
Och för guds skull om du nu skall drunkna -undvik flytväst och våtdräkt, det förlänger bara plågan.
Kunnskap, radio, sjökort, lyssna på väderrapport, sele, övning på man-över-bord, meddela var man är och vart man skall, underhåll av maskineri, rigg, genomföringar samt. länspump är andra tråkiga ting som kan bespara folk kicken i en nära-döden-upplevelse (som kan bli det sista man upplever).
Och sist men inte minst -endast mesar kollar hur tjock isen är och om strömmar brukar uppstå när det blir vindkifte , ändring av lufttryck
Min favorit är när mina jobbarkompisar plockade upp en halvdöd, packad öbo som kört igenom isen med moped i karlshamns skärgård och när de kört honom till hans stuga med hydro koptern gnällde gubbdjäveln över att de inte drog upp hans moped -han körde alltid med en 20-25-meter lång lina fastknuten i pakethållaren, för att man skall kunna dra upp mopeden ur vaken!!.
De fick inte ens ett tackSå vi mesiga surfare, med våtdräkt, fysik och lokalkunnskap samt. sist inte minst förhoppningsvis har koll på varandra (och mobilen redo) har goda odds.
-
kännetecken för folk som drunknat:
dålig andedräkt
omoderna kläder
krabbor i näsan
50 cm sjögräsfena långt upp i tjocktarmen
-
Själv skulle jag lätt köpa en uppblåsbar flytväst
att ha i surfingen, som man kan blåsa
upp tex om man brytit benet.
Eller i behov på annat sätt.
Tex en flytväst med liten kolsyrepatron.
//matteus_14_30 -
Jobbigt om man skulle få masten i huvudet så man tuppade av… då är det svårare att blåsa upp flytvästen – kolsyra eller inte.
-
Men å andra sidan vänder en vanlig seglar väst dig åt rätt håll om du svimmar, då måste du ha en räddningsväst…
-
Ja, fast vid benbrott kan man ju alltid prova ett surfa in. Det gjorde i alla fall jag och det gick ju ganska bra!
Fnassel
-
Antar att du menar att en vanlig väst inte vänder en åt rätt håll?
Det tänkte jag ju iofs inte på, men det är väl alltid bättre att flyta än att sjunka? Då kan ju förbipasserande få en chans att se en…
-
jo, det vore ju färgen isf… Men man har nämligen redan så mkt flytkraft i dräkt/sele så det iprincip motsvarar en ”vattensportsväst”. Sen så funkar den ju som slagskydd..
Jag kör utan väst, men med hjälm…
-
… fast om du är avtuppad får du ju inte ligga på rygg, då får du tungan i halsen och kvävs… tänk på de du
-
jag ska försöka tänka på det när jag har tuppat av, – eller strax innan…
-
Jag kunde ha råkat illa ut för ett par år sedan. Fick kastfall under ett hopp och roterade runt linorna som var i stenhård plast. Det var helt omöjligt att komma losss utan att rotera med hela kroppen 360 grader tillbaks. Som tur var låg jag på seglet för det var väldigt bökigt att komma loss då man dessutom satt fast så nära bommen(linorna blev ju kortare nar de var tvinnade runt kroken). Har hört om folk som varit nära att drunkna av liknande händelser. Försöker numera vara förberedd så att man tar hoppar u selen om liknande sak hönder igen.
-
Håll i bommen i alla väder o krasher så är allt lugnt. Om man inte laddar på fethöjd, då kan man baila utan att behöva bry sej om utrustningen kommer i skallen eller ej.
Logga in för att svara.